Koelsysteem wijziging

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelsysteem wijziging

Berichtdoor Knehet » 02 nov 2018, 12:58

Van onze J7 diesel bouwjaar 1975 heb ik de motor een keer vervangen door een XD3 motor van een Peugeot 505, verder heb ik toen niets gewijzigd ik had daarvoor al extra slangen aangesloten om ook achterin de camper een radiator te plaatsen voor warme lucht achter tijdens het rijden. In een later stadium heb ik hier ook nog een boiler op[ aangesloten en dit werkte prima. Nu heb ik 3 jaar geleden de cilinderkop moeten vervangen en kreeg ik een cilinderkop met achter een aansluiting voor de koelvloeistof. Deze heb ik aangesloten op de volgens mij retour van de verwarmingsradiator achter in de camper en dus ook op de retour van de boiler. Dit werkte nog steeds vrij goed, warm water uit de boiler alleen de verwarming achter deed niet veel meer. Nu heb ik de hele motor en versnellingsbak er uit gehaald om te reviseren olie lekken enzovoort en ben dus ook dit hele koelwater systeem aan het nalijken. Nu zie ik in een werkplaats documentatie J7/J9 dat de retourslang van de verwarming inderdaad bij de XD3 wordt aangesloten op de achteraansluiting van de cilinderkop. Daarbij wordt op de waterpomp de bovenste aansluiting afgedicht met een prop. Nu komt het, volgens mij is niet de bovenste aansluiting op de pomp de retour maar de onderste, het lijkt mij dus dat je niet de bovenste maar de onderste aansluiting moet afsluiten als je zo gaat werken. Ik ga proberen een foto van het werkplaats boek toe te voegen en ik hoop dat iemand hier zijn licht over wil laten schijnen.
Afbeelding
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Koelsysteem wijziging

Berichtdoor EJH405 » 02 nov 2018, 14:37

Best wel een mooie setup, zo'n verwarming achterin je bus! En nooit te weinig koelvermogen. :)

Ik weet niet direct het antwoord op je vraag, maar het onderwerp doet me wel denken aan dit draadje:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=31463

Wellicht dat je via serie04.com nog een tekening kunt vinden die wat meer licht werpt op de zaak! Bijvoorbeeld door te zoeken op de waterpomp.

Verder zou je provesorisch een slang erop kunnen aansluiten, verticaal hangen met water erin, en kijken-wat-ie-doet als je de motor een paar slagen laat draaien met de startmotor.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Koelsysteem wijziging

Berichtdoor Knehet » 02 nov 2018, 15:20

Dag EJH wat bedoel je prijs met serie04
Knehet
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2010, 19:52

Re: Koelsysteem wijziging

Berichtdoor EJH405 » 02 nov 2018, 15:29

--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten