Koeling problemen

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Koeling problemen

Berichtdoor Henk Manenschijn » 25 aug 2016, 21:37

Hoi lezers. Ben in bezit boot motor peugeot indenor dtn 40. Bouwjaar 1982 Thermostaat is vervangen, probleem is dat temp oploopt tot soms wel 90 a 95 graden en dan opeens weer zakt naar 85 soms 80 graden . Betreft buitenboord koeling met warmte wisselaar. Waterpomp werkt uitstekend. Wie heeft idee wat probleem kan zijn en weet oplossing? Grt Henk
Henk Manenschijn
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 aug 2016, 22:27

Re: Koeling problemen

Berichtdoor A.B.203 » 28 aug 2016, 23:07

Is de temperatuurmeter of de voeler wel oke ? Met een thermometer controleren hoe de temperatuur werkelijk is.
opknappen/repareren en heel veel met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 commerciale uit 1959, 403 bachee uit 1960 en 308 D 2015
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Koeling problemen

Berichtdoor 404noir » 31 aug 2016, 14:56

wat is de openingstemperatuur van die thermostaat? Dat staat meestal wel ergens op de flens in gestanst, er zijn vaak wel meerdere versies thermsotaat te koop voor de zelfde motor. En van andere auto motoren weet ik dat er vaak een thermostaat in zit die opent bij 89C. Maar er zijn voor diezelfde motor ook (tropen)versies te koop van 87C en 85C.

Misschien toch eens een koelere thermostaat zoeken en plaatsen? (tip: controleer voor plaatsing de thermostaat in een pannetje op het fornuis, dan kan je zien dat het wel/niet opent en als je er een thermometer naast kan steken zie je zelfs bij welke temperatuur dat gebeurd.

Wat soms ook wel iets wil helpen is extra ontluchtingsgaatjes boren in de flens van de thermostaat. Die gaatjes zorgen voor een beetje heet water flow langs de thermostaat waardoor deze misschien wat eerder opent, de gaatjes helpen ook bij het ontluchten van het koelsysteem. Ontluchten is ook belangrijk voor de goeie werking van een vloeistof koeling.

ik vind overigens 95C niet eens extreem hoog. De meeste moderne koelsystemen zijn druksystemen. Hogere druk in het koelsysteem werkt kookpunt verhogend.
Bij motoren die zo'n koelsysteem gebruiken is 95C een hele normale werktemperatuur. Bij die motortemperatuur werkt verbranding efficient en relatief schoon.
404noir
 
Berichten: 600
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten