Vastgelaste einddemper vervangen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor joel95 » 13 maart 2016, 19:55

Sinds een tijdje is mijn einddemper kapot.
Afgelopen week een nieuwe einddemper gekocht, alleen dus niet gecheckt hoe de huidige einddemper bevestigd is..
Afbeelding

Lijkt er dus op dat hij vastgelast is. Iemand een tip hoe ik mijn oude einddemper los kan halen? Of zou ik dan ook de middendemper moeten vervangen?
Zit ook de katalysator aan vast dus dat wil ik het liefst vermijden (duur!) :shock:
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03

Re: Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor 403diesel » 13 maart 2016, 22:15

Doorslijpen, eventueel opnieuw optrompen, einddemper erin met een beetje uitlaatpasta, klem er omheen, klaar!
Kijk van tevoren even dat je overlap hebt met de voorpijp zodat je niet te kort afzaagt.
Deze reparatie is een beetje een quick fix geweest.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor Keezx » 15 maart 2016, 00:46

Ril middendoor zagen, dan kan die nieuwe demper er zo op met een standaardklem.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor joel95 » 16 maart 2016, 15:54

Bedankt voor de reacties!
Vandaag weer tijd om hiermee verder te gaan. Alleen kom ik er niet helemaal uit...

Ik heb tot nu toe een klem, gun gum en een nieuwe uitlaatdemper tot mijn beschikking. Alleen snap ik de aansluiting niet helemaal.
Het einde van de middenpijp is opgetrompt. Het stuk van de uitlaatdemper waar de middenpijp tegenaan wordt vastgemaakt heeft een kleinere diameter dan de middenpijp, dus de een schuift niet in de ander als ik het goed hebt.
Dat is toch helemaal niet stevig? :lol:

Keezx,
Bedoel jij met ril, dat stukje metaal aan de achterkant van de demper, waar de middenpijp aan vast komt te zitten?
Afbeelding
En dat ik hem dan op de rode lijn doorzaag/slijp?
Afbeelding

Zodat ik wanner ik alle roest eraf heb gehaald, de nieuwe uitlaat over dat andere stukje ril geschoven wordt, klem erop en dan klaar?

Heb ook al de tip gehad om hem bij de katalysator eraf te zagen, een reparatiepijp eraan vastmaken en dan daar de einddemper op vast te maken. Maar ik doe het het liefst met hetgeen dat ik nu tot mijn beschikking heb...
Ik dacht einddempertje doe ik zelf, hoe moeilijk kan het zijn :roll:
Peugeot 205 Generation 1.4 uit 1997 (1e auto)
Avatar gebruiker
joel95
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 dec 2014, 23:03

Re: Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor pauldevries » 16 maart 2016, 18:39

Bijna, als je de demper los zaagt op de blauwe lijn heb je een deel waar je je einddemper tegen kunt schuiven
zoals origineel en dan de klem erom

Afbeelding
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Vastgelaste einddemper vervangen

Berichtdoor Keezx » 17 maart 2016, 20:58

Ja, zo bedoelde ik dat.
Er zit dus een kegel van een demper aan en als je die doorzaagt kan je zo een demper monteren, eventueel wat uitlaatkit ertussen, hoewel die constructie vrij goed werkt volgens mijn ervaring, is ook nog wat uit te richten.
Ik zou hem zagen tussen blauwe en rode lijn in, eventueel teveel eraf slijpen.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten