radiator + motor schoonmaak?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

radiator + motor schoonmaak?

Berichtdoor Steven » 30 jan 2006, 14:41

weet iemand of het nog mogelijk is om voor een 304 S een nieuwe radiator te kopen of is het noodzakelijk om deze te laten maken
en heeft iemand een idee van de prijs??
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Gilletti » 30 jan 2006, 21:54

Evert Jonkhart heeft nog tweedehandjes en nieuwe (+/- 90 euro).
Karel verhoeven heeft ze nieuw liggen voor rond de 120 euro geloof ik. Ko de Fouw en Ilbrink zullen ze ook nog wel hebben denk.

Pas wel op dat je niet per ongeluk de XL3 radiateur meeneemt, want die zijn net even anders dan van de "S".

Wat is er loos? Had afgelopen zomer een verstopte radiateur in de break en heb deze toch zelf schoon gekregen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Steven » 31 jan 2006, 09:26

Gilletti schreef:Wat is er loos? Had afgelopen zomer een verstopte radiateur in de break en heb deze toch zelf schoon gekregen.


wat er loos is? wel, zolang je op de gewone weg rijdt geen enkel probleem, maar ga enkele kilometers op de autosnelweg en de temperatuurmeter schiet onmiddellijk tot aan de rode zone, ga je dan van de snelweg af en zakt de temperatur weer.
de radiator zit steeds vol vuil, en werd reeds 2x professioneel gereinigd, maar na enkele weken zit die weer compleet toe, dus moet dit vuil uit de motor komen denk ik.
heb de motor zelf eens proberen te spoelen, maar misschien deed ik het niet goed, dus kun je me eens zeggen hoe ik dit best doe??
Steven
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor Gilletti » 31 jan 2006, 10:03

Uhh, bij mij was het gelukkig mijn radiateur zelf die verstopt zat. Als je hem al 2x hebt laten reinigen dan zal een nieuwe denk ook geen soelaas bieden.

Hoe je je motor schoonmaakt heb ik geen tips voor.
Wellicht dat de wat professionelere types hier je van advies kunnen dienen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jerroen » 31 jan 2006, 18:38

Die van mijn 504 zat ook vol troep en kalk...

Ik heb er cleaner ingegooid en ben er een paar dagen mee gaan rijden. Toen aftappen en de tuinslang op een deel van het koelsysteem, kraan (voorzichtig) open zodat ie doorspoelt (komt er aan de andere kant weer uit). Daarna nog ff kort gereden met soda en opnieuw doorgespoelt.

Aangezien ik toen al het water er niet af kon krijgen (aftapplug onvindbaar) de zaak (ook weer voorzichtig) doorgeblazen met een compressor totdat het het hele systeem droog was. Toen koelvloeistof erop (geen water natuurlijk ivm roest/kalkvorming). Hij is nu perfect schoon :D
Laatst bijgewerkt door Jerroen op 31 jan 2006, 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 31 jan 2006, 18:51

Ik had dezelfde symptomen bij m'n coupé.

Volgens de gebruiksaanwijzing :
zo'n chemisch goedje erdoor "gedraaid"
doorgespoeld

Opgelost.
Dus niet alleen radiator, maar ook koelingscircuit in motor wordt zo doorgespoeld.

Maar wat voor troep komt er dan na reinigen weer uit? Je moet toch niet ook regelmatig water bijvullen in de radiator, hoop ik?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Steven » 01 feb 2006, 09:01

Nee, ik moet de radiator niet bijvullen, en wat voor troep het is weet ik niet, de radiator zit vol met iets bruinachtigs, dit zit tussen alle plaatjes van de radiator waardoor er geen water meer doorkan en dus geen koeling.
gezien ik de radiator al twee keer heb laten reinigen denk ik toch dat de ganse motor/koelsysteem vol met dit vuil moet zitten?
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

bruine smurrie.

Berichtdoor Wim 505 » 01 feb 2006, 23:15

Hallo.

Dat bruine spul erin krijg je als je gewoon leidingwater gaat gebruiken om de antivries mee te verdunnen.Op het werk bij landbouwtrekkers komt dit ook vaak voor.We zetten dan de stoomreiniger aan de aftap plug en stomen tot het vuil er aan de radiator uitkomt en laten dit dan enkele malen weer leeg lopen en herhalen dit tot en enkel schoon water uitkomt.Dan koelvloeistof of antvries met regenwater erin en schoon is alles.
Avatar gebruiker
Wim 505
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 13 aug 2004, 18:23
Woonplaats: Scherpenheuvel(Belgiê)

Berichtdoor JT » 01 feb 2006, 23:36

Is het dan bruine drap? Dikke troep, of roestwater?
Je motorolie, als je die controleert, dan is het echt olie? Niet dezelfde drap als in je radiator?
Hopelijk niet.

Je moet echt koelwater gebruiken! Koeleigenschappen zijn veel beter, en het houdt idd alles schoon...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: bruine smurrie.

Berichtdoor Steven » 02 feb 2006, 09:33

Wim 505 schreef:Hallo.

Dat bruine spul erin krijg je als je gewoon leidingwater gaat gebruiken om de antivries mee te verdunnen.Op het werk bij landbouwtrekkers komt dit ook vaak voor.We zetten dan de stoomreiniger aan de aftap plug en stomen tot het vuil er aan de radiator uitkomt en laten dit dan enkele malen weer leeg lopen en herhalen dit tot en enkel schoon water uitkomt.Dan koelvloeistof of antvries met regenwater erin en schoon is alles.


sinds ik de 304 heb gekocht in 1996 heb ik altijd koelvloeistof gebruikt, het moet dan veel vroeger zijn dat ze er gewoon water in gegoten hebben

JT schreef:Is het dan bruine drap? Dikke troep, of roestwater?
Je motorolie, als je die controleert, dan is het echt olie? Niet dezelfde drap als in je radiator?
Hopelijk niet.

Je moet echt koelwater gebruiken! Koeleigenschappen zijn veel beter, en het houdt idd alles schoon...


De koelvloiestof is perfect vloeibaar, maar tussen alle plaatjes van de radiator zit vuil
de olie is OK.

Ben momenteel eigenlijk een beetje op zoek naar een andere motor, maar die zijn niet makkelijk te vinden en in welke staat zijn die dan??

Ik heb zo'n jaar of vijf geleden een (bijna) oververhitte motor gehad door een lek in het koelsysteem (koelvloeistof liep weg door gescheurde darm), maar van zodra de meter naar de rode zone ging ben ik gestopt, kan dit er iets mee te maken hebben.
205 CT - 205 automatic - 405 SRi automatic
Isuzu D-max - Fiat 500 Sport - Zighuli 2101 - Lada Niva
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Berichtdoor JT » 02 feb 2006, 18:07

Da's wel vreemd....
Gewoon zo'n chemisch goedje erbij doen en schoonmaken.
Lijkt me stug als er dan nog troep achterblijft...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron