406 2.2i Lopen na engine swap

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor SWLife » 11 maart 2020, 20:38

Bij dezen ook op het echte Peug-forum:

Ik heb van mijn 406 2.2i (benzine - motorcode 3FZ) de motor geswapt. Kabelboom loshalen en meeste ombouw weghalen heb ik zelf gedaan. Het blok is toen overgehangen door iemand anders die mijn garagehouder kende. Deze man heeft het nieuwe blok aan de praat proberen te krijgen maar geen succes gehad. Ik ben er nu zelf mee bezig.

Het nieuwe blok draait rond met vonk en brandstof maar slaat niet aan. Gasklep werkt naar behoren. Het is een 3FZ blok uit een Citroen C8. Opvallend was dat de flens van het krukastandwiel wat happen eruit had, deze is vervangen voor het blok is overgezet.

Wat ik heb gecheckt:
-Codes lezen: P0606, interne regelmodule: processor fout. ECU komt van het oude blok en werkte daarin prima. Ik vermoed dat deze code gegooid wordt omdat er iets anders niet goed werkt.
-Vonk: aanwezig op alle bougies
-Brandstofdruk: aanwezig
-Injectoren: Doen hun werk
-Nokkenassensor uitgewisseld, geen verschil
-Nokkenas en krukassensor los gehaald en proberen starten, geen verschil
-Aanzuigende lucht door gasklep (in geval van timing 180 graden uit fase zou er lucht door de intake naar buiten geperst worden)
-Vliegwiel kan maar op één manier op het blok gezet worden vanwege een extra pin op het montagevlak

Wat door degene die de swap heeft gedaan is gecheckt:
-Timing (distributie is nieuw op gezet bij het nieuwe blok)
-Compressie: netjes over alle cilinders
-Krukassensor op vliegwiel uitgewisseld, geen verschil.

Vandaag proberen het blok even aan de praat te krijgen met wat remreiniger in de injectorpoorten. Ik heb er een aantal keer een plof uit gekregen maar niet meer dan dat. Toen ik de injectors er weer in deed werd bij de volgende poging de injectorrail eruit gedrukt.

Dit laatste doet mij denken dat de timing wellicht niet klopt. Ik zou zeggen dat de inlaatklep dicht moet zijn tijdens de ontsteking en dat er dus geen druk terug door de intakeport mag komen. Echter de timing is dus al twee keer gecheckt. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Meerdere mensen staan momenteel een beetje voor een raadsel. Niemand is echter ervaren met Peugeot dus wellicht heeft deze Franse dame wat bijzonders nodig?
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor jerilo » 11 maart 2020, 23:02

Als je vonk en benzine krijgt dan word er dus een toerenttal gezien door de ecu en word alles dus vrijgegeven om aan te slaan.

Ik vermoed ook een timings probleem.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor rubz405 » 12 maart 2020, 08:44

Beveiliging ECU...
Uitlezen met pp2000?
Lijkt ook op timing. Variabele nokkenas oké erin?

Succes
Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor SWLife » 12 maart 2020, 10:22

ECU is uitgelezen met een simpel OBD scannertje, geen pp2000 voorhanden.
Inlaat-nokkenas kan een beetje versteld worden. Maar ik vermoed dat hij echt wel een paar tanden verkeerd moet staan als dit de symptomen zijn.
Ik zal kijken waar de timing marks zitten/waar de pinnen in gaan en eens zien of die allemaal tegelijk erin kunnen (door vliegwiel en nokkenassen).
ik zal ook eens onder de kleppendeksels kijken om te zien of iets opvalt (wie weet). Zo te zien kunnen die er redelijk makkelijk af.
Tnx voor de reactie iig.
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor SWLife » 23 maart 2020, 16:02

Timing lijkt te kloppen. Volgende stap is de variabele inlaat-nokkenas verstellen en zien of ze wil lopen.
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor SWLife » 24 maart 2020, 21:54

Update: Timing was toch niet goed. Ik dacht dat ik de pin door de krukaspoelie goed gepositioneerd had met de pinnen in de nokkenassen ook erin. Echter bleek de krukas niet goed te staan en de pin gewoon ergens naast te steken. Alle pinnen eruit gehaald, krukas goed gezet, pin erin, distributieriem eraf en de twee nokkenassen voorzichtig gedraaid tot de pinnen er in gingen. Morgen afmaken en kijken of de motor met de hand gedraaid kan worden, dan eens zien of ze start.
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor jerilo » 24 maart 2020, 22:04

Ik heb goede hoop :wink:
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor pauldevries » 02 apr 2020, 10:41

is dit een roze/rood gedipte?
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: 406 2.2i Lopen na engine swap

Berichtdoor SWLife » 13 apr 2020, 22:29

Was de timing
Avatar gebruiker
SWLife
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 jan 2019, 20:32
Woonplaats: Enschede


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten