Oorzaak OBD foutcode combinatie P0121, P1133 en P1134?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Oorzaak OBD foutcode combinatie P0121, P1133 en P1134?

Berichtdoor DenisO » 25 nov 2017, 13:49

Wie kan me adviseren over de oorzaak van het optreden van de combinatie van OBD foutcodes P0121, P1133 en P1134? (Peugeot 2016 1.4 16v uit 2004)

Storingscode uitgelezen bij de dealer:
P0121 elektrisch bediende smoorklep afwijking signalen 1 en 2 niet duidelijk; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context: motortoerental: 788 rpm; watertemp: 50 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 310 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1

P1133 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 1/druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1

P1134 afwijking smoorklepstand, weerstandsbaan 2/ druk Samenhang; intermitterende fout; lokaal
Foutieve context:motortoerental: 820 rpm; watertemp: 53 C; snelheid 0 km/u; spruitstukdruk: 290 mbar; status van de mengselregeling: Gesloten circuit1


Het gaat om een Peugeot 206 1.4 16V motorcode KFU uit januari 2004 met 170.000 km. Bij de onderhoudsbeurt in augustus 2017 is geadviseerd gasklephuis te vervangen. Dat heb ik gedaan: nieuw gasklephuis van Magneti Marelli gemonteerd, ook MAP-sensor vervangen. Auto stationair 10 minuten laten draaien, liep toch wat onregelmatig.
Gisteren (vr 24-11) heb ik door de dealer storingscodes laten uitlezen (zie boven) en heeft de dealer het gasklephuis vervolgens opnieuw softwarematige gekalibreerd. Storingscodes zijn gereset.

Wat mij niet duidelijk is, is wat wat de oorzaak en samenhang is van de drie OBD foutcodes. Iemand die me daarin kan helpen?

Dank en met vriendelijke groet,
Denis

Update 12-01-2018
Ik heb naar aanleiding van een forumdiscussie die ik vond op https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... 16v-t.html het volgende laten uitvoeren bij de Peugeot dealer:
stekkermodificatie
update motormanagementsysteem
inleren gasklephuis

Kosten: 287 euro. Resultaat: nihil. Na afrekenen ben ik met de auto weggereden bij de dealer. 5 km later hoorde ik een piep en verscheen de melding 'uitlaatgas storing' op het display. Meteen daarna reageerde het gaspedaal niet meer en begon de auto vaart te minderen. Na enkele honderden meters begon de auto te bokken en kon ik de auto alleen nog met een slakkengang aan de kant zetten.
Ik heb een dag later de storingscodes uitgelezen en raad eens:
P0121
P1133
P1134
P1161
De eerste drie zijn de bekende foutmeldingen. Het probleem is dus niet verholpen met de stekkermodificatie en de update van het motormanagementsysteem.

Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?
DenisO
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 nov 2017, 13:24

Re: Oorzaak OBD foutcode combinatie P0121, P1133 en P1134?

Berichtdoor Ruhtra » 16 jan 2019, 22:53

Heb je een oplossing kunnen vinden?

Ik zit met een soortgelijk probleem (P0121, P1133, P1161) en heb ook een nieuw gasklephuis van Magneti Marelli geplaatst en de MAP sensor nog op mijn mogelijkeoorzakenlijstje staan. Bougies al vervangen en ga komende week de kabelboom eens goed controleren op breukjes oid. Tijdens het rijden vandaag was ik live data van de ECU aan het uitlezen en op het moment dat de melding "storing uitlaatgas" uit het niets verscheen viel de verbinden met de ECU ook even weg. Het voltage van beide lambdasensoren zag er goed uit dus dat kan ik vrijwel zeker uitsluiten. Leuke maar frustrerende puzzel!
Eigenaar van Peugeot 206 sw Quiksilver 1.6 16v 109 PK uit 2006
in 2021 overgestapt van een 206 Gentry 1.4 16v uit 2005.
Avatar gebruiker
Ruhtra
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 sep 2018, 19:16

Re: Oorzaak OBD foutcode combinatie P0121, P1133 en P1134?

Berichtdoor 404noir » 28 jan 2019, 17:45

denk niet alleen aan signaal bedrading (+-kant) maar ook aan massa verbindingen. Rotte massa contacten kunnen allerlei vreemde inconsistente problemen geven. Vooral bij oudere auto's waar immers de roest al weer kan hebben toegeslagen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten