Koude motor valt uit

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koude motor valt uit

Berichtdoor Natas_01 » 10 apr 2016, 08:01

Hoi forumleden,

Ik heb een probleem met mijn 206je, waarbij ik graag wat meer informatie wil voordat ik weer naar de garage ga.
Waarom?
Nou ik heb mijn peugeot pas twee weken geleden terug gekregen van de garage en loop nu weer tegen problemen aan. Hij was bij de garage, omdat mijn auto niet genoeg toeren maakte zonder als een gek te trillen en dergelijke. Na wat onderzoek bleek het een verbrande klep te zijn. Dus in plaats van een nieuwe auto heb ik hem helemaal laten opknappen. Motor helemaal opengehaald en alles was nodig was vervangen. Duur grapje natuurlijk. Dan verwacht ik ook dat hij het weer goed doet natuurlijk. Maar dat is niet het geval. Dus voordat er mij weer van alles verteld wordt waar ik geen verstand van heb wil ik graag wat meer weten over het probleem en of het kan dat de monteur iets verkeerd heeft gedaan bij het moteren van de motor.

Het probleem:
De motor valt spontaan uit. Geen rare geluiden, niet alle lampjes gaan branden. Ik merkte het doordat de stuurbekrachtiging helemaal weg viel. En toen ik naar het dashboard keek brandde het accu lampje. Vervolgens kan ik de auto gewoon weer starten en verder rijden. Als ik eenmaal verder rij valt hij ook niet meer uit (dit is in ieder geval nog niet voorgekomen). Dit is nu drie keer gebeurd en alle drie de keren was het binnen 5 minuten na het starten van de auto en bij lage toeren. Een keer stond ik zelfs stil toen het gebeurde.

Ik had natuurlijk een telefoontje gehad met de monteur, deze vertelde mij toen omdat het pas 1 keer was gebeurd dat ik in de gaten moest houden of het nog een keer gebeurt. Na de tweede keer weer gebeld, vertelde hij mij dat het kon komen omdat ik een lage benzinestand had. Ik tank volgegooid, maar nu is het weer gebeurd!
Ik ga dadelijk nog een testrit maken, even kijken of het weer gebeurt en kijken of me nog iets anders opvalt.

Help! Alstublieft! Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Groetjes,
Natas
Natas_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 apr 2016, 07:46

Re: Koude motor valt uit

Berichtdoor maan » 10 apr 2016, 09:18

Hallo Natas,

vervelend dat je dit soort problemen hebt. Op afstand helpen op een forum is lastig. We kunnen wel tips geven, maar dan helpt het als je eerst verteld welke 206 je hebt. Motor, bouwjaar, automaat of hand, km-stand. Verder wat de klacht was en wat er gedaan is bij de laatste reparatie. En tot slot zo nauwkeurig mogelijk wat er gebeurd als de motor uitvalt. Welke lampjes gaan als eerste branden? Gebeurt het tijdens remmen of gasgeven? Gebeurt het alleen bij lage toeren of ook soms bj hoge toeren.
Wat veel inzicht kan geven is om de auto te laten uitlezen bij een garage of bij een forumlid met de juiste software.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Koude motor valt uit

Berichtdoor Natas_01 » 10 apr 2016, 10:50

Het gaat hier om een peugeot 206 1.1 uit 2001, rijdt op benzine, handgeschakeld en net onder de 170.000 km op de stand.

Klachten voor de reparatie:
- motorlampje ging branden
- hevig trillen van de auto
- zware motor geluiden, alsof ik op een motor zat
- moeilijk optrekken
- geen volle toeren kunnen maken
Conclusie uiteindelijk: verbrande kleppen na een test

Wat er gedaan is bij de laatste reparatie: (excuses als er schrijffouten zijn, weet niet hoe je alles spelt!)
- boubine vervangen, bij te snel conslusies trekken, had niet geholpen, oude weer terug gezet
- boegies vervangen
- twee kleppen vervangen
- nieuwe distributieriem
- olie vervangen
- nieuwe koppaking
Verder durf ik het niet te zeggen, kan zijn dat er meer bij komt kijken om de motor weer te monteren.

Klachten nu:
Ik zal het scenario zo precies mogelijk proberen te beschrijven. Vanmorgen nog een keer gekeken of de motor uitvalt, maar dit was niet het geval. Dus het is niet consequent, maar eerder sporadisch.
Dus wat ik voor zover weet:
- motor valt uit in de eerste 5 minuten van het rijden
- stuurbekrachtiging valt daarbij weg
- gebeurt bij afremmen/koppeling intrappen denk ik, het is voorgekomen toen ik stilstond bij een kruising en toen ik de bocht maakt op een kruising
- zover alleen bij lage toeren, durf niet zo goed de snelweg meer op omdat het sturen bijna onmogelijk is als hij uitvalt
- alleen accu lampje gaat branden
- kan de auto meteen weer starten en verder rijden, daarna doet hij het prima
- auto maakt geen rare geluiden
- auto schokt ook niet als hij uitvalt, ik merkte het omdat de stuurbekrachtiging weg viel en snelheid minderde

Maandag of dinsdag ga ik de auto even laten nakijken, maar voor nu tips of waar ik op moet letten als het weer gebeurt zou mij super erg helpen! Alvast bedankt!
Natas_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 apr 2016, 07:46

Re: Koude motor valt uit

Berichtdoor jerilo » 10 apr 2016, 12:34

Ik vermoed een vuil gasklephuis en stationaire regelmotor. Deze zit in het gasklephuis.
Deze goed schoonmaken en opnieuw inlezen. Het zou ook nog een kapotte koelwatertemperatuursensor kunnen zijn dit kunnen ze uitlezen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Koude motor valt uit

Berichtdoor Natas_01 » 10 apr 2016, 14:09

Dat van de gaskleppen heb ik even gegooglet! Na een filmpje op youtube is de reactie wel een beetje hetzelfde met het acculampje! Dat zou het zeker kunnen zijn.
Ga de auto in ieder geval eerst laten uitlezen ook komende week :) Dankje!
Natas_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 apr 2016, 07:46

Re: Koude motor valt uit

Berichtdoor Natas_01 » 11 apr 2016, 08:19

Dan denk je sochtends de auto weg te brengen, start hij niet meer!

Motor lampje gaat branden, accu lampje ook en een hele erge benzine geur!
Natas_01
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 apr 2016, 07:46


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten