Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor Michael Spaan » 25 jun 2017, 17:55

Hallo,

Ik heb een XD2 indenor in mijn Renault Goelette 4x4 zitten. Zie de thread http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=59&t=22695 voor een paar foto's. In 2013 de motor compleet gereviseerd, maar nu heb ik sinds vrijdag ineens het probleem dat af en toe het toerental omhoog schiet naar ca. 3000 toeren wanneer ik ontkoppel. Wat zou het kunnen zijn, herkent iemand het probleem? Ik heb al het nodige al gecontroleerd. Het is geen aangezogen olie, de luchtinlaat heb ik eraf gehad en die was niet vervuild met olie. Ook als hij hoog in toeren schiet en ik zet de auto af, dan valt de motor direct stil. Ook bij hoog toerental geen rook/ gekleurde rook navenant. Ook heb ik het kleppendeksel eraf gehad om te kijken naar de klepsteeldichtingen. Die ik kon zien zagen er goed uit. Mijn vermoeden is daarom de pomp. Vandaag een stuk gereden zonder de motorafdekkap (motor half in het interieur) om te zien of het gaspedaal kabeltje blijft hangen evt. Ook bij hoog toerental komt de hevel gewoon terug in ruststand bij loslaten gaspedaal. De motor loopt verder netjes en lijkt zich ook niet in te houden ofzo. Alleen bij loslaten gaspedaal dus af en toe een verhoogd toerental, heel vervelend optrekken tegen 3000rpm.... Herkent iemand dit bij een CAV rotopomp? Ik ga binnenkort ermee op vakantie en moet hem laten staan wanneer ik dit niet deugdelijk opgelost krijg ☹️ Ik heb nog 3 gebruikte pompen reserve maar heb deze een paar jaar terug perfect af laten stellen. Vandaar niet zomaar blind wisselen. Dus wie o wie herkent het bovenstaande en kan advies geven?

Gr Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor 403diesel » 26 jun 2017, 00:36

Blijft de motor dan 3000 rpm draaien of zakt deze langzaam?
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2214
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor Michael Spaan » 26 jun 2017, 06:58

Hij zakt wel weer terug naar normaal toerental maar dat duurt soms 30 seconden en soms minuten dus niet echt consistent.

Gr Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57

Re: Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 jun 2017, 10:11

Je hebt toevallig toch niet aan de balansschroef op je pomp gedraaid??
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2366
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor Michael » 26 jun 2017, 12:48

Op de kop van de pomp zit een regelstangetje, wl is deze los.
Deze zit vlg mij alleen op de XD2 met CAV pomp.
Indien gewenst kan ik je een foto sturen.
404 familiale
404 pick-up 1977/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper 404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 inj.china rouge rally
403 break pickup
203 pickup fougonette
301 pickup
202 pickup
402 pickup
505 dangel
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1080
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: Eefde

Re: Indenor XD2 2.3l, toerental schiet onbelast omhoog

Berichtdoor Michael Spaan » 30 jun 2017, 22:56

Bedankt voor de adviezen! De pomp bleek helaas toch versleten, er kwam ijzer vijlsel uit de pomp bij demontage. Een reserve pomp is nu gereviseerd (controle, demontage, ultrasoon reinigen, nieuwe pakkingset) door een specialist samen met het afstellen op de tekstbank. De motor draait sinds een paar uur weer netjes.

Een vraag echter want de pomp valt niet direct dicht wanneer je het contact afzet. Ik zie dat er een koper ring tussen de pompklep en de behuizing zit. Ik vermoed dat dit de veroorzaker is want uit mijn herinnering zat die klep koud op de behuizing geschroefd met een o-ring ertussen. Wie kan mij bevestigen dat de koperen ring er niet tussen hoort?

Gr Michael
Michael Spaan
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 aug 2011, 00:57


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron