Splutterende motor en vermogen verlies j7. Kopen of niet?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Splutterende motor en vermogen verlies j7. Kopen of niet?

Berichtdoor Ties_ » 04 maart 2017, 16:58

Hallo allen,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ties en ik rij momenteel rond in mijn eerste auto, een mini uit 1988 die ik in de afgelopen twee jaar heb opgeknapt. Ik denk er over om een camper aan te schaffen, en heb de j7/j9 altijd al een leuke bus gevonden, dus die hebben wel mijn voorkeur momenteel.

Ik heb een j7 op het oog waar ik vandaag naar ben gaan kijken. De cilinderkop is in 2016 gereviseerd, en de auto zou motorisch helemaal in orde zijn. Ik ben vandaag dus even gaan kijken en samen met de eigenaar hebben we de bus de stalling uitgereden voor een test rit, maar de motor bleek toch niet helemaal lekker te zijn. Na eerst de startkabels tevoorschijn te moeten trekken starte de motor wat moeizaam, ook al stond de motor pas ongeveer een week stil volgens de eigenaar. Toen de motor eenmaal starte en bleef draaien (na de 3de keer aan slaan) klonk de motor verder prima, en tijdens het rijden was er in eerste instantie ook niks aan de hand. Op een gegeven moment merkte ik dat de motor een beetje begon te splutteren, alsof ik in een te hoge versnelling zat en de motor bijna afsloeg, maar dat was ook als ik 40 reed in de 2de versnelling... Een stukje verderop in de 3de versnelling begon het weer, en ook met plankgas gingen we steeds langzaamer rijden. Eerst 50, toen 45, toen 40, toen zijn we gestopt en heeft de eigenaar de bus terug gereden, en op het laatst kwam ze ook in de 2de versnelling nog amper vooruit.

De eigenaar had dit ook nog nooit eerder gehad zij hij, en had de camper een week geleden nog zonder problemen in de stalling geparkeerd. Hij bood wel aan dat ik de camper zo kon meenemen als ik nog interessen had voor een best aantrekkelijke prijs, maar dat is wel een risico natuurlijk...

Het eerste waar ik aan zou denken is een verstopt filter of ergens een lekke slang, waardoor er teveel of te weinig lucht het blok in komt. Volgens de eigenaar zijn alle oude slangen al vervangen, dus ik ga er van uit dat dat het in ieder geval geen valse lucht is. Maar wat zou dan wel de oorzaak hiervan kunnen zijn? Klinkt het als iets simpels of iets serieus? Is het het risico waard wat jullie betreft?

Alvast bedankt!
Ties_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 maart 2017, 15:08

Re: Splutterende motor en vermogen verlies j7. Kopen of niet

Berichtdoor Ties_ » 04 maart 2017, 22:39

Mischien ook even goed om er bij te zeggen: Het gaat om een 1600cc benzine motor
Ties_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 maart 2017, 15:08

Re: Splutterende motor en vermogen verlies j7. Kopen of niet

Berichtdoor 403diesel » 05 maart 2017, 00:14

Tsja. Het kan meevallen dat het één ding is, het kan een combinatie van een paar punten zijn die elkaar versterken of het is een ding waar helemaal niets van klopt.
Als het tijdens één ritje zoveel slechter wordt denk ik in eerste instantie aan een brandstofprobleem, bijvoorbeeld dat de aanzuig in de tank verstopt zit of het filter vol zit.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Splutterende motor en vermogen verlies j7. Kopen of niet

Berichtdoor Ties_ » 05 maart 2017, 11:08

Ik heb besloten de bus niet te gaan kopen. Hoe leuk ze ook is, er zit eigenlijk te veel roest aan. Dat dat in combinatie met de slechte motor maakt het toch eigenlijk te veel werk voor mij helaas...
Ties_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 maart 2017, 15:08


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten