Roest bij de kleppen!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Roest bij de kleppen!

Berichtdoor baguette403 » 16 jul 2017, 15:51

Hoi allemaal, zojuist ben ik begonnen met het 'startklaar-maken' van het motorblok van m'n 403 uit 1959. Deze heeft namelijk meerdere jaren niet meer gedraaid.
Ik was aanvankelijk van plan om netjes wat olie in de cilinders te doen, verse in't blok, verse brandstof, verse koelvloeistof, verse filters, verse accu, eventueel de carbs schoonmaken, de kleppendeksel eraf en de stoterstangen en tuimelaars van olie voorzien, en zo ook wat kruipolie op de geleiders. Dan wilde ik een startpoging wagen.

Echter heb ik zojuist de kleppendeksel verwijderd en trof ik het kleppenmechanisme aan onder een laag roest en aanslag op een aantal plekken! ojee..
Ik ben nu enigzins bang dat ook de cilinders eventueel aangetast zijn, en daartoe overweeg ik eigenlijk de cilinderkop verwijderen om dit te kunnen controleren voordat ik de boel rond ga draaien.
Nu wil ik graag jullie mening en tips: Is het wijsheid om de cilinderkop te verwijderen en te reviseren, al dan niet te vervangen, en de cilinders en zuigers te kunnen controleren? OF zou het genoeg zijn om de kop te laten zitten, goed schoon te maken (wat lastig is) en te hopen dat er geen verdere aanslag ontstaan is?

Ik neig naar de eerste optie, maar ik weet het niet zo goed. Ik snap niet hoe ik een foto plaats op dit forum..?

Groeten van Walt!
baguette403
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 jul 2017, 15:15

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor Keezx » 16 jul 2017, 16:14

Begin maar eens met een foto...uploaden naar Tinypic en de tweede regel van boven kopieren en plakken.
Als er roest onder het kleppendeksel zit zegt dat niet veel over de cilinders IMO.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor baguette403 » 26 jul 2017, 09:32

Hier is op de foto te zien hoe het er uitzag, ik heb inmiddels de cilinderkop etc. er maar afgehaald en schoongemaakt en netjes gesmeerd. Het zit inmiddels weer in elkaar en nu maar hopen dat na het aansluiten van het koelsysteem een startpoging gewaagd kan worden!

Afbeelding
baguette403
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 jul 2017, 15:15

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor Dirk85 » 26 jul 2017, 11:47

Mijn eerste gevoel is dat ik geen startpoging zou ondernemen. Mocht er zich roest bevinden dan krijg je naar mijn idee vast en zeker schade. Ik zou e.e.a. eerst open maken, schoon maken (vergeet de oliekanalen en koelvloeistofkanalen niet) en dan pas starten.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 jul 2017, 12:04

Er heeft condens in de motorolie gezeten.
Tuimelaars en tuimelaars as inspuiten met heel veel kruipolie, paar keer vermoedelijk, met hele zachte(evt. roterende) koperen staalborstel schoonmaken en daarna schoonspuiten met bv. benzine, wasbenzine of terpentine en tenslotte met lucht.
Binnenzijde bussen meestal oké, buitenzijde vaak een heleboel roest en kalk.
Als je de krukas kunt verdraaien zit de motor niet vast, zuigerveren eventueel wel verkleefd door stilstand en dus te weinig compressie.
Nieuw oliefilter plaatsen en motorolie na 200 kilometer vervangen.
Eventueel kun je de carter pan even verwijderen en van onderen af de mechaniek onder druk met bijvoorbeeld terpentine, benzine of wasbenzine schoonspuiten.
Onderin het carter pan, zit vaak ook wel een halve kilo of meer aan sludge.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor baguette403 » 26 jul 2017, 12:33

Bedankt voor de tips! het weg laten lopen van de huidige olie, en het vervangen van de filters staat inderdaad nog op de To-do lijst.
Wat voor olie wordt aangeraden? 20w50? Ik heb het idee om relatief goedkope olie te gebruiken voor het doorspoelen, om na de eerste kilometers het spul te vervangen door mooiere olie.

Voor de rest heb ik de cilinderkop en kleppenmechaniek zorgvuldig gedemonteerd en gereinigd. Er zat veel roest en aanslag, maar de assen etc. zagen er nog goed uit. Helaas braken een aantal tapeinden van het uitlaatsspruitstuk af, gelukkig heb ik een tapsetje met helicoils gekregen om dit te verhelpen. (Omdat deze Peugeot al 25 jaar in de familie is zin er nogal wat onderdelen over!)
Het blok heb ik handmatig rustig op gang gebracht, met veel olie op de cilinderwanden etc. Deze zat absoluut niet vast en beweegt goed. Wat de staat van de zuigerveren is zal ik later met een compressiemeting hopen te vinden.

De rediateur van de 403 is zo goed als volledig weggerot, en van m'n oom heb ik een radiateur van een 404 gekregen in goede staat. Ik meen dat deze anders is maar toch: Iemand een idee of deze uitwisselbaar zijn? al dan niet passend te maken door wat laswerk te verrichten? De auto bevindt zich in Frankrijk, ik in Nederland, dus ik kan op het moment niet kijken.

Groeten van Walt
baguette403
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 jul 2017, 15:15

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor Dirk85 » 27 jul 2017, 08:02

203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor A.B.203 » 27 jul 2017, 10:29

Je bent misschien iets te snel geweest met het demonteren van de kop. Als je de motor aan de gang maakt en warm laat lopen draait alles net iets makkelijker los. Ook moet je geduld hebben met het losmaken van vastzitten bouten of moeren(ik heb dat ook niet) ze dagenlang inspuiten met kruipolie en de olie zijn werk laten doen. Zelf zou ik goedkope minerale olie 15/40 gebruiken om de eerste tijd mee te rijden, kost oa bij de Action euro 8,95. Je komt er van zelf achter of de motor goed of slecht is en kan daar je reparaties op afstellen. Voor de 403 wordt minerale olie 20W50 voorgeschreven.
Er zijn nog best veel 403 motoren te krijgen en ook volop onderdelen, tegen redelijke prijzen, je kunt dus een gokje wagen met een oude motor. Tenzij je voor zekerheid gaat, ja dan moet je anders te werk gaan. Kom een keer naar het magazijn van APH in Lelystad, word je ook altijd wijzer van.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Roest bij de kleppen!

Berichtdoor baguette403 » 31 aug 2017, 11:43

Hoi Allemaal,
Na het schoonmaken, monteren stellen etc. loopt de 403 als een zonnetje. Nu nog de achterremmen: deze zaten behoorlijk vast! voorlopig geen tijd meer om verder te werken maar het gaat de goede kant op. Bedankt voor de tips!
baguette403
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 jul 2017, 15:15


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron