Pagina 1 van 1

205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 18 jun 2016, 19:57
door Steven
Tijdens het rijden valt het op dat de motor van mijn 205 automatic erg snokt, altijd zo'n schokgevoel geven.
Wat kan de oorzaak zijn? Ontsteking?
En wat er aan te doen?
Iemand tips?

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 18 jun 2016, 20:32
door Wok
Vragen, vragen, vragen.... ;)

Welke automaatversie heb je? 1.6 of 1.9, geregelde injectie of carburateur?
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Wanneer zijn de bougies/bougiekabels/rotor/verdelerkap voor het laatst vervangen?
Treedt het probleem op bij constante snelheid of juist bij accelereren?

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 18 jun 2016, 21:20
door Steven
Een 205 "automatic" is dus altijd een 1.6. Dit is een GTi blok met carburateur en automatische choke

Er is een groot onderhoud gedaan zo'n 4000 km geleden door de vorige eigenaar (gepensioneerde mechanieker bij Citroen)

Het snokken het ergst bij constante snelheid onder de 80 km/u.

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 18 jun 2016, 22:04
door Wok
Steven schreef:Een 205 "automatic" is dus altijd een 1.6. Dit is een GTi blok met carburateur en automatische choke


Dat is niet waar (maar ook een andere discussie) ;) In uw geval dus een 1.6 met carb. :)

Er is een groot onderhoud gedaan zo'n 4000 km geleden door de vorige eigenaar (gepensioneerde mechanieker bij Citroen)

Dan doe ik nu even de aanname dat bougies (en aanverwanten) en filters uitgesloten kunnen worden.

Het snokken het ergst bij constante snelheid onder de 80 km/u.


Nieuwe vraag: snokt hij ook bij stevig accelereren (al dan niet na enige tijd constante snelheid te hebben gereden)?

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 19 jun 2016, 00:12
door willem_jacobs
ik zou beginnen met het controleren van de onstekingstimi ng

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 20 jun 2016, 19:12
door Steven
Vrijdag naar de Peugeotdealer

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 05 jul 2016, 09:07
door jansV8
Ik weet niet of het probleem met het schokken van je auto al opgelost is maar hier zijn toch nog enige mogelijke oorzaken die het zou kunnen zijn.
Zelf heb ik ook een 205 1,6 automaat uit 91 met een Weber 36 TLC carburateur.
De automatische choke van dit type is nu niet bepaald een geweldige aanwinst van Peugeot 205 en geeft vaak problemen maar dat is een ander verhaal.
Terug komend op het schok gedrag van je 205 zou ik eerst eens kijken naar je complete ontsteking systeem, inclusief controle ontsteking vervroeging, bobine etc..
De ontsteking module wil ook nog wel eens problemen geven en een symptoom van het begin van het einde is vaak een schok gedrag bij bepaalde toerental.

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 06 jul 2016, 21:05
door Steven
jansV8 schreef:Ik weet niet of het probleem met het schokken van je auto al opgelost is maar hier zijn toch nog enige mogelijke oorzaken die het zou kunnen zijn.
Zelf heb ik ook een 205 1,6 automaat uit 91 met een Weber 36 TLC carburateur.
De automatische choke van dit type is nu niet bepaald een geweldige aanwinst van Peugeot 205 en geeft vaak problemen maar dat is een ander verhaal.
Terug komend op het schok gedrag van je 205 zou ik eerst eens kijken naar je complete ontsteking systeem, inclusief controle ontsteking vervroeging, bobine etc..
De ontsteking module wil ook nog wel eens problemen geven en een symptoom van het begin van het einde is vaak een schok gedrag bij bepaalde toerental.


Ja die choke is ook wat, maar die werkt redelijk goed.

Vorige week naar de Peugeotdealer geweest, die denkt niet dat het de ontsteking is, maar raar genoeg deed de auto het plots goed.
Dus toch maar naar Frankrijk gereden, en geen noemenswaardig schokken.
Rij vandaag de oprit op en hij doet het weer.........

Re: 205 automatic snokt

BerichtGeplaatst: 08 jul 2016, 19:27
door jansV8
Terug komend op de choke omdat je aangeeft dat deze redelijk werkt.
Gebruikt je auto meer benzine als voor dien?
Het is namelijk zo dat je pas weet wanneer de choke niet goed functioneert wanneer je weer na een rit de motor stationair weer laat lopen.
Bij niet goed werkende choke loopt de motor stationair dan veel hoger(choke blijft hangen) dan normaal en dit merk je niet wanneer je bijvoorbeeld op de snelweg rijd.
Doordat de choke blijft hangen kan de motor bij bepaalde toerental ook (licht) gaan schokken vanwege een te weinig lucht toevoer en/of te veel brandstof toevoer.
Je benzine verbruik moet dan ook meer zijn dan voorheen.
Tevens heb je op je carburateur een stationaire compensator zitten.Ontkoppel deze en stel het stationair toerental af via de stationaire afstelschroef op 900 RPM.(niet vergeten de vacuĆ¼m leiding ook af te doppen).
Wel de motor eerst op bedrijfs temperatuur laten komen d.w.z dat de koel fan minstens 1 maal heeft aangeslagen.
Om van dit probleem verlost te zijn geef ik je de tip als peugeot monteur dan ook de complete automatische choke mechanisme te verwijderen en
daar voor in de plaats de montage van een hand choke van het model Weber 36 TLP.
Deze zitten o.a op de peugeot 305,309 en de citroen bx.
Tenslotte.
Al is het zeer moeilijk om van afstand een conclusie te trekken betreffende je schok gedrag van je auto ben ik zelf van mening dat je het toch in het ontsteking circuit moet zoeken.
Over het algemeen is het iets vrij simpels zoals een niet goed sluitende stekker die soms wel en soms niet contact maakt etc etc...
Een kwestie van doormeten en juiste onderhoud.