406 2.2i Lopen na engine swap
Geplaatst: 11 maart 2020, 20:38
Bij dezen ook op het echte Peug-forum:
Ik heb van mijn 406 2.2i (benzine - motorcode 3FZ) de motor geswapt. Kabelboom loshalen en meeste ombouw weghalen heb ik zelf gedaan. Het blok is toen overgehangen door iemand anders die mijn garagehouder kende. Deze man heeft het nieuwe blok aan de praat proberen te krijgen maar geen succes gehad. Ik ben er nu zelf mee bezig.
Het nieuwe blok draait rond met vonk en brandstof maar slaat niet aan. Gasklep werkt naar behoren. Het is een 3FZ blok uit een Citroen C8. Opvallend was dat de flens van het krukastandwiel wat happen eruit had, deze is vervangen voor het blok is overgezet.
Wat ik heb gecheckt:
-Codes lezen: P0606, interne regelmodule: processor fout. ECU komt van het oude blok en werkte daarin prima. Ik vermoed dat deze code gegooid wordt omdat er iets anders niet goed werkt.
-Vonk: aanwezig op alle bougies
-Brandstofdruk: aanwezig
-Injectoren: Doen hun werk
-Nokkenassensor uitgewisseld, geen verschil
-Nokkenas en krukassensor los gehaald en proberen starten, geen verschil
-Aanzuigende lucht door gasklep (in geval van timing 180 graden uit fase zou er lucht door de intake naar buiten geperst worden)
-Vliegwiel kan maar op één manier op het blok gezet worden vanwege een extra pin op het montagevlak
Wat door degene die de swap heeft gedaan is gecheckt:
-Timing (distributie is nieuw op gezet bij het nieuwe blok)
-Compressie: netjes over alle cilinders
-Krukassensor op vliegwiel uitgewisseld, geen verschil.
Vandaag proberen het blok even aan de praat te krijgen met wat remreiniger in de injectorpoorten. Ik heb er een aantal keer een plof uit gekregen maar niet meer dan dat. Toen ik de injectors er weer in deed werd bij de volgende poging de injectorrail eruit gedrukt.
Dit laatste doet mij denken dat de timing wellicht niet klopt. Ik zou zeggen dat de inlaatklep dicht moet zijn tijdens de ontsteking en dat er dus geen druk terug door de intakeport mag komen. Echter de timing is dus al twee keer gecheckt. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Meerdere mensen staan momenteel een beetje voor een raadsel. Niemand is echter ervaren met Peugeot dus wellicht heeft deze Franse dame wat bijzonders nodig?
Ik heb van mijn 406 2.2i (benzine - motorcode 3FZ) de motor geswapt. Kabelboom loshalen en meeste ombouw weghalen heb ik zelf gedaan. Het blok is toen overgehangen door iemand anders die mijn garagehouder kende. Deze man heeft het nieuwe blok aan de praat proberen te krijgen maar geen succes gehad. Ik ben er nu zelf mee bezig.
Het nieuwe blok draait rond met vonk en brandstof maar slaat niet aan. Gasklep werkt naar behoren. Het is een 3FZ blok uit een Citroen C8. Opvallend was dat de flens van het krukastandwiel wat happen eruit had, deze is vervangen voor het blok is overgezet.
Wat ik heb gecheckt:
-Codes lezen: P0606, interne regelmodule: processor fout. ECU komt van het oude blok en werkte daarin prima. Ik vermoed dat deze code gegooid wordt omdat er iets anders niet goed werkt.
-Vonk: aanwezig op alle bougies
-Brandstofdruk: aanwezig
-Injectoren: Doen hun werk
-Nokkenassensor uitgewisseld, geen verschil
-Nokkenas en krukassensor los gehaald en proberen starten, geen verschil
-Aanzuigende lucht door gasklep (in geval van timing 180 graden uit fase zou er lucht door de intake naar buiten geperst worden)
-Vliegwiel kan maar op één manier op het blok gezet worden vanwege een extra pin op het montagevlak
Wat door degene die de swap heeft gedaan is gecheckt:
-Timing (distributie is nieuw op gezet bij het nieuwe blok)
-Compressie: netjes over alle cilinders
-Krukassensor op vliegwiel uitgewisseld, geen verschil.
Vandaag proberen het blok even aan de praat te krijgen met wat remreiniger in de injectorpoorten. Ik heb er een aantal keer een plof uit gekregen maar niet meer dan dat. Toen ik de injectors er weer in deed werd bij de volgende poging de injectorrail eruit gedrukt.
Dit laatste doet mij denken dat de timing wellicht niet klopt. Ik zou zeggen dat de inlaatklep dicht moet zijn tijdens de ontsteking en dat er dus geen druk terug door de intakeport mag komen. Echter de timing is dus al twee keer gecheckt. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Meerdere mensen staan momenteel een beetje voor een raadsel. Niemand is echter ervaren met Peugeot dus wellicht heeft deze Franse dame wat bijzonders nodig?