Pagina 1 van 1

Nadraaien auto

BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 01:14
door Walter1992
Na enige tijd ben ik weer terug meet een vraag.

Ik ben Walter 24 jaar oud

Ik rijd een 206 xs
O.a met spaghetti spruitstuk
En nog meer aanpassingen

De auto is een non turbo!!

Is het beter voor de auto om deze na een sportieve rit de auto stationair te laten draaien?

Vind alles over voor turbo motoren
Geldt dit dan ook voor de non turbo?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Nadraaien auto

BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 01:19
door Walter1992
Walter1992 schreef:Na enige tijd ben ik weer terug meet een vraag.

Ik ben Walter 24 jaar oud

Ik rijd een 206 xs
O.a met spaghetti spruitstuk
En nog meer aanpassingen

De auto is een non turbo!!

Is het beter voor de auto om deze na een sportieve rit de auto stationair te laten draaien?

Vind alles over voor turbo motoren
Geldt dit dan ook voor de non turbo?


Weet niet of dit in de goede catogorie geplaatst is
Exuse me if im wrong

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Nadraaien auto

BerichtGeplaatst: 16 jan 2017, 08:19
door Maarten Deen
Nergens voor nodig. Voor oude turbo's was het nodig om de turbo nog een beetje te laten afkoelen en hem niet zonder smering door te laten draaien. Maar dat is ook alleen maar van toepassing als je ergens volgas aan komt rijden en dan de motor uit wil zetten.
Maar voor non-turbomotoren is nadraaien nergens voor nodig.

Re: Nadraaien auto

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 19:45
door EJH405
En waarom vinden sommige koelsysteem-controllers (zoals in mijn 405 2.0 met airco) het nodig om de ventilator te laten nadraaien als men de motor uitgezet heeft terwijl die lekker warm was? Lijkt me zo zinloos zonder rijwind..

Re: Nadraaien auto

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 20:42
door Frank.04
Het nadraaien kan overbodig lijken maar heeft beslist een reden.

Het gaat om de koelwatertemperatuur die niet te hoog mag worden, omdat dit koken tot gevolg kan hebben.

De in het metaal van de motor opgeslagen warmte kan na het afzetten van de motor de koelvloeistoftemperatuur doen oplopen, zodat extra koeling nodig is.

Een elektrische ventilator kan dit uitstekend, ook bij stilstand (dus zonder rijwindkoeling).