Oorzaak OBD foutcode combinatie P0121, P1133 en P1134?
Geplaatst: 25 nov 2017, 13:49
Wie kan me adviseren over de oorzaak van het optreden van de combinatie van OBD foutcodes P0121, P1133 en P1134? (Peugeot 2016 1.4 16v uit 2004)
Storingscode uitgelezen bij de dealer:
P0121 elektrisch bediende smoorklep afwijking signalen 1 en 2 niet duidelijk; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context: motortoerental: 788 rpm; watertemp: 50 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 310 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
P1133 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 1/druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
P1134 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 2/ druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
Het gaat om een Peugeot 206 1.4 16V motorcode KFU uit januari 2004 met 170.000 km. Bij de onderhoudsbeurt in augustus 2017 is geadviseerd gasklephuis te vervangen. Dat heb ik gedaan: nieuw gasklephuis van Magneti Marelli gemonteerd, ook MAP-sensor vervangen. Auto stationair 10 minuten laten draaien, liep toch wat onregelmatig.
Gisteren (vr 24-11) heb ik door de dealer storingscodes laten uitlezen (zie boven) en heeft de dealer het gasklephuis vervolgens opnieuw softwarematige gekalibreerd. Storingscodes zijn gereset.
Wat mij niet duidelijk is, is wat wat de oorzaak en samenhang is van de drie OBD foutcodes. Iemand die me daarin kan helpen?
Dank en met vriendelijke groet,
Denis
Update 12-01-2018
Ik heb naar aanleiding van een forumdiscussie die ik vond op https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... 16v-t.html het volgende laten uitvoeren bij de Peugeot dealer:
stekkermodificatie
update motormanagementsysteem
inleren gasklephuis
Kosten: 287 euro. Resultaat: nihil. Na afrekenen ben ik met de auto weggereden bij de dealer. 5 km later hoorde ik een piep en verscheen de melding 'uitlaatgas storing' op het display. Meteen daarna reageerde het gaspedaal niet meer en begon de auto vaart te minderen. Na enkele honderden meters begon de auto te bokken en kon ik de auto alleen nog met een slakkengang aan de kant zetten.
Ik heb een dag later de storingscodes uitgelezen en raad eens:
P0121
P1133
P1134
P1161
De eerste drie zijn de bekende foutmeldingen. Het probleem is dus niet verholpen met de stekkermodificatie en de update van het motormanagementsysteem.
Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?
Storingscode uitgelezen bij de dealer:
P0121 elektrisch bediende smoorklep afwijking signalen 1 en 2 niet duidelijk; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context: motortoerental: 788 rpm; watertemp: 50 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 310 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
P1133 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 1/druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
P1134 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 2/ druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1
Het gaat om een Peugeot 206 1.4 16V motorcode KFU uit januari 2004 met 170.000 km. Bij de onderhoudsbeurt in augustus 2017 is geadviseerd gasklephuis te vervangen. Dat heb ik gedaan: nieuw gasklephuis van Magneti Marelli gemonteerd, ook MAP-sensor vervangen. Auto stationair 10 minuten laten draaien, liep toch wat onregelmatig.
Gisteren (vr 24-11) heb ik door de dealer storingscodes laten uitlezen (zie boven) en heeft de dealer het gasklephuis vervolgens opnieuw softwarematige gekalibreerd. Storingscodes zijn gereset.
Wat mij niet duidelijk is, is wat wat de oorzaak en samenhang is van de drie OBD foutcodes. Iemand die me daarin kan helpen?
Dank en met vriendelijke groet,
Denis
Update 12-01-2018
Ik heb naar aanleiding van een forumdiscussie die ik vond op https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... 16v-t.html het volgende laten uitvoeren bij de Peugeot dealer:
stekkermodificatie
update motormanagementsysteem
inleren gasklephuis
Kosten: 287 euro. Resultaat: nihil. Na afrekenen ben ik met de auto weggereden bij de dealer. 5 km later hoorde ik een piep en verscheen de melding 'uitlaatgas storing' op het display. Meteen daarna reageerde het gaspedaal niet meer en begon de auto vaart te minderen. Na enkele honderden meters begon de auto te bokken en kon ik de auto alleen nog met een slakkengang aan de kant zetten.
Ik heb een dag later de storingscodes uitgelezen en raad eens:
P0121
P1133
P1134
P1161
De eerste drie zijn de bekende foutmeldingen. Het probleem is dus niet verholpen met de stekkermodificatie en de update van het motormanagementsysteem.
Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?