Motorswap 205 Generation

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Motorswap 205 Generation

Berichtdoor kuiper39 » 07 feb 2020, 00:52

Beste forummers,

Dit is mijn allereerste bericht hier dus bij deze hallo allemaal!

Ik heb een week terug een 1997 205 1.4i generation gekocht in Rouge Vallelunga met wat leek alleen een lekke koppakking. Echter na wat sleutelen en de cilinderkop te hebben verwijderd zie ik dat er een hap uit mijn cilinder is en dat je rechtstreeks tegen de zuigerveer aankijkt.

Zie:
https://drive.google.com/open?id=1SRYbd_8OHmDdt55bfIpTmsbmMTMQivsc

Jammer maar helaas, alle onderdelen weer terug sturen. Nog nooit eerder gezien, voor alles een eerste keer.
Zuigertjes zijn appart niet meer te krijgen of je moet ze ergens van een sloop halen en met de natte cilinderbussen is dit allemaal geen pretje om op je parkeerplaats achter je huis in elkaar te schroeven ;). Ik dacht dat het hier ging om de TU3MC motor, deze zijn vast nog goedkoop op de kop te tikken maar ik kwam langs een TU5JP motor uit een Xsara picasso en vond dit te aantrekkelijk om te laten staan. Toch 20 pk extra en hij is even duur met een lagere kilometerstand!
Ik had hier op het forum al gelezen dat deze gewoon past op het TU subframe van de 205, echter maak ik me wel zorgen om de rest. Is het een ''lego'' set dat alles plug & play is? En ik heb nu een monopoint injector en ga dan naar een multipoint moet ik dan een andere ecu? Of kan ik de huidige monopoint setup behouden en op de nieuwe motor zetten (misschien injector aanpassen en brandstofpomp). Kan ik mijn huidige versnellingsbak met lekker korte overbrengingen houden en past deze op de nieuwe motor? Waar moet ik dan allemaal op gaan letten?
Hebben jullie een leuker alternatief dat makkelijker of sneller is?
Ik ben een hele arme automotive student en had al een 306 gti-6 motor gevonden gecustomised voor een 205, maar 750 euro was toch iets te ver uit mijn budget en trekt het frame waarschijnlijk aan gort ;).

Ik hoor graag wat jullie allemaal kunnen verzinnen voor mij en me op weg kunnen helpen in dit project, alvast bedankt!

Mvg, Alexander Kuiper
kuiper39
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 feb 2020, 00:24

Re: Motorswap 205 Generation

Berichtdoor Tobias106205 » 12 maart 2020, 20:27

Mocht 't nog relevant zijn:
Bekabeling naar het interieur is niet plug&play vanuit een Xsara maar wel te doen. Startblokkering moet je ook even aan denken. Tot slot brandstofdrukregelaar, die zit bij een Generation niet in de tank maar is geïntegreerd in de injector. Een TU5JP nieuw type met bobinerail heeft normaliter géén brandstofregelaar in de injectorrail zitten, dus zal je er zelf bij moeten knutselen of een rail moeten plaatsen met interne regelaar.
Tobias106205
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 14 aug 2019, 11:36


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten