Pagina 1 van 1

Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 18:44
door mangelier
Hallo,

Ik had gehoopt op een andere manier lid te worden van dit forum, maar helaas.

Onlangs hebben wij een boot gekocht met een kleinigheidje met de motor. Ontluchten. Dit zou een kwaaltje zijn van de Peugeot Indenor motoren. Helaas schijnt dit niet het probleem te zijn met de motor. Inmiddels al flinke euro's lichter zijn we erachter dat de motor geen compressie heeft. Dit heeft een monteur getest met een compressie meter.

De waardes zijn verschillend per cilinder. Gezien vanaf de aandrijf kant, 7, 12, 13.5 en 21 bar. Nu heb ik van iemand de tip mogen ontvangen om de koppakking te vervangen. Aangezien we al vele euro's erin hebben gestoken ben ik bijna genoodzaakt dit zelf te doen. Nou ben ik niet geheel onhandig en zie ik dit ook wel zitten, wil ik toch via deze weg nog om tips en advies vragen. We hebben de startmotor gecontroleerd, de brandstofpomp en tandwielen op tijd gezet, gloeiboegies vervangen en de boel ontlucht. Ook is het stop heveltje nagekeken en de gasklep. Alles is nagelopen door de monteur.

Het gaat om de motor hieronder, op het eerste gezicht de XDP4.90 volgens kenners maar wanneer ik het type brandstoppomp vergelijk moet het de XDP4.88 zijn. Mogelijk dat iemand hier duidelijkheid kan geven op basis van enkele foto's?
Afbeelding

Ik heb begrepen dat deze motoren ook gebruikt zijn in verschillende auto's, wie weet welke dit zijn? Kan ik de koppakking van deze gebruiken op onze motor? Dit scheelt namelijk ook weer aanzienlijk in de kosten.

Ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen hebben waar ik rekenening mee moet houden, aangezien ik ruim twee uur moet rijden naar mijn boot, wil ik zoveel mogelijk al meenemen van huis. Uiteraard zijn andere tips om nog te controleren voor het vervangen van de koppakking ook welkom.

Ben nog niet zo thuis op forums dus mocht het verkeerd geplaatst zijn dan alvast mijn excuses. Ben er ook nog niet uit hoe je foto's plaatst dus deze volgen later.

Alvast dank voor jullie reacties.

Re: Gezocht

BerichtGeplaatst: 12 aug 2019, 06:56
door Ivovanduijn
Misschien eerst nog kleppen stellen ?

Re: Gezocht

BerichtGeplaatst: 12 aug 2019, 08:36
door mangelier
Hoi Ivo, Dank voor je reactie. Dit is nagekeken en de speling was goed volgens de monteur.

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 12 aug 2019, 18:11
door Ivovanduijn
Dan op stap met een vraagbaak.
Wat anders is dan bij een doorsnee koppakking verwisseling, je moet meten hoever de zuigers boven het blok uitsteken. Dit is belangrijk voor het bestellen van een koppakking, die zijn in verschillende diktes verkrijgbaar.
Iemand erbij die er verstand van heeft kan een hoop frustratie voorkomen.
succes.

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 13 aug 2019, 13:38
door 403diesel
Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
Eigenlijk is maar van één cilinder de compressie voldoende.
Koppakking door op 3 cilinders kan natuurlijk maar wat is de oorzaak daarvan? Heet gelopen? Ik zou in ieder geval de kop goed controleren en laten afpersen.
Maar dan heb je nog kans dat de cilinders / zuigers / zuigerveren niet helemaal lekker zijn. Als je daar mee aan de gang gaat gelijk de lagerschalen controleren.
En dan kom je eigenlijk al op een totale revisie.

Hangt ook een beetje af welke verwachtingen je van de motor hebt en hoeveel je deze wilt gebruiken.
Het eeuwige dilemma; één ding repareren of alles in één keer goed.

Ik hoop voor je dat het meevalt maar het kan met alleen de koppakking vervangen een gebed zonder eind worden.

Groet, Serge

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 14 aug 2019, 20:29
door risky
Hoi,

Ik zou gewoon de cilinderkop eraf halen en kijken wat er aan de hand is.

Het kunnen de zuigerveren zijn maar het kunnen ook de verbrangskamers die los liggen enz.

Ook de koppakking kan doorgeslagen zijn en heb je ook geen compressie meer..

De cilinderkop ligt er met een uurtje af en er kan niets van tijd raken, Hij heeft een onderliggende nokkenas hele simpele techniek.

De koppakking heeft kerfjes de ene 1 de andere 2 of 3 Deze bepalen de dikte en moet je ook weer nieuw bestellen..

Houd je niet aan de kerfjes dan gaat hij nagelen en daar word je niet vrolijk van.

De cilinderkop is een vlakke kop deze kan je haast niet vlakken, dit is vaak ook niet nodig omdat de motor neem ik aan niet heet is geweest.

Mocht je toch de kop een beetje laten vlakken.
wat ik niet adviseer want dan gaan ze ook over je verbrandingskamers heen en deze zijn los in de kop geperst.

denk dan niet ik heb de kop gelakt en ik moet een dikkere koppakking, maar gebruik gewoon dezelfde maat die er tussen zat.

Een veel gemaakte fout namelijk waar je een rouwlopende diesel van krijgt

Aantrek gegevens van de kop enz heb ik gewoon geef me maar een pm als je zover bent

Mvg Risky

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 07:42
door mangelier
Hallo Allemaal,

Dank voor jullie reacties. Ik ga er volgend weekend weer heen. Dan zal ik kijken dat ik de cilinderkop eraf haal. Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.

Gr Mark

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 10:27
door Michael
Heb nog veel onderdelen voor de xd88 xd90 en xd2/3

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 16:03
door Michael54
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn boot een peugeot Indenor XDP 4.88 met gesloten koelsysteem liggen waar ik echt problemen mee heb.
2 maanden geleden een revisiekop geplaats inclusief een nieuwe koppakking, iets dikker , Heb een andere kop moeten plaatsen omdat de oude kop gescheurd was.
Dit gebeurde omdat keer op keer een vriespot eruit klapte, oorzaak opbouwende druk.

Starten van de motor is geen enkel probleem maar als deze op temperatuur is gooit deze met een grote plof al het koelwater eruit,
via het expansievat, of schiet er bij de motor een slang af.
Dus ga ik er als leek vanuit dat de motor nog steeds druk opbouw.

Toen ik een andere kop heb laten plaatsen zijn dezelfde oude kopbouten gebruikt om de kop vast te zetten,
zou volgens de monteur die de werkzaamheden uitvoerde geen probleem moeten zijn.
Dus eigenlijk teneinde raad plaats ik dit bericht in de hoop dat iemand voor mij een oplossing heeft wat het probleem WEL zou kunnen zijn.

*** is het mogelijk dat deze gereviseerde kop ook weer gescheurd is ? Deze was wel afgeperst
*** Kan het zijn dat de oude kopbouten het probleem zijn ? ik heb intussen wel een nieuw set kopbouten aangeschaft.


Ik hoop echt dat er iemand is die me kan vertellen wat ik nog zou kunnen doen.

Mvg Michael Bergmans

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 19:29
door johnssons
... het lijkt er op dat deze cilinderkop ook een scheur heeft, dit omdat bij warme motor grote druk opbouwt ... wat je nog kunt doen is het koelsysteem afpersen bij een warme motor ... dan is het direct duidelijk ..
De kopbouten zullen het niet zijn, het is wel belangrijk ze te vernieuwen bij een cilinderkop wissel ...

Ik ga er wel vanuit dat de kopbouten enz. allemaal op het juiste moment vastgezet zijn en dat er de juiste pakking gemonteerd is .. verder neem ik aan dat de waterpomp enz in orde is, thermostaat niet losgescheurd, waardoor bovenste waterslang dicht zit ...

John

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 15 feb 2022, 12:13
door dieselmotorfan
Hi John,

Is het probleem nog opgelost met je boot? Je zou het anders ook kunnen vragen bij Terlouw in Rotterdam.
Zij zijn gespecialiseerd in het repareren van dieselmotoren in schepen. https://terlouwrotterdam.com/

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 16 feb 2022, 09:24
door Frank.04
Waarschijnlijk bedoel je 'Ha Michael'.

John was zo aardig om meteen een antwoord te dichten maar daarna is het van de kant van Michael stil gebleven.

Jammer, want dit remt de animo om kennis te delen een beetje.

Re: Gezocht Peugeot Indenor Experts

BerichtGeplaatst: 17 feb 2022, 23:10
door Pininfarina504
Dikte van de pakking is essentieel bij diesel.
Cilinderkoppen vaak gescheurd, te weinig vlees tussen de klepzetels.
Waren tot voor kort nieuw nog te vinden.
Je hebt een diesel met "losse bussen" welke ook aan de onderzijde een pakking hebben, zijn niet de (aller)beste, dat zijn de 2300 en 2500 Indenors met vaste cilinderbussen.