Pagina 1 van 1

404 motor in 403 mogelijk?

BerichtGeplaatst: 17 jul 2004, 10:20
door lex
dag lezer,

ik heb een prima loodvrij aangepaste 404 XC7 motor en wil die in een 403 inbouwen, waarvan de motor op z'n eind begint te lopen.
Heeft iemand ervaring met deze ombouw en wat moet er veranderd worden naast steunen (ik neem aan oliecarter en -pomp, vanwege het rechtop bouwen; waar haal ik die van af?)

Groet, lex

BerichtGeplaatst: 17 jul 2004, 20:11
door leffe 404
goeie vraag.

Heb je foto's van beide motoren ? Dan kan ik even een blik werpen.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2004, 09:47
door 404
Lex,
Dat kan wel, ik denk dat je het huidige blok uit moet bouwen, dan alle onderdelen er af halen die je los kan halen (dynamo, ontsteking, benzinepomp, motorsteunen etc.)
en overzetten op de XC7, behalve de carburateur, die moet blijven zitten.
Ik weet niet of het luchtfilter van een 403 past op de carburateur van een XC7, anders moet je een 404 filterkast gebruiken. Verder weet ik geen knelpunten, behalve het koppelingshuis wat misschien niet past. In dat geval moet je een 404 koppelingshuis gebruiken, maar ik weet bijna zeker dat het gewoon past.
Laat even hier weten of het gelukt is, succes ermee.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2004, 09:33
door lex
Dank voor jullie antwoord.
Foto's heb ik niet en ik zit met de aansluiting van blok aan bak, die past niet op het koppelingshuis (andere opstelling bevestigingspunten). Wellicht is een ander koppelingshuis mogelijk, maar wie weet welk?
Voorts weet ik niet of de 45 graden gekantelde 404 motor zomaar rechtop gebruikt mag worden.
Ik heb al van alles geprobeerd en zoek een ervaringsdeskundige.
Groet, Lex

BerichtGeplaatst: 01 aug 2004, 13:34
door 404
Het koppelingshuis van een later type 404 met XC7 motor (na 1968) moet passen. Alleen heb je dan te maken met een hydraulische koppeling en dat moet je dan weer onbouwen :roll:
De bak moet volgens mij (maar 100% zeker ben ik niet) ook op dat koppelingshuis passen. Zo'n koppelingshuis moet makkelijk te vinden bij de 404-specialisten of op Marktplaats.
Als de bak hier niet op past, moet je het ergste geval ook bak, aandrijfas en achteras van een 404-sloper (waarvan er nog genoeg zijn) halen. Het liefst een auto die nog rijdt, want dan kun je controleren of de as geen bonkende geluiden maakt en of het differentieel niet versleten is (bijgeluid achteraan de auto).
De 404 motor rechtopzetten maakt niks uit, hij werd alleen gekanteld vanwege de lagere motorkap. Wel moet het spruitstuk van de 403 erop, eventueel met de 404 carburateur, het spruitstuk van de 404 is onbruikbaar.

BerichtGeplaatst: 13 aug 2004, 09:44
door Gerard
hoi Lex,
het schijnt ook mogelijk te zijn om gewoon de zuigers met zuigerbussen in het 403 blok te plaatsen,dit hoorde ik vorig jaar in Frankrijk van een wat oudere Peugeot monteur ,die dat meerdere keren heeft gedaan.
Je hebt in iedergeval dan wat meer pk's.
Ik heb er zelf ook even naar gekeken en volgens mij is het mogelijk.
groetjes gerard

BerichtGeplaatst: 14 aug 2004, 07:14
door lex
Dank wederom,

De koppelingshuizen passen niet vanwegen de andere aansluiting van de startmotor (403 beneden, 404 boven). Dat van de BA7-bak past niet op een C2 of C3-bak.
Eigenlijk heb ik geen behoefte een prioma motor open te halen om bussen te verwisselen, maar bedankt voor de tip, ik heb toch een XC7 open liggen en kan eens kijken.

groet, Lex

BerichtGeplaatst: 14 aug 2004, 08:41
door 404
Doe dat niet, als je de bussen van een Peugeotmotor met natte bussen eruit haalt, gaan ze 9 van de 10 keer lekken bij de onderste pakking. Het is heel lastig om de bussen goed te plaatsen. Ik raad het af.
Vraag het ook eens aan een wat oudere Peugeotmonteur, maar toen ik monteur was hoorde ik dat het bijna niet te doen was.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2004, 23:10
door Bert
Als je de juiste chemise ringen hebt is het geen probleem, de oudere motoren hebben rubber ringen, de nieuwere hebben papieren ringen.
en ze zijn waarschijnlijk nog bij de dealer te koop/te bestellen