afstellen distributie

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

afstellen distributie

Berichtdoor e de grood » 27 mei 2019, 12:15

Heb mijn distributie, van 406 hdi 2000cc 2003, vervangen en moet de riemspanning nu goed afstellen. Deed dat bij vorige auto's altijd op het gevoel maar heb nu een eenvoudige mechanische riemspanner gekocht, zo één met een draaiwieltje, dat je overal aangeboden ziet. Maar er zat geen gebruiksaanwijzing bij en filmpje op YouTube is in vrij onverstaanbaar engels. Ik kom er niet uit.
Kan iemand mij uitleggen hoe je dat apparaat moet gebruiken? De gewenste riemspanning van fabriekswege ken ik (indraaien op 16, daarna op 13 Newton/meter). Veel dank voor reactie.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: afstellen distributie

Berichtdoor Keezx » 28 mei 2019, 22:30

Wat is het nut van een afstelapparaatje als je geen referentie hebt .....
Als je het ding op de oude riem gezet had, dan had je in ieder geval nog een vage referentie gehad .
Misschien heb je hier iets aan en anders zou ik gewoon vertrouwen op de oude trouwe 45 tot 90 graden draaibaar van het langste vrije stuk...
Mijn XUD9TE heeft een spanner met veer, dus automatisch, maar het oude vuistregeltje ging goed op....
https://ibb.co/y6S9J6c
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: afstellen distributie

Berichtdoor e de grood » 30 jun 2019, 18:16

Ik had wel een referentie, nl. van frans you-tube-filmpje over vervangen distri bij 406. Je ziet de man dit aparaatje gebruiken maar niet HOE. Wat moet je eerst doen, aan het apparaat draaien om hem goed in te stellen? En dan verder? Het gaat te snel en je ziet het niet goed. Wel noemt hij de referentie: eerst 15 en dan 13 Nm. Dus: ik heb het ding nog steeds niet kunnen gebruiken, helaas. Wel op gevoel gespannen: 45 gr. op bovenste vrije stuk. Toen ik weer ging rijden trok de motor goed maar er was en is nog steeds een raar geluid: wat onrustige motor, donker brommend geluid bij lage toeren. Niet geruststellend dus. Ga hem morgen weer open maken, distri controleren, betere merk-riem er op zetten, rollen inspecteren, nieuwe poelie/trillingdemper monteren. Eens kijken of dat wat oplevert.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn bij de distributie? Of wat het anders nog kan zijn, als je de zaak hebt losgehad? Of een toevallige samenloop met nog een ander euvel?
Dank voor jullie meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten