Motor stottert en hapert (309)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Motor stottert en hapert (309)

Berichtdoor zudie » 07 maart 2006, 22:50

Mijn 309 uit 1992 vertoont opeens kuren: motor gaat steeds vaker stotteren en haperen.
Starten gaat prima, zelfs met de kou. Dan loopt ie eigenlijk ook een tijdje goed, maar als ie warmer wordt trekt hij lastig op en met horten. Ook op snelweg vertoont ie dit gedrag.

Lijkt alsof het vooral in de wat lagere toerentallen gebeurt. In z'n 3 rond de 3000 toeren. Als ik rond de 4000 kom is het over. Rijdt dus nu maar op snelweg in z'n 4.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
zudie
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 maart 2006, 22:44

Berichtdoor martinz » 21 maart 2006, 15:16

Hoi Zudie,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb ook een peugeot 309 uit 1992. De bezinefilter is al vervangen en carburateur en ook het warmte element. Hij blijft stotteren.
Als er nog meer mensen zijn met dit probleem hoor ik die graag, misschien komen we tot een oplossing.
martinz
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 maart 2006, 15:13

Berichtdoor zudie » 21 maart 2006, 19:50

Hi Martinz,

Zijn we tenminste met z'n 2-en. :)
En wel handig dat weten dat bij jou dus brandstoffilter, warmte-element en carburateur het NIET zijn.

Ik ben ondertussen weer wat langer aan het rijden, en hij doet het redelijk bij constante toeren, maar optrekken is erg hortend. Gaat iets beter als ik "pompend" gas geef. Zou dan denken dat het ergens met brandstoftoevoer te maken zou hebben.

Lijkt nu niet erger te worden, en hij blijft ook gewoon rijden.
Ik wacht nog even af, want heb geen tijd voor garage nu.

Ik houd je op de hoogte!
zudie
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 maart 2006, 22:44

Berichtdoor martinz » 22 maart 2006, 10:00

Ik hou je op de hoogte als er veranderingen zijn.
Bij is het ook steeds bij een laag toerental. Hij slaat ook soms af en het controlekampje gaat dan branden. Heb ik een uurtje gereden en de auto heeft even 15 of 30 minuten stilgestaan dan zijn de klachten minder.
Het is een vreemd probleem! Hij staat nu weer bij de garage en laat je weten of het is opgelost.

groet,

Martin
martinz
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 maart 2006, 15:13

Berichtdoor john » 24 maart 2006, 12:17

Lijkt mij dat je brandstofdruk te hoog is. Zit er injektie op? Wat voor motor, multipoint of singlepoint injektie?
Bij de multipoint wil na verloop van tijd de drukregelaar nog wel eens vast gaan zitten (potje aan het eind van de injektorrail).
In een singlepoint zit de drukregelaar geintregreerd in het injectiehuis, maar het princiepe is hetzelfde.

Bij een koude start heeft een auto een rijk mengsel nodig, dus geen probleem.
Bij een warme motor krijgt hij in jou geval te veel, waardoor hij bij lage toeren inhoud omdat hij wil verzuipen. Bij hogere toeren verbrandt hij het te veel aan brandstof gemakkelijker.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor sander203 » 21 maart 2007, 15:11

john schreef:Lijkt mij dat je brandstofdruk te hoog is. Zit er injektie op? Wat voor motor, multipoint of singlepoint injektie?
Bij de multipoint wil na verloop van tijd de drukregelaar nog wel eens vast gaan zitten (potje aan het eind van de injektorrail).
In een singlepoint zit de drukregelaar geintregreerd in het injectiehuis, maar het princiepe is hetzelfde.


Hoi,

mijn 205-je met monopoint injectie heeft een dergelijk probleem. Met name bij langzaam gas bijgeven en langzaam gas los laten bokt en hikt 'ie met korte stoten.
Ik heb de electronica van de stationairloop op het inlaatspruitstuk vervangen (ging 'ie wel beter stationair van lopen), bougies en kabels vervangen en het vacuum-systeem gecontroleerd en goed bevonden.
Da Peugeot-garage kon de uitleesstekker niet vinden (...) en kan dus niet uitlezen waarom het motormanagement-lampje af en toe brandt. Er gaat ergens iets fout maar ik kom er niet achter waarom 'ie op noodloop overgaat.
Kan dat toch ook het brandstofdruk-verhaal zijn?
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Berichtdoor john » 21 maart 2007, 19:45

Je moet de brandstofdruk maar eens laten meten, dan weet je misschien al genoeg.
De uitleesstekker van een 205 op/bij de (vanaf voorkant auto gezien) linker veerpoot.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor sander203 » 21 maart 2007, 20:59

john schreef:Je moet de brandstofdruk maar eens laten meten, dan weet je misschien al genoeg.
De uitleesstekker van een 205 op/bij de (vanaf voorkant auto gezien) linker veerpoot.


yep, dacht ik ook, daar hangen ook wel wat stekker loos, maar allemaal maar 2-polig. Meestal is een uitleestekker toch meerpolig?
De monteur is echt een oude rot en zeer ervaren. Ik ga toch zaterdag nog es heen. Dank voor de tip
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Berichtdoor Edzo » 21 maart 2007, 21:04

volgens mij is uitleesstekkert 205 2-polig.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor john » 21 maart 2007, 21:12

Edzo schreef:volgens mij is uitleesstekkert 205 2-polig.


Ja, dat klopt!
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Remon309 » 25 maart 2007, 20:30

Gaskleppositiesensor/gaskleppenhuis wellicht ?
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten