Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Veronique » 25 jun 2023, 11:26

Hoi Peugeot-liefhebbers!

Na een zoektocht kwam ik hier op het forum uit en jullie zijn mijn laatste hoop want ik sta voor een raadsel.
Ik heb een Peugeot Boxer uit 2002 en deze lekt koelvloeistof.
Ik heb al heel veel getest en uitgesloten, maar inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
De auto heeft symptomen van een kapotte koppakking, MAAR, de temperatuur loopt niet op, rookt niet en de slangen worden niet hard. Het systeem is onder druk gezet en daar is geen lek gevonden.
Ik heb als eerste de dop vervangen, maar helaas bleek dit niet te helpen. Vervolgens heb ik de EGR koeler er tussen uit gehaald, ik heb de auto een flinke poos hoog in z’n toeren laten lopen dmv de remmenknecht. Hij lekte niet dus ik had goede hoop. Helaas bleek na een ritje van 20 km op de snelweg dat hij er weer 2 liter uitgegooid had. Zo is er geen nattigheid te zien onder de motorkap, maar als de bus enkele minuten stil staat zie ik wel een natte plek op de grond.
Er zit geen koelvloeistof in de olie, er zit geen sludge in de dop oid.
Kleine stukjes en binnendoor lekt hij niet, het lijkt alsof hij alleen lekt als hij zwaar belast (snelweg) word.
Ik heb samen met een concollega (oud Peugeot monteur) er naar gekeken en ook hij snapt er niets meer van en neigt er naar om toch de koppakking te vervangen, wellicht zit er een scheurtje in de kop?
Wij weten het echt niet meer.
Veronique
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2023, 11:04

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor MarkVDE » 25 jun 2023, 15:18

Welkom hier! Hopelijk kunnen we het oplossen
Zelf heb ik geen Boxer, maar wel een paar jaar ervaring met 205's en verschillende KVS-lekkages :,) Hopelijk kan ik nuttig meedenken!

Ik ga proberen alles even kort op een rijtje te zetten:
- Hij lekt (veel) koelvloeistof, maar alleen/vooral bij veel toeren of zware belasting.
- Hij blijft koel lopen, en er zit geen KVS-lekkage in de olie.
- Hij rookt niet, maar laat wel echt plasjes op de grond.

Dan kom ik uit op een paar vraagjes:

A. Welke motor is het?
TU's -de benzinemotor- staan bekend om lekkages bij de koppakking. Ik heb het zelf onlangs gehad, en was goed op te lossen. Die lekte een beetje in de olie, maar vooral direct de cilinder in, doordat de kop krom was. Maar meer dan een liter per 1000 km heb ik niet hoeven bijvullen daarvoor.

B. Heb je dan de waterpomp al bekeken? Die is er bij mij ook een keer afgeknald. Dat lekt ook weinig als je rustig rijdt, maar lekt op den duur wel veel. Daar kan het ook lekken.

C. Ruiken de uitlaatgassen vreemd? Als het zoetig ruikt duidt dat meteen op een lekke koppakking, aangezien de KVS in je cilinder verdwijnt. Daarvoor hoeft hij ook niet heel veel te stomen, per sé.

D. Heb je de slangen voor de verwarming en radiateur al bekeken? Die kunnen ook gaan lekken natuurlijk, en daar merk je verder weinig van.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Veronique » 25 jun 2023, 16:34

Hi Mark!

Fijn dat je met me mee wilt denken.

A. Het is een 2.2 HDI (diesel)
B. De waterpomp heb ik nog niet bekeken, deze is vorig jaar in Kroatië door de vorige eigenaar vervangen dus is inderdaad de moeite waard om na te kijken.
C. De uitlaatgassen ruiken normaal. Water in de cilinder is normaliter ook accuut witte rook…
D. Alle slangen etc nagekeken, daar zit het hem zeker niet in.

Ik ga morgen eens de waterpomp nakijken.
Bedankt voor je hulp, ik waardeer het :D
Veronique
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2023, 11:04

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Doornekamp33 » 26 jun 2023, 12:56

Weet je zeker dat bouwjaar 2002 klopt?

2.2 HDI, is of Ford motor of PSA ligt aan de bouwjaren, 2002 zaten ze er niet in.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Veronique » 26 jun 2023, 18:08

Doornekamp33 schreef:Weet je zeker dat bouwjaar 2002 klopt?

2.2 HDI, is of Ford motor of PSA ligt aan de bouwjaren, 2002 zaten ze er niet in.


Ja dit klopt zeker weten :wink:
Veronique
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2023, 11:04

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Doornekamp33 » 26 jun 2023, 19:38

Als het een 2.2 HDI is is het blok niet orgineel volgens mij, in de 2002 zit dan een 2.5 of 2.8 motor, de 2.2 kwam.pas in 2006 in de nieuwe lijn.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27

Re: Boxer uit 2002 lekt koelvloeistof

Berichtdoor Veronique » 29 jun 2023, 20:55

Doornekamp33 schreef:Als het een 2.2 HDI is is het blok niet orgineel volgens mij, in de 2002 zit dan een 2.5 of 2.8 motor, de 2.2 kwam.pas in 2006 in de nieuwe lijn.


Het is zeker weten een 2.2 HDI. Er is inderdaad ook tussen 2001 en 2006 2.0 HDI en 2.8 HDI uitgebracht
Veronique
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 jun 2023, 11:04


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten