Pagina 1 van 1

Koeling problemen

BerichtGeplaatst: 25 aug 2016, 21:37
door Henk Manenschijn
Hoi lezers. Ben in bezit boot motor peugeot indenor dtn 40. Bouwjaar 1982 Thermostaat is vervangen, probleem is dat temp oploopt tot soms wel 90 a 95 graden en dan opeens weer zakt naar 85 soms 80 graden . Betreft buitenboord koeling met warmte wisselaar. Waterpomp werkt uitstekend. Wie heeft idee wat probleem kan zijn en weet oplossing? Grt Henk

Re: Koeling problemen

BerichtGeplaatst: 28 aug 2016, 23:07
door A.B.203
Is de temperatuurmeter of de voeler wel oke ? Met een thermometer controleren hoe de temperatuur werkelijk is.

Re: Koeling problemen

BerichtGeplaatst: 31 aug 2016, 14:56
door 404noir
wat is de openingstemperatuur van die thermostaat? Dat staat meestal wel ergens op de flens in gestanst, er zijn vaak wel meerdere versies thermsotaat te koop voor de zelfde motor. En van andere auto motoren weet ik dat er vaak een thermostaat in zit die opent bij 89C. Maar er zijn voor diezelfde motor ook (tropen)versies te koop van 87C en 85C.

Misschien toch eens een koelere thermostaat zoeken en plaatsen? (tip: controleer voor plaatsing de thermostaat in een pannetje op het fornuis, dan kan je zien dat het wel/niet opent en als je er een thermometer naast kan steken zie je zelfs bij welke temperatuur dat gebeurd.

Wat soms ook wel iets wil helpen is extra ontluchtingsgaatjes boren in de flens van de thermostaat. Die gaatjes zorgen voor een beetje heet water flow langs de thermostaat waardoor deze misschien wat eerder opent, de gaatjes helpen ook bij het ontluchten van het koelsysteem. Ontluchten is ook belangrijk voor de goeie werking van een vloeistof koeling.

ik vind overigens 95C niet eens extreem hoog. De meeste moderne koelsystemen zijn druksystemen. Hogere druk in het koelsysteem werkt kookpunt verhogend.
Bij motoren die zo'n koelsysteem gebruiken is 95C een hele normale werktemperatuur. Bij die motortemperatuur werkt verbranding efficient en relatief schoon.