Oplopend temperatuurprobleem 405

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Oplopend temperatuurprobleem 405

Berichtdoor Lindenberger » 01 apr 2016, 15:19

Sedert deze week gaat mijn temperatuurmeter naar de 100 º en zelfs meer bij mijn 21 jaar oude Peugeot 405 II (4B - XU5JP).

Er zijn volgende vaststellingen :

- thermostaat uitgehaald en zelfde toestand
- thermostaat uitgetest in kokend water en gaat open → opnieuw teruggeplaatst.
- radiator goed doorgespoeld
- verwarming geeft geen warmte af
- radiator wordt ook niet warm

Zal het de waterpomp kunnen zijn die dwars ligt?

Alvast bedankt voor de suggesties...
Lindenberger
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 apr 2016, 15:02

Re: Oplopend temperatuurprobleem 405

Berichtdoor Keezx » 01 apr 2016, 22:53

Het lijkt er inderdaad op dat er niks meer circuleert.
Ofwel waterpomp, ofwel blokkeert de doorstroming ergens.
Ik zou eens in het expansievat kijken met de dop eraf als tie heet is, als daar alles stilstaat zou ik de pomp demonteren.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Oplopend temperatuurprobleem 405

Berichtdoor Lindenberger » 02 apr 2016, 10:53

Bedankt voor je reactie. :-)

Met de motor warm en het expansievat open, gaf ik gisteren gas en het koelwater spoot er hoog uit.
Ik hoop dat er ergens een verstopping is, maar ik vrees voor de pomp en in dat geval zie ik mij niet in staat om deze te vervangen, wegens distributieriem etc.
Een week geleden deed ik nog een lange afstand zonder enige indicatie dat er problemen zouden komen. Dat nu ineens het koelwatersysteem verstopt, raar.
Ik ga straks eens de spuit erop zetten met de thermostaat eruit. Moet ik hier een bepaalde richting of volgorde voor in acht nemen? Moet ik ook de slang ontkoppelen die van de radiator naar de pomp loopt?

<EDIT> Ik heb naar eigen inzicht links en rechts slangen losgekoppeld, het systeem doorgespoeld en een goede drainage gedaan, het resultaat is hetzelfde gebleken. En aangezien de pomp via de distributieriem wordt bediend moet ik het ook niet zoeken bij defecte relais of zekeringen, niet? Enfin, de kosten gaan te hoog oplopen als ik deze wagen alsnog laat repareren, bijgevolg ga ik dit trouw beestje met 21 jaar dienst op pensioen moeten zenden.

Mag slot op.
Lindenberger
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 apr 2016, 15:02

Re: Oplopend temperatuurprobleem 405

Berichtdoor Keezx » 02 apr 2016, 23:04

Dat duidt er niet op dat de pomp niks doet, ergo toch ergens obstructie.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten