Diverse vragen XD(P)90

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 23 apr 2016, 19:20

Ik heb mijn XD(P)90 voor een groot deel uit elkaar liggen, koelvloeistof in het carter.

Paar vragen die ik heb:

Ik wil hijsogen maken, van 3-5 mm staal, kan ik die gewoon onder een kopbout kwijt ivm aanhaalmoment?

Ik moet een koppakking bestellen echter nu blijken er verschillende diktes beschikbaar, hoe kom ik erachter welke ik nodig heb? (oude is ingedrukt, opmeten heeft geen nut lijkt mij)

De drijfstangen gaan los en dan gaan deze eruit samen met de zuigers, ik heb geen speciaal gereedschap voor de bussen maar deze wil ik er van onder uit tikken, iemand tips?

Ik heb een opschroefbaar oliefilter, de houder zit een soort adapter tussen en dan op het onderblok, de adapters is voorzien van 2 aansluitingen waar nu een slang op zit in een lus.
Normaalgesproken zit hier de motoroliekoeler op, die wordt in mijn geval niet gebruikt.
Die adapter is eigenlijk net iets te breed en zou ik er tussenuit willen hebben, dat oliefilterhuis moet volgens mij direct op het ondeblok geschroeft kunnen worden met een pakking ertussen.
Kan ik dat doen ivm de kanelen e.d.? Ik heb even gekeken en naar mijn idee is het geen probleem.

Kan ik de motor zonder de waterpomp even 30 seconden laten draaien?
Of is dat echt een heel slecht idee met de pakkingen van cilinderbussen?
Ik wil namelijk eerst weer testen of alles goed werkt en dat is wel een beetje lastig ivm de koeling.




Zo heb ik de motor er momenteel bijliggen:


Afbeelding
Afbeelding


Bedankt alvast!
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor 403diesel » 23 apr 2016, 23:15

Hijsogen zitten normaal onder de 2 bovenste bouten van de waterpomp en 2 tapgaten rechtsachter op de kop aan weerszijden van een afgedop waterkanaal. Tenzij er iets op aangesloten is natuurlijk.

Koppakking opmeten. Drukt niet (veel) in.
Je kunt ook kijken hoeveel inkepingen de oude pakking heeft en dezelfde dikte nemen.

Als je de bussen wilt opofferen zou je dit kunnen doen maar je slaat waarschijnlijk de rand kapot. Ik heb er een trekker voor gemaakt. Je weet dan ook zeker dat je de bussen recht omhoog trekt. De bussen kunnen loeivast zitten bij diesels.

Met behulp van de nieuwe pakking kan je makkelijk zien of de gaten overeen komen op zowel blok als oliefilterhuis.
Is het allemaal origineel Peugeot? Als ik de motorsteun zo zie staat de motor waarschijnlijk in een boot?

30 seconden stationair laten draaien zonder koeling zal best kunnen alhoewel 30 seconden vaak langer is dan je denkt.
Waterpomp heb je toch zo gemonteerd? Het eraf krijgen zonder de bouten af te breken na al die jaren kan een veel grotere uitdaging zijn :mrgreen:

Succes.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 23 apr 2016, 23:40

Thanks, dan ga ik aan de slag met die hijsogen, maak ik wel ff zelf.

Oude koppaking heeft volgens mij geen inkepingen:
http://i.imgur.com/wNnEMWt.jpg

Ik heb een revisie handleiding en daar staat dat je de bussen met een stuk hardhout omhoog kan tikken (in theorie).
Maar ik had al even een tryout gedaan maar ze zitten aardig vast inderdaad.
Zal even kijken of ik zelf een trekken kan maken, bussen gaan er in principe weer terug in dus wil ze niet beschadigen.
Ik krijg een pakkinsetje binnen dus dan moet het goed komen met het oliefilterhuis.

Ik kan de waterpomp enz wel aansluiten maar die pomp is niet zelfaanzuigend lijkt mij.
Dan moet ik een hele stellage gaan maken e.d. met een bak water, beetje lastig verhaal.
Heb daar ook geen stromend water in de buurt.
En ik wil even proefdraaien op een pallet voordat ik de motor weer in (inderdaad) de boot terug hijs.
Motor is allemaal origineel Peugeot, huis voor de keerkoppeling denk ik niet, en de keerkoppeling is een Velvet.


Groeten, Marcel

Nog goede tips om de bussen met nieuwe pakkingen goed terug te monteren, veel invetten, met me beleid werken en daarna direct de bussen blokkeren?
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Harrie » 25 apr 2016, 22:35

dag Marcel,
de bussen zul je er toch vanaf onder uit moeten kloppen met een stuk hout.
Als de zuigers + drijfstangen er uit hebt kun je een klosje er dwars onder leggen, toch :wink:
Het eerste stukje zitten ze vast, na 1 cm zijn ze al los.
Nadat alles schoon is voor hermontage en met nieuwe voetpakking: er in laten zakken en
vastzetten met klemplaten, als je een werkplaatshandboek hebt, zie je zulke platen, kan ook
met een strip platijzer met een gat voor de bout, vastzetten met korte bout gelijk aan kopbouten qua draad
of een kopbout met een stukje buis om de hoogte van de cilinderkop te compenseren.
Als je het zo plaatst dat je de zuigers er met een klemband weer terug kunt plaatsen, is het o.k.
De bussen mogen namelijk niet meer omhoog komen, de voetpakking kan dan beschadigen ( = koelwater in de olie... ! )
Let op dat je zuigers en bussen merkt ( 1,2,3,4 ) en een merkteken aan werkzijde, zodat je alles correct terug kunt plaatsen.
Als de drijfstangen weer vast aan de krukas zitten, en de cilinderkop geplaatst kan worden, verwijder je de hulpstukken.
Als je de cilinderkop laat vlakken, moet je een iets dikkere koppakking toepassen.
succes , grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 26 apr 2016, 21:10

Hallo Harrie,

Bedankt voor je reactie!
Ik zal eens kijken of de krukas dan niet in de weg zit om daar een klosje hout tussen te krijgen, die laat ik liever zitten namelijk.
Even wachten op goed weer en dan ga ik weer verder.

Inderdaad, ik had het gezien in het WPH, ik pak wel een paar kopbouten stukjes buis en grote ringen denk ik, dan moet dat goedkomen.
Ik heb inmiddels een compleet pakkingset kunnen bemachtigen voor 50 euro bij iemand die het nog had liggen op de plank.
Geen idee wat voor koppakking daarbij zit maar dat wachten we dan even af.

Kop heb ik ook klaarliggen voor revisie, eerst goed schoonmaken en checken op vlakheid en scheurtjes.
Mocht alles goed zijn gaan alle kleppen eruit en zal ik deze inslijpen op de zittingen.

En merken zal ik zeker, doen, ook de positie van de bussen in het blok.

Ik zal laten weten hoe het is gegaan, nogmaals dank!

Groeten Marcel
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 03 mei 2016, 01:10

Kop is helemaal ontdaan van pakkingresten en weer mooi glad:

Afbeelding

Heb alles uitgemeten met een rei en voelermaten en heb 0,05 speling, en op één punt 0,10.
Specs leren mij dat je tolerantie mag hebben tot 0,15mm dus dit is binnen de specs en de kop hoeft niet gevlakt te worden.
Overigens is de kop al eens gevlakt, als ik heel goed kijk zie ik de cirkels nog van de slijpsteen.
De kop heb ik nat geschuurd met korrel 400, deze is nu heel glad.
Ik begreep van iemand dat het beter is om deze wat op te ruwen voor de koppaking, wat is jullie idee daarover?

Vandaag heb ik de pakkingset binnengekregen, echt alles zit er bij (niet alles staat op de foto)
Ga waarschijnlijk een deel overhouden wat normaal voor de automotor wordt gebruikt, vacuumpomp e.d.

Zitten ook klepseals bij, morgen ga ik de kleppen trekken en opnieuw inslijpen en wordt alles weer terugg emonteerd met nieuwe klepseals.

Afbeelding

De klepseals moet ik alleen nog even kijken, die zitten op de klepgeleider maar ik zie nog niet helemaal hoe het kan dat deze blijven zitten.
Je legt ze op de aanslag van de klepgeleider en ze zitten dan feitelijk los naar mijn idee, dus als de klep weer terugkomt naar boven zou deze naar boven kunnen verschuiven.

Of zie ik het verkeerd?
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 08 mei 2016, 23:22

Vandaag met de kleppen bezig geweest, alles op elkaar ingeslepen, ziet er weer netjes uit:

Afbeelding
Afbeelding

En met de schoongemaakte en op elkaar ingelopen kleppen er weer in:

Afbeelding

Wel nog iets waar ik niet uitkom, de klepsteel heeft een afdichtingsring van rubber erop zitten, die waren in principe nog goed
maar ze zaten bij mijn pakkingset dus heb ik ze uiteraard vervangen.
Nu ken ik wel klepseals die op de kop zitten maar dat heeft deze motor dus niet, enkel de zwarte ringen.
Maar die gaan dus heen en weer, werkt het als een soort olie schraap ring of iets dergelijks?
Weet iemand hoe dat zit, zie onderstaande foto:

Afbeelding
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 09 mei 2016, 22:13

Vandaag weer bezig geweest, alle zuigers eruit gehaald.
Beetje koolaanslag bovenop en op de zijkant tot de eerste zuigerveer.

Drijfstanglagers zijn wel op, gaan nieuwe voor komen.

Verder even een vraag, ik krijg dus de cilinderbussen er niet uit vanaf onderen.
Met redelijk beleid van onder met een stuk hardhout geprobeerd maar dat gaat niet lukken.
Zit echt muurvast.

Wordt toch een trekker maken ben ik bang?
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor 403diesel » 10 mei 2016, 12:06

Marcel010 schreef:.

Wordt toch een trekker maken ben ik bang?


Yep. Stalen schijf van 10 mm gedraaid op een diameter van de buitenmaat van de bus met een centreerrand van 88 of 90 mm (binnenmaat van de bus). Gat erin voor een M24 draadstang. Boven op het cilinderblok een grotere plaat met 24 mm gat en parallel opvulstukken. Boel in elkaar schroeven en flink onder spanning zetten. Desnoods nog een klap op de draadstang geven. Ik moet er ergens een foto van hebben maar waar??
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor 403diesel » 12 mei 2016, 13:33

Bussentrekker gevonden. De draadstang heb ik niet meer maar is bijna op elke hoek van de straat te krijgen.
Afbeelding

Je mag het wel lenen eventueel.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 13 mei 2016, 00:54

Heel erg bedankt Serge!

Ik ben aardig handig met een lasapparaat dus ga dit weekend zelf wat in elkaar zetten, mocht het niet lukken dan
hou ik graag je aanbod in mijn achterhoofd!
Maar gezien de afstand tussen ons in (100km) probeer ik het eerst op deze manier ;)
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 15 mei 2016, 21:46

Vandaag de bussen eruit gehaald met mijn eigen trekker, alleen die had ik iets te zwak uitgevoerd ben ik bang en boog wat door.
Kreeg 3 bussen er goed uit, eerst op spanning zetten en dan met een stuk hout tegen de plaat aan de onderkant van de cilinder tikken.
Zo kwamen de bussen er langzaam uit.

Helaas bij de laatste brak er een stuk van de bus af, misschien heeft de plaat van de trekker iets scheef gezeten of zat de bus echt te vast.
Maar goed, niks meer aan te doen nu.


Afbeelding
Was maar een stuk wat afbrak, ik heb de rest er met een botte beitel uitgetikt, bus was toch al niet meer te redden.

Nu even nadenken wat ik ga doen, zou het liefst alleen die bus vervangen, gaat dat of moeten ze per 4?
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor willem_jacobs » 16 mei 2016, 00:14

afhankelijk van wat je wilt doen...

je kan een bus en zuiger + zuigerveren combinatie zoeken als vervanger...

je kan ook enkel een bus gebruiken, alle bussen honen en dan een nieuwe set zuigerveren monteren....

belangrijkste is dat je de zuiger en zuigerbus als set blijft gebruiken, of het geheel opnieuw hoont en nieuwe zuigerveren monteerd.

een goedkopere tussenweg is mogelijk, maar kent risico's.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 16 mei 2016, 13:14

Ik heb een compleet onderblok gevonden waarvan de bussen en zuigers nog goed zijn, dit ga ik hiervoor gebruiken.
Cilinder 2 is de drijfstang en de zuiger niet lekker meer, hier en daar wat schade en uit het drijfstanglager was ook een stukje weg en ingelopen.
Wonderbaarlijk genoeg de kruktap amper voelbare schade.

Dan kan ik hier ook een goede drijfstang met bus en zuiger op overzetten.

Kruktappen polijst ik en daar gaan nieuwe schalen op.
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 17 mei 2016, 22:09

Afbeelding

Wel een beetje roest op de cilinderwanden maar wel oppervlakkig, lijkt mij niet echt spannend.
Heb nu dus ook een reserve krukas, nokkenas, zuigers, drijfstangen e.d.

Dit is een XDP90, volgens mij heb ik een XD90 want als ik het zo snel zag is het carter anders.
Mijn oliepijlstok gaat in het onderblok, bij dit blok in het carter.

Heb weer wat te sleutelen dus :D
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor 403diesel » 18 mei 2016, 00:08

De XD ligt er onder een hoek in en is duidelijk zichtbaar door het schuine carter.
Voor de staande versie's heb je verschillende carterpannen. Van een J7 is de pan een grote rechthoekige bak.
Van een 403 heeft de pan voor ee helft een ondiep (bijna vlak met het onderblok) en een dieper gedeelte.
De 403 is nooit met de XD90 geleverd maar deze pannen zijn wel weer geleverd op gemariniseerde : industriele XD90's
Bij ombouw van een gekantelde naar een staande moet je zowel de olieaanzuigbuis als de oliepomp omzetten. Van grote pan naar kleine misschien alleen de olieaanzuigbuis. Weet ik niet zeker; deze ombouw moet ik voor mijn eigen motor nog doen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Diverse vragen XD(P)90

Berichtdoor Marcel010 » 19 mei 2016, 22:22

Bedankt voor de toelichting, heb het blok even snel op locatie gebracht, van het weekend wat meer tijd en dan eens goed kijken.
Marcel010
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 01 maart 2015, 22:38


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten