Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Berichtdoor Osprey18 » 02 maart 2020, 11:10

Hoi Peugeot kenners,
ik heb sinds een maand nu een Peugeot Expert met 2.0 HDI DW10CD motor met 45000km op de teller.
Omdat ik hiervoor 12 jaar een ander auto had, moet ik even leren wat voor een geluiden er allemaal bij de HDI motor horen, wat normaal is en wat eventueel voor problemen kan zorgen.
Ik weet al dat er een distributie riem loopt die een nokkenas aandrijft, die dan weer met een ketting de andere nokkensas aandrijft.
Ik hoor deze ketting draaien, niet overdreven maar normaal. Hij heeft een spanner, die op olie druk werkt. Prima.
1ste vraag, de ketting hoor ik lopen, is dat normaal? Hij loopt droog dus mijn gevoel is, prima.
2de vraag, heb sinds een week een raar bijgeluid, wat na een aantal minuten na de motor gestart te hebben zich ontwikkelt tot een constant irritant geluidje. Heb hier een video over gemaakt. Lijkt van de kant van distributieriem te komen.
en dan laatste vraag, na afsluiten van de motor, komen er rare bijgeluiden van de motor. Een soort van schurend geluid en daarna een hoop geklik. Ook hier een video van gemaakt.
Zouden jullie mij kunnen helpen de bijgeluiden te verklaren? Alvast super bedankt
https://www.youtube.com/watch?v=u2YQ_pCeA4c
https://www.youtube.com/watch?v=cvsCHJu28pU
Osprey18
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 maart 2020, 20:25

Re: Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Berichtdoor Osprey18 » 27 maart 2020, 11:14

Hoi allen,

helaas heeft er van 168 gelezen berichten niemand gereageerd met een oordeel over deze geluiden.
Natuurlijk kan ik langs de Peugeot dealer rijden, maar had graag een idee gehad voordat ik die om advies vroeg.
Dan een andere vraag: in de omgeving van Amsterdam, welke garage zou ik kunnen benaderen? Een oude rot in het vak, zeg maar. :wink:
Osprey18
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 maart 2020, 20:25

Re: Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Berichtdoor Doornekamp33 » 27 maart 2020, 13:32

Dat er geen reactie komt is logisch te verklaren, er is hier bijna niemand met ervaring met moderne motoren, was het een blokje uit 1980 of eerder had je 150 reacties gehad.

Voor de moderne Peugeot ben je beter op zijn plek op Peugeot Meeting, die behandelen de Peugeots vanaf de 07 serie dus na 2000 zo ongeveer, daar zit meer ervaring hiermee.
Ik kan je ook niet helpen, geen ervaring met diesels.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Berichtdoor Osprey18 » 27 maart 2020, 21:39

Dank je Doornekamp33.
Ik ga daar even buurten :D
Osprey18
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 maart 2020, 20:25

Re: Diagnose van geluiden bij draaiende en stoppende motor

Berichtdoor tim1993 » 05 jun 2020, 12:40

Ik weet niet of ik het geluid zou herkennen als een ketting die droog loopt als ik eerlijk ben. Maar of het hoort betwijfel ik dus ik zou er zeker iemand naar laten luisteren. Misschien even naar een dealer?

De geluiden van afsluiten zou ik me niet zo druk om maken, moderne auto's moeten hun elektronica afsluiten en daarbij hoor je wat relais klikken. Mijn 306 en 406 maken ook dat soort geluiden.
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 12 gasten