Pagina 1 van 1

Indenor XD3 td

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 20:36
door Muvanda
Gegroet,

Ik rij met een Sierra waar een XD3TD inzit, auto rijdt super, trek zeer goed en verbruikt slecht 5,6 liter op 100 km (voor onze noorderburen: 1 op 17,86) met een defensieve rijstijl.
Maar: deze middag wilde ik het kontakt afzetten en de motor bleef gewoon verder draaien. Dan maar in 5de gezet en de koppeling laten opkomen.
Thuis het afslagventiel van de CAV pomp gedemonteerd en getest op een batterij: de stift die onderaan zit gaat goed op en neer, de veerspanning wat vergroot en de zaak terug gemonteerd: zelfde resultaat: motor stopt niet.
Ergens had ik nog een afslagventiel uit een 2300 XD2 liggen, effe getest en gemonteerd: zelfde resultaat.
Wat is hier aan de hand?: rubbertje onderaan de stift "versleten" of iets aan de pomp zelf?, kan me moeilijk voorstellen dat de motor via een andere weg brandstof krijgt....
Graag tips van de aanwezige experten terzake!!

groeten vanuit Belgiƫ..... :mrgreen:

Re: Indenor XD3 td

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 20:51
door Brownie
De symptomen lijken wel te duiden op dat ventiel inderdaad. Ben er zeker van dat er geen spanning meer op dat ventiel staat als je het contact afzet?

Re: Indenor XD3 td

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 21:03
door Muvanda
Als je het kontakt afzet is er ook geen spaning meer op het ventiel.
Maar hij blijft gewoon doordraaien zelfs als je de draad er af neemt om "zeker" te zijn.
Als je de brandstofslang dichtknijpt met een tang stopt hij na enkele seconden.

Re: Indenor XD3 td

BerichtGeplaatst: 06 jun 2017, 12:12
door Muvanda
Hallo!
......blijkbaar verslijten die dingen ook al werken ze optisch nog; vanochtend bij de lokale CAV/Lucas dealer een spiksplinternieuw exemplaar aangeschaft, in drie minuten gemonteerd en de motor kan weer netjes afgezet worden.
Nu nog ergens een interkoeler vinden en dan is de 115pk, met bijbehorend koppel, in zicht!

groeten, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Indenor XD3 td

BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 19:55
door Brownie
Gelukkig maar. Buiten het branstofsysteem heeft dat ventiel natuurlijk haast geen weerstand, dan gaat hij mogelijk makkelijker open en dicht.

Als je een intercooler monteert, zorg dan ook goed voor koude lucht aanvoer vanuit de grill,anders is effect maar klein. Bij originele 505 GTDT met intercooler zit een plastic luchtkanaal naar een extra sleuf in de grill, maar een gat ik motorkap zagen kan natuurlijk ook. :mrgreen: