Voetpakkingen en cilinderkoppakkingen Indenor XDP 4.90

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Voetpakkingen en cilinderkoppakkingen Indenor XDP 4.90

Berichtdoor Marcel010 » 20 maart 2016, 16:46

Goedenmiddag,

Wij hebben in onze boot een Indenor motor liggen, vermoedelijk is het de XDP 4.90.
Ik ben er praktisch zeker van dat deze uit een Peugeot auto komt (J7 ?) want ik herken wat zaken zoals een loze poelie bij de waterpomp, brandstofiltershuis met het zwarte pompje
wat ook bij jullie auto's is terug te vinden, carterontluchting onder spruitstuk wat naar beneden wijst enz.
Enfin, we hebben 2 jaar veel plezier van de motor gehad en daarna kwamen we erachter dat we water bij de olie hadden.
Wel een een aantal keer mee gestart maar niet mee gedraaid, onder het kleppendeksel is dus alles in orde en ligt er geen mayo oid.

Nu kunnen er in onze situatie met kielkoeling 3 oorzaken zijn:

Het bilgewater heeft in de winter vrij hoog gestaan door een lekkende schroefaskoker (inmiddels gerepareerd) en daardoor is het via de carterpakking naar binnen gelopen
Lekke koppakking
Lekke voetpakkingen van de cilindervoeringen.

Nu is dit het plan, ik wil de oude diesel graag houden, vind het een leuk apparaat en met 100 draaiuren (en dat is al al veel) per jaar lijkt mij slijtage nog niet echt aan de orde.

Motor uit de boot takelen, keerkoppeling loshalen en de motor in een steun plaatsen.

Kop eraf trekken, olie op de zuigers laten lopen en als het niet wegloopt heb ik een grove indicatie dat de zuigerveren nog goed zijn. (compressietest met een motor die ik niet kan starten gaat niet lukken.
Carterpan loshalen en de drijfstangen van de krukas loshalen en dan van onder de bussen als compleet geheel met gemonteerde zuigers de bussen eruit te tikken.
Daarna daar alles goed schoonmaken, nieuwe ringen erin en de bussen met zuigers weer laten zakken.
Goed opletten op de zuigervolgorde en de positie van de bussen, ik zet ze terug zoals ze hebben gezeten (markeren)
Daarna het passvlak van de koppaking schoonmaken en van de kop idem, en met een nieuwe koppaking weer terug monteren en op de voorgeschreven aanhaalmomenten monteren.
Daarna de kleppen stellen en uiteraard de caterterpan er weer onder met een verse pakking.

Het mooist zou zijn om ook de de kruskaslager e.d. te vervangen echter dat gaat mijn technische kennis en budget te boven.
Verder liep de motor nog erg mooi rond en verbruikte deze geen olie.

Ik heb gevonden in een originele Peugeot revisie handleiding dat de uitsteekhoogte van de cilinderbussen tussen 0,04 en de 0,08mm moet zijn.
Het verschil tussen 2 naastgelegen cilinderbussen mag niet meer dan 0,04mm bedragen.
Met nieuwe voetpakkingen lijkt mij dit een kwestie van monteren en dan uiteraard goed nameten, maar eigenlijk kan het niet fout toch?
Gezien er niks aan af te stellen is volgende de revisie handleiding.

Daarnaast begreep ik dat er gemodificeerde voetpakkingen zijn omdat de oude versies vaak gingen lekken, waar zou ik die kunnen krijgen en heeft er iemand een onderdeel nummer van voor de XDP 4.90?
En voor de koppakking, die vind ik wel op internet echter voor dik over de 100 euro wat mij een beetje overdreven lijkt voor een simpele koppakking.

Als jullie mij hiermee een beetje op weg kunnen helpen dan ben ik jullie zeer dankbaar, hier ook nog een filmpje van de motor, naar mijn mening loopt de motor zeer netjes.
Wel een hoop herie, maar onder de vloer van zo'n boot is het een mooi klankkast, normaal ligt er een luikdeksel op uiteraard :-)

Bij voorbaat dank!
https://www.youtube.com/watch?v=21pTrblGozU
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten