Pagina 1 van 1

cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 29 feb 2016, 22:28
door v.kapaan
Hallo
ik had al op het forum gevraag om een cilinderkop. maar ik wil toch kijken of er een andere oplossing is nu heb ik de kop even met een collega goed bekeken. maar ik zie bij 3 bougie poorten 1 klein scheurtje . maar ik vraag me af kan dit kwaad, heeft iemand hier ervaring mee. en kan je dit maken. ik had me kop al weggebracht om hem te laten reviseren en de man daar wist ook niet zeker of dit kwaad kon. ik heb hieronder 2 foto's gezet je moet goed kijken maar je ziet een klein scheurtje

Afbeelding

Afbeelding

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 01 maart 2016, 15:07
door Pininfarina504
Dat hangt ervan af of het scheurtje door en door is.
Het kan nog een hele tijd goed gaan en het kan ook zo maar verder uitscheuren, dat weet je op voorhand helaas niet/nooit.

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 20 maart 2016, 14:43
door 404noir
de grote vraag is of de scheur doorgaat tot in de koelwater mantel.
Het is zeker wel te lassen door een specialist. Die slijpen dan eerst de scheur wat uit, dan wordt de kop volledig voorverwarmd (in kokend water) waarna het eigenlijke lassen begint.
Het voorverwarmen is bedoeld om de las betrouwbaar te maken. De las is heet en koelt na het lassen dan tegelijk af samen met de kop. Daardoor zal de las veel minder makkelijk weer barsten. Als je een hete las legt in een koud werkstuk dan zullen spanningen in het materiaal er eerder toe leiden dat er vlak naast de las gewoon weer opnieuw een barst ontstaat.
Na het lassen wordt de kop dan afgeperst met kleurvloeistof in het water om te testen of de kop echt dicht is.
Dan indien nodig de kop vlakken en monteren maar weer.

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 22 maart 2016, 01:26
door Frank.04
In vroeger jaren was ik op de TU Delft studenten-assistent Metaalkunde (hoewel ik Werktuigbouw studeerde...).

Daar stak ik het volgende op:

Het lassen van 'koud' materiaal geeft niet zozeer spanningen, dan wel het materiaal ondergaat een warmtebehandeling.

Wat gebeurt er precies?

Door de relatief koude omgeving koelt met name het gebied vlak naast de las zo snel af dat er een hardingsproces plaats vindt.

Harder betekent sterker, maar ook brosser.

In deze zogenaamde HAZ (Heat Affected Zone) ontstaan dan ook gemakkelijk scheurtjes.

Indien men voorverwarmt is de afkoeling zodanig langzamer dat er geen harding plaatsvindt.

De mate van voorverwarming hangt mede af van de dikte van het materiaal en ligt meestal tussen de 100 en 250 graden Celsius.

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 22 maart 2016, 13:09
door Michael
Heb ooit een cilinder kop thuis in de oven voorverwarmd , daarna gelast en afgeslepen. Ging prima, echter de oven stonk na 3 maanden nog naar olie.

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 24 maart 2016, 01:50
door Mockenrue
:lol:

Re: cilinderkop 404

BerichtGeplaatst: 27 maart 2016, 21:52
door Pininfarina504
Gewoon een andere kop er op, dat zeg ik niet omdat ik er nu toevallig nog 3 heb liggen.
Het is geen Facel Vega.
Bij een 404,504,505 diesel scheuren ze uiteindelijk ook allemaal.
De cilinderkoppen van een 404 en van een 504 zijn van een matige tot redelijke kwaliteit, de legering is zeker niet van topkwaliteit, redelijk bros, en gevoelig voor elektrolytische reacties door koelwater na langdurige stilstand, bovendien kleppen moeten bovengemiddeld vaak gesteld worden, ook bij een gas/lpg-kop.
Ik heb ook een aantal 205-jes waar ik veel kilometers mee maak gedurende de winter periode, daar hoef ik de kleppen nagenoeg nooit van te stellen.