Raadsel Peugeot 106 1999

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor Peugeot106. » 20 apr 2017, 17:52

Hoi allemaal,

Ik ben een vrouw van 35, ben hier nieuw. Sinds kort heb ik een Peugeot 106 uit 1999 met maar 73000 km op de teller.

Oke, ik zal proberen het probleem kort te formuleren:

Sinds ik de auto heb (februari 2017) viel het al op dat de temperatuurmeter schommelt, hoe harder ik rij hoe meer de meter stijgt tot ongeveer driekwart, laatste witte streepje voor het rood, soms net erover. Als ik zachter rij daalt de meter ook gelijk tot in het midden.
Hierover gebeld met garages maar advies was om door te rijden want een auto van deze leeftijd zou best rond de 100 graden mogen worden.
Vreemd, maar oke.
Tot ik 2 weken geleden reed en de temperatuur meter na een kilometer of 5 in het rood vloog, ik heb direct de auto stil gezet, ANWB gebeld en al uitgelegd dat de auto daarvoor ook al afwijkt qua temperatuur maar dus niet zoals nu ineens het geval was.

Wat ik zelf al bedacht had was de waterpomp en dat werd bevestigd door de ANWB en later ook door de Peugeot dealer. Dus, nieuwe waterpomp en distributieriem. Vervolgens werd ik gebeld dat ook de koppakking lek zou zijn. Nadeel van zo'n dealer is dat je gelijk de hoofdprijs betaald en niet mee kan kijken als ze met de auto bezig zijn, dus het enige wat ik kon doen was dan maar aannemen dat het klopt. Reparatie kosten: 915 euro.
Auto opgehaald en mee gaan rijden maar ondanks de reparatie schommelde de temperatuur meter nog steeds. Dus vervolgens de auto weer terug gebracht.

Daarna hebben ze de thermostaat vervangen en ook de sensor van de temperatuurmeter maar het probleem met de meter blijft bestaan. Ze hebben d.m.v. een laptop de werkelijke temperatuur gemeten tijdens het rijden en die is goed, tussen de 83 en 89 graden, dus ook al staat de meter in principe te hoog.

Ik ben normaal niet iemand die naar dealers gaat maar had dit keer geen keuze. Radiateur vervangen zou nog een optie zijn, maar zou daar weer 300 euro kosten. Het advies is om gewoon te gaan rijden aangezien de laptop aangeeft dat de auto dus niet te warm wordt.

Waar ik zelf bang voor ben is dat de auto dus wel constant iets te warm wordt om welke reden dan ook en dit ten koste gaat van de koppakking.

Hopelijk is hier iemand met verstand van zaken!

Bedankt alvast!
Peugeot106.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 apr 2017, 17:35

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor A.B.203 » 21 apr 2017, 21:59

U lijkt me zelf zeer terzake kundig en kunt u technische now how goed verwoorden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor Peugeot106. » 22 apr 2017, 08:59

Hoi, dank je. Maar helaas weet ik de oorzaak van het probleem niet.. momenteel staat de auto bij een garage in Meppel. Hopen dat hun de oorzaak kunnen vinden.
Peugeot106.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 apr 2017, 17:35

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor Keezx » 22 apr 2017, 17:33

Duidt toch op een radiateur die deels dichtzit.
Paar tientjes op de sloop....
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor Peugeot106. » 26 apr 2017, 20:40

Update wat betreft mijn auto.

Vandaag de auto weer opgehaald. Radiateur is goed. Wederom nieuwe thermostaat erop gezet, koelsysteem is ontlucht, het probleem met de temperatuurmeter is alleen niet opgelost, blijft een te hoge temperatuur aangeven. De werkelijke temperatuur blijkt toch echt een stuk lager te liggen en gewoon goed te zijn.

Ik ga er dus gewoon mee doorrijden, ga ervan uit dat het goed is.

Bedankt voor het meedenken!
Peugeot106.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 apr 2017, 17:35

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2017, 08:07

Hallo vrouw van 35,
Lijkt mij toch meer een elektrische storing, massa probleem o.i.d.
Kan waarschijnlijk geen kwaad maar is toch wel prettig om de echte temperatuur af te kunnen lezen. Mocht je het opgelost willen hebben dan weet ik wel "een mannetje" die hemelsbreed niet zo ver van Meppel woont en alles van Peugeot weet.

Groet,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor Peugeot106. » 27 apr 2017, 13:44

Hoi Abe,

Ik zou graag weten wie dat is! Zou graag zien dat het probleem inderdaad opgelost wordt!

Hoor het graag..
Peugeot106.
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 20 apr 2017, 17:35

Re: Raadsel Peugeot 106 1999

Berichtdoor jacqabe » 27 apr 2017, 16:25

Stuur je een pb maar zal de persoon in kwestie eerst ook even op de hoogte stellen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten