motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Berichtdoor arnout » 03 apr 2016, 11:08

Ik heb recent een scheepsdiesel 6cylinder: indenor x6m88a gekocht. (ik vermoed de gemariniseerde versie van xdp6.88)

Ik heb de indruk dat diesel op temperatuur een significant klop heeft.
Bij koude motor valt me dit niet op. Ik heb een geluidsopname op youtube geplaats.
Er zijn twee fragmenten aaneengeplakt, vanaf 5s met koude motor. Vanaf 42s heb ik een fragment met warme motor.
https://www.youtube.com/watch?v=RT45a61 ... e=youtu.be

Let niet op het wcpapier aan de koelbuizen, ik wou kijken of er iets lekt.
De motor loopt ook redelijk warm (rond de 90 graden volgens koelwatersensor). Met infraroodsensor gemeten is het warmste punt (buitentemperatuur metaal) ongeveer 80 graden aan de zijkant van de cylinderkop. Verder heb ik ook de kleppen gesteld, maar zover ik weet niet te strak.

Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Alvast erg bedankt!

Arnout
arnout
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 maart 2016, 14:01

Re: motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Berichtdoor Keezx » 04 apr 2016, 20:07

Kan een krukaslager zijn aan de kant van de dynamoriem.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Berichtdoor arnout » 05 apr 2016, 23:00

Hoi Keezx

Keezx schreef:Kan een krukaslager zijn aan de kant van de dynamoriem.


Erg bedankt voor je reactie.

-Ik vraag me af, waarom dan juist de kant van de dynamoriem?
-Ook, hoe kan het dat dit lager dan minder geluid maakt bij koude motor?
-Is het correct te stellen dat als het een krukaslager is, dat de frequentie van de klop moet overeenkomen met het motortoerental?

Alvast bedankt

Arnout
arnout
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 maart 2016, 14:01

Re: motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Berichtdoor Keezx » 11 apr 2016, 00:48

arnout schreef:1-Ik vraag me af, waarom dan juist de kant van de dynamoriem?
2-Ook, hoe kan het dat dit lager dan minder geluid maakt bij koude motor?
3-Is het correct te stellen dat als het een krukaslager is, dat de frequentie van de klop moet overeenkomen met het motortoerental?

Alvast bedankt

Arnout


1-De dynamoriem trekt aan de krukas waardoor, als er daar wat te veel speling is, de krukas gaat slaan in het lager.
2-Koude motor> olie nog wat dikker
3-Juist, maar KAN ook het halve toerental zijn.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: motorgeluid, luid geklop bij warme motor, x6m88a

Berichtdoor arnout » 20 apr 2016, 21:56

Arnout[/quote]

1-De dynamoriem trekt aan de krukas waardoor, als er daar wat te veel speling is, de krukas gaat slaan in het lager.
2-Koude motor> olie nog wat dikker
3-Juist, maar KAN ook het halve toerental zijn.[/quote]

Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog extra info.

Ik dacht dat misschien met versleten lagers de oliedruk ook lager zou moeten zijn. De oliedruk gemeten met een externe meter en het toerental met externe tachometer:
1230rpm: 2.4bar
2000rpm: 2.6bar
3000rpm: 2.8bar
3400rpm: 3.0bar

De oliedruk is goed volgens volgens handleiding van de xdp 88 motor. Enkel stationnair te hoog. a) Waarom is de druk niet te laag met een versleten lager?

Dat van het halve toerental klopt. Ik heb proberen de 'klop' te tellen op een vertraagde video. b) Maar hoe kan het dat dit net het halve toerental is?
c) Kan ik proberen dikkere olie te gebruiken? d) Gek genoeg was de oliedruk die ik mat bij koude motor (stationair) niet hoger dan als hij warm was?

Extra miserie:
1) Na even gedraaid te hebben hoorde ik ook een schelle piep. e) Zou dit ook het lager kunnen zijn?
2) Het stationair toerental was iets te hoog volgens handleiding (1200 rpm ipv tussen 800-900 rpm). Bij verlagen tot het gewenste toerental, warmt de motor steeds meer op. Enkel bij verhogen of gas geven valt deze terug naar de werkingstemperatuur.

bedankt
Arnout
arnout
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 maart 2016, 14:01


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten