Pagina 1 van 1

Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

BerichtGeplaatst: 16 jan 2017, 23:41
door 0900-944
Wij zitten er aan te denken om een Peugeot Partner te kopen. We hebben eentje te koop zien staan die voor ons zeer de moeite waard is qua uitvoering en prijsstelling. Deze Partner is echter voorzien van de 'beruchte' 1.6 HDI diesel. Op internet heb ik veel verhalen gelezen over problemen met de turbo die kapot gaat door vervuilde oliekanalen en een verstopt zeefje.

Ik ben een beetje bang voor dat probleem, omdat het een hele dure reparatie is en ook vrij frequent schijnt voor te komen. Bedragen van €1500 en meer worden er genoemd.

Zijn er indicatoren die er op kunnen wijzen dat dit exemplaar binnenkort (of op langere termijn) hetzelfde euvel gaat ontwikkelen?
Stel dat de motor inderdaad al vervuild is en het risico op turbofalen betrekkerlijk groot is. Zou dit dan kunnen worden opgelost door de motor te flushen met een reinigingsmiddel en heeft het zin om dat zeefje in zijn geheel te verwijderen?
Misschien is dit te simpel, maar misschien is er wel een andere manier of modificatie om de motor duurzamer te maken?

Re: Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

BerichtGeplaatst: 28 jan 2017, 12:39
door A.B.203
De 1.6 hdi motoren kunnen zeker niet als slecht beoordeeld worden en hebben een levensduur gelijk aan andere soortgelijke turbo dieselmotoren.
Gebruik altijd goede olie in de dikte 5w30 en speciaal voor motoren met een roetfilter. Ververs de olie elk jaar en rij er niet meer mee dan 15.000 km, ja dat is een kwart korter dan de voorgeschreven verversings interval. De olie wordt bij hard rijden of een zware aanhangwagen trekken in heuvelgebied erg heet. Er zit niet voor niets een olietemperatuurmeter in. Dit is m.i het gevolg van het feit dat het carter maar relatief weinig inhoud heeft met het gevaar dat er bij oliegebruik met te weinig olie wordt gereden. Vuile olie verstopt dunne olieleidingen. Luchtfilter en brandstoffilter zijn lastig te vervangen, maar daarom niet laten zitten. De wat ingewikkeldere koppeling, vele merken hebben dezelfde hoor, is ook wat kwetsbaarder. Feit is dat oudere diesels, zeker die zonder turbo en met een simpele koppeling, een langere levensduur hadden, maar ja er kwam ook minder power uit en wat meer vuile walm.

Re: Peugeot Partner 1.6 HDI olie / zeef / turbo

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 21:20
door EJH405
Inderdaad is de 1.6hdi een prima motor. Ik heb deze motor in een Citroën C4 coupé naar de 3,2 ton gereden zonder serieuze problemen.
Twee dingen zijn heel belangrijk:
1) Trouw het onderhoudsschema volgen qua olie verversen en luchtfilter, olie 5W40.
2) Met enige regelmaat doortrekken naar >4000 toeren, zodat eventuele roetopbouw eruit geblazen wordt.

Ik vond het een heerlijke motor om te rijden, zuinig en vlot.

Groet, EJ