111

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

111

Berichtdoor kurtm » 28 mei 2016, 13:52

111
Laatst bijgewerkt door kurtm op 05 apr 2021, 19:49, in totaal 1 keer bewerkt.
kurtm
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 mei 2016, 19:34

Re: vettige indenor diesel j9

Berichtdoor A.B.203 » 29 mei 2016, 10:03

Dat kan van alles zijn zijn, zeker als als de hele motor is besmeurd. Motor schoonmaken en dan zoeken is een optie. Lekke slangen,pakkingen,leidingen,filters of niet goed aangedraaide klemmen enz. Is de vervuiling motorolie of diesel ? Diesellekkage is goed te ruiken, zeker als de motor draait en dan kan je ook zien of de pomp of dat er een brandstofleiding lekt. Soms lijkt het erger dan het is en al helemaal als er nooit gepoetst wordt. Bovendien blijven (oude) diesels bij gebruik niet brandschoon hoor. Carter-ontluchting goed of heeft de motor juist heel veel carterdruk ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

111

Berichtdoor kurtm » 29 mei 2016, 21:34

111
Laatst bijgewerkt door kurtm op 05 apr 2021, 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.
kurtm
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 23 mei 2016, 19:34

Re: vettige indenor diesel j9

Berichtdoor 403diesel » 30 mei 2016, 00:21

De grootste kans op vervelende olielekkage is aan de krukasafdichtingen voor of achter aan het blok. Voor lekkage aan de achterkant moet eigenlijk de motor eruit.
Alleen blijven dit soort lekkages vrij laag. Als je aan beide zijkanten van het blok echt flinke oliesporen ziet of deze echt flink nat zijn van de olie dan zal het 9 van de 10 keer vrij simpel zijn om op te lossen. Klepdekselpakking om maar wat te noemen. Of simpelweg geknoeid met bijvullen. De J9 heeft volgens mij altijd een xd2 of xd3; behoorlijk bulletproof alhoewel alles kapot kan natuurlijk.
Als je de kans hebt, laat de motor wat langer draaien en kijk of er (veel) olie op de vloer terecht komt. Houd er rekening mee dat, zoals gezegd, het een diesel is die altijd wat vettig kan zijn. Stofdroog is zeldzaam. De J9 heeft in principe een gesloten carterontluchtingssysteem.
Diesellekkage kan maar is een beetje de vraag waar het vandaan komt. Allemaal goed zelf te doen tenzij de inspuitpomp zelf lekt uit bijvoorbeeld het bovendeksel.
Wat betreft de remmen, lijkt op lucht en/of afstellen. Je zult de remmen even helemaal goed na moeten lopen. Nooit een overbodige luxe bij aanschaf van een voertuig waarvan je de ondehoudshistorie niet kent.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten