positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie
Geplaatst: 26 maart 2019, 23:26
Vorige week brak tijdens het rijden de distributie van mijn 205 Dixie. Hopelijk geen kromme kleppen, naar verluidt gaan die vrij bij een TU-motortje??? Klopt dit laatste überhaupt?
Anyway: setje besteld (riem + spanner + waterpomp en aan de slag).
"Probleem" is de afstelling. Het positioneren van de nokkenas was vlug gevonden (bout 10mm door pulley naar motorblok).
Maar hoe stel ik de krukas af? Ik vind twee merktekens op deze pulley: een ingefreesd streepje op de buitenrand, en een inkeping (groefje)in het asgat. Moet een van deze ergens naar gericht zijn? Het viel me op dat de inkeping/groefje in het asgat loodrecht naar beneden wijst als ik de eerste cilinder op het BDP plaats...
Ook op de nieuwe riem vind ik twee merktekens terug. En tot slot lees ik ergens dat je het best het vliegwiel vastzet met een paspen om zo de krukas op de juiste plaats te positioneren. Helaas vind ik hieromtrent enkel een filmpje terug op YouTube van een 206, en dus niet van een 205.
Iemand die wat licht in mijn duisternis kan scheppen?
Anyway: setje besteld (riem + spanner + waterpomp en aan de slag).
"Probleem" is de afstelling. Het positioneren van de nokkenas was vlug gevonden (bout 10mm door pulley naar motorblok).
Maar hoe stel ik de krukas af? Ik vind twee merktekens op deze pulley: een ingefreesd streepje op de buitenrand, en een inkeping (groefje)in het asgat. Moet een van deze ergens naar gericht zijn? Het viel me op dat de inkeping/groefje in het asgat loodrecht naar beneden wijst als ik de eerste cilinder op het BDP plaats...
Ook op de nieuwe riem vind ik twee merktekens terug. En tot slot lees ik ergens dat je het best het vliegwiel vastzet met een paspen om zo de krukas op de juiste plaats te positioneren. Helaas vind ik hieromtrent enkel een filmpje terug op YouTube van een 206, en dus niet van een 205.
Iemand die wat licht in mijn duisternis kan scheppen?