Tankspoeling 104

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Tankspoeling 104

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 mei 2006, 22:20

Op deze vrije middag heb ik van mijn 104SL het brandstofsysteem van achter tot voor gereinigd. Na de motorrevisie van afgelopen februari vertoonde de motor nu en kuren zoals op onverwachte momenten afslaan of niet willen starten, koud of warm. Bij de revisie is ook een nieuw filter geplaatst tussen pomp en carburateur. In dit filter verzamelde zich gaandeweg steeds meer troep, ook werkte de benzinepomp nu en dan niet omdat dezelfde zooi zich ook tussen de pompventielen nestelde, met als gevolg dat er geen goede afsluiting tot stand kwam. Een behoorlijk aantal keren liet de wagen me onderweg in de steek, soms was met een paar kunstgrepen de zaak weer aan de praat te krijgen, maar zeker vijf keer heb ik een sleepkabel moeten vastmaken om met behulp van een buurman of zelf met de BX de Peugeot naar huis te slepen.

Het was inmiddels duidelijk dat er wegens het lange stilstaan met een bijna lege tank er binnenin een vervelend roestproces op gang was gekomen. Het mooie lenteweer te baat nemend heb ik vanmiddag alles losgehaald. Eerst de tank leeg laten lopen, stop d'r weer in, filter bij de tank en de slangen bij het motorfilter en de pomp losgehaald. Leiding doorgeblazen en gespoeld, carburateur uitgebouwd, gespoeld in de emmer met benzine, vlotterdeksel opengemaakt, vlotterkamer gereinigd, beide helften nog eens goed uitgespoeld, onderventiel uitgedraaid en schoongeblazen, acceleratiepompinjecteur uitgenomen met z'n kleine glazen of kunststof kogeltje, ook schoongeblazen, daarna alles weer inelkaar gezet. Carburateur weer gemonteerd, en alle slangen en kabels weer aangesloten. Pomp verwijderd en uitelkaar gehaald, schoongespoeld en drooggeblazen. Zat heel veel rommel tussen, geen wonder dat er dan storingen optreden! In de motorruimte alles weer gemonteerd, ook de schone pomp, en de koelvloeistof aangevuld.

Voor de zelfknutselaar: het is verstandig een deel van de koelvloeistof, +/- 3 liter, af te tappen, zodat er bij het wegnemen van de carburateurvoorverwarming geen vloeistof op de motor weglekt, zeker bij de 104 niet omdat het meteen op de platte motor terecht komt. Is me nu niet helemaal gelukt, maar met het snel indraaien van een schroef in de slangeinden viel dit wel mee. en natuurlijk direct de gemorste vloeistof netjes weggehaald.

Inmiddels liep het al tegen zessen, dus eerst maar een pauze ingelast en wat gegeten. Daarna de tank onder de wagen vandaan gehaald. Niet moeilijk; de twee bouten links uitdraaien, klem rond de vulslang boven in de wielkast loshalen. Dan de bout aan de rechterkant losdraaien, daarbij de tank een beetje ondersteunen, vulslang wegtrekken, voeding van de tankvlotter uit het klemmetje, daarna voorzichtig het geheel laten zakken. Stekkertje van de tankvlotter nemen, daarna kun je met schoonmaken beginnen. Tank eerst buitenom schoonborstelen en met motorreiniger schoonpoetsen. Ik heb vervolgens de vlotter verwijderd, beter is het om de tank eerst te spoelen zodat je (bijna) geen brandstof gaat morsen.

Geen vergeefse arbeid, na zeven keer spoelen had ik zoveel gruis verzameld dat het leek of ik er een 16-kops koffiefilter had uitgehaald. Het lijkt ook op koffiedik, maar het zijn dus allemaal kleine roestschilfers. De vlotter was zo te zien op sterven na dood, gaf ook geen signaal meer naar de meter, veel te lang drooggestaan natuurlijk. De contactstrip van stekkeraansluiting naar de voeler was flinterdun geworden, en is ondanks voorzichtig schoonmaken afgebroken. Exit vlotter. Het vlotterhuis zelf ook één bonk roest, het geheel niet te repareren, dus moet er een nieuw exemplaar komen. De aanwezige roest zo goed mogelijk afgeborsteld en om de zaak weer dicht te krijgen voorlopig maar weer gemonteerd, na de rubberafsluiting te hebben ingevet. Vervolgens de tank nog tweemal gespoeld, en het geheel weer onder de wagen vastgezet. Het filter bij de tank schoongespoeld en doorgeblazen en weer aangebracht tussen tank en brandstofleiding.

Toen een paar liter schone benzine in de tank, en de aansluitingen, ook die van het koelsysteem, gecontroleerd op eventuele lekkages. Vervolgens het grootste deel van de afgetapte brandstof weer in de tank laten lopen. Deze voorraad heb ik een hele tijd laten staan om mogelijke vervuiling zoveel mogelijk te laten bezinken. Onderin de emmer had zich ondanks filteren door een dubbele doek toch een dunne bruine aanslag gevormd, en dit wilde ik natuurlijk niet in de tank! Daarmee was de hele operatie wel zo'n beetje afgerond. Eerst even rusten na alle gedane werk, en maar hopen dat de motor straks een beetje vlot wil starten. Wat schetst mijn verrassing...hij(zij) doet het!! Vlotte start, eerst wél even choken, maar zodra de motor warm begint te worden draait-ie als een naaimachientje! Ook de pomp doet naar behoren z'n werk, de eerste benzine is niet helemáál helder, maar wát een weelde! Kijk, dát schept nog eens voldoening, na alle ondervonden hindernissen! Nu nog een nieuwe vlotter, want zonder brandstofmeter de weg op kan ook voor verrassingen zorgen, en daarvan heb ik mijn portie voorlopig wel gehad.

De eerste testrit verliep wonderbaarlijk, een genot om ontspannen zo een rit te maken. Ik wilde meteen mijn oudere broer in Groningen bezoeken, (deze is met me meegeweest de 104 uit Frankrijk te halen) maar hij was helaas niet thuis. Een volgende keer dan maar.

Alle brandstof-problemen lijken nu eindelijk van de baan, heel prettig, want eind deze maand hoop ik de meeting bij Antwerpen te bezoeken en pech onderweg doe ik liever zonder!

Voldane groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 03 mei 2006, 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 02 mei 2006, 22:26

sjonge man, heb jij even doorgezet, de benzinelucht slaat nog van je bericht af, :mrgreen: Nou hopen dat de ellende achter de rug is, zo niet, dan de betonmolen-truc maar een keer proberen??

Schoonmaken kan je door de tank stevig op een betonmolen vast te binden, een flinke hoeveelheid spaanplaatschroeven o.i.d. in de tank te gooien, en draaien maar......



groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 mei 2006, 22:53

Alle moeite is beloond en benzinewalm brengt me helemaal in hoger sferen....Is wel een hele ingreep zo, eigenlijk wil ik bij dit soort klussen het liefst continu doorwerken, beter is het nu en dan even te stoppen, even aan de inwendige mens te denken, een peuk op te steken en voor jezelf een plan trekken. Ik ben niet zo'n beste monteur, wil ik ook best wel weten, maar al doende leert men! Onderhand al aardig wat reparaties en opknapwerk verricht aan de 104. Nu nog een nieuwe tankvlotter halen, en wellicht op termijn een keer beginnen met de originele versnellingsbak. Deze hoop ik weer te gaan gebruiken in de verwachting dat ik daarmee verlost wordt van de brommende bijgeluiden uit de 205-bak of het differentieel, weet je nog wel? Je hoort dit geluid ook als de auto gesleept wordt heb ik gemerkt, na een brandstofstoring onderweg. Een beetje irritant dit geluid. Wellicht geeft met de originele bak ook de snelheidmeter een nauwkeuriger beeld, geeft nu veel te lage meting. Scheelt zeker 20 a 30 km/u, een afstandmeting wil ik ook nog eens doen.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 02 mei 2006, 23:12

heee......heb jij die witte 104 al zien staan bij franse auto??? misschien zit daar ook nog wat bruikbaars onder wat betreft vernellingsbak.
Die tellerafwijking ligt er denk ik aan dat de overbrengingen in de teller niet kloppen met de overbrenging in de bak.

lekker peukje met al die benzinedampen...... :mrgreen: :mrgreen: (kan het zelf ook nooit laten) :D

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Re: Tankspoeling 104

Berichtdoor JD » 03 mei 2006, 00:31

M. van der Meulen schreef:Onderin de emmer had zich ondanks filteren door een dubbele doek toch een dunne bruine aanslag gevormd

Heb je al eens gedacht aan een koffiefilter in een trechter? Bij mij gaf dat goede resultaten, maar ik weet niet of het veel verschil uitmaakt met een dubbele doek. Je moet wel rustig aan in de trechter gieten, het loopt niet erg snel door.
Succes verder.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 mei 2006, 07:16

Door een papierfilter kan ook inderdaad, maar je hebt grote kans dat de kleinste gruisdeeltjes het filter snel verstoppen waarna de trechter overstroomt. Een volgende keer zou ik wellicht een dik stuk sweatshirt proberen met daaronder een fijn katoenen doek o.i.d. De allerkleinste deeltjes laten zich niet vangen en zien eruit als in koud water opgeloste cacao.

Het spoelen van de tank moet vrij snel en met grote bewegingen worden uitgevoerd omdat anders de troep zich in de hoek bij de vulslang verzamelt. Een ruime teil nemen om de vieze benzine in te storten. En bij montage de vulopening vrijmaken van vuil en Zuurdijkse!! klei, zodat dit niet in de vulslang terecht komt.

Ik moet nu toch een nieuwe flotter kopen, als de gelegenheid zich voordoet is het misschien goed om gelijk een betere tank aan te schaffen.
Het uiteinde van de aanzuigleiding in de tank ligt precies op de tankbodem, is door de vlotteropening te zien. Als ik dit uiteinde via de opening iets omhoog kan buigen voorkomt dit misschien ook dat de over de tankbodem schuivende restjes vrij snel weer in de leiding terechtkomen.

@Edzo; een paar maand geleden wel een aantal keren geweest, toen stond er nog geen 104. Kennelijk vermoedt de eigenaar dat er door mijn hardnekkige bezoeken toch een markt is voor dit type. Ga zeker kijken, want er staan nog wel een paar dingen op mijn verlanglijst. Vlotter, verlichting, hoofdsteunen, portierknopringen en zo nog een paar dingen om op reserve te leggen.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Franse Auto, witte 104?

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 mei 2006, 18:39

@Edzo; aan het eind van de middag jouw tip ter harte genomen en naar het Winschoterdiep gereden. Zoeken naar een witte 104, dat bleek dus een grijs-blauwe te zijn, naar ik aanneem dezelfde 104 die een hele tijd op Speurders.nl heeft gestaan, te koop in Groningen.

In niet al te beste staat meer, deels ook al gekannibaliseerd. Ik meen me van de advertentie te herinneren dat er ook een trekhaak opzat, deze was inmiddels verdwenen.

Toch zat er iets van mijn gading bij: ten eerste de tankvlotter natuurlijk, in zo'n goede staat dat alleen de afsluiting even aan de boven- en onderkant geborsteld en ingespoten hoefde te worden, twee portierknopringen, en het dopje dat op de plaats van de achterruitensproeier hoort te zitten.

Om de hele tank nog te demonteren was het al een beetje te laat geworden. Zat ook nog driekwart vol, ik denk dat ik a.s. zaterdag nog eens ga kijken hoe de binnenkant van de dan geleegde tank er uitziet en zal dan besluiten of ik deze ook nog neem of niet. Zal vast in betere staat zijn als de mijne. Ook zal ik kijken naar plaatwerk zoals voorspatborden en portieren. Komen wellicht van pas als ik aan het buitenwerk moet beginnen.

Bedankt voor de waardevolle tip, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 03 mei 2006, 19:45

Een groffilter, is die gemonteerd?
Zo niet, dan kun je die eenvoudig bij de toevoer in de buurt van de tank plaatsen in de leiding. Die groffilters kosten heel weinig en door het doorzichtige huisje zie je hoe verontreinigd het filter eventueel is.

Verder heb ik de tanks van m'n oude auto's gecoat. Ook dan maak je de tank eerst schoon, maar daarna wordt alle roest en vuil dat er eventueel nog is, ingesloten door een epoxyhars. Werkt als een speer....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 03 mei 2006, 19:48

graag gedaan! :D
bij franse auto he?? redelijk vooraan. pardon, ik meende dat hij wit was..... :wink: prijzen nog fatsoenlijk?? Hij is volgens mij niet echt de goedkoopste.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 mei 2006, 20:31

Ik was nu 15 euro kwijt, misschien net echt goedkoop, maar gelet op het kleine aantal (onderdelen) wat er nog van deze auto's bewaard is ook niet erg duur dacht ik. Alles al gemonteerd, vlotter kan eenvoudig door de rubber dop in de kofferbodem, en werkt. Wat de hele wagen of de tank moeten opbrengen weet ik niet, niet naar gevraagd. In het verleden hier al meerdere dingen gekocht, ook voor de BX, de laatste jaren laten ze me zelf in het magazijn zoeken. Er staat op zolder ook nog wel wat plaatwerk voor de 104. Zo'n goede vertrouwensband zal vast niet ongunstig zijn voor de prijs. Ze hadden trouwens nogal wat 205 staan zag ik, daar waren wel witte bij.

Aardigheidje; op de terugweg kwamen we tussen Haren en Waterhuizen een hele stoet bussen met Ajaxfans tegen. Enthousiast het raam open gedraaid en vriendelijk naar iedereen gezwaaid. Veel reacties van verwachtingsvolle passagiers en chauffeurs. Heel veel politie voorop en ertussen.
Inmiddels staat het 2-0 voor Groningen hoor ik net. Nog ééntje erbij en de fans van Ajax kunnen met de staart tussen de benen weer naar Amsterdam en de FC gaat Europees!

Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 03 mei 2006, 20:58, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 mei 2006, 20:47

@JT; Ik heb het kleinere filter dat door het revisiebedrijf tussen pomp en carburateur was geplaatst nu bij de tank gezet. Het nieuw gehaalde, ook heldere filter was net iets te groot om er tussen te passen, tenminste alleen met veel spanning op de twee korte stukjes brandstofslang aan weerszijden. Ben er niet zeker van of het eerste een groffilter is. Er zit nu geen rommel meer in, in het nieuwe alleen een klein bruin randje op het laagste punt, buiten het filtermateriaal. Er had zich op de bodem van de vlotterkamer een beetje drab afgezet, maar dat heb ik gisteren weggespoeld.

Of ik de eigen tank ga coaten hangt af van de staat en de prijs van de 104-tank bij Franse Auto. Hoe gaat coaten zo ongeveer in z'n werk?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 03 mei 2006, 21:58

Schoonmaken met:
Afbeelding
(te koop bij www.bccp.nl en http://www.rinkytoys.nl/ (Dorst))

Spoelen mt water.

Dit erin pleuren en de gaten afdichten met tape. De tank draaien, draaien en draaien zodat de stroperige massa overal aan de wanden plakt (let op middenplaten). Overtolige prut eruit laten lopen en met een comressor de af en toevoer doorblazen.
Afbeelding
(te koop bij www.bccp.nl en http://www.rinkytoys.nl/)

Nu het moeilijkste: 2 dagen laten drogen. GEDULD!

Klaar!


Ps.: Die RinkyToys? Oude brommers en alles erom heen! Kijk eens op die site! Leuk!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 03 mei 2006, 22:46

geen rare prijs denk ik, maar ja, als je daar vaker komt, dan mag dat ook wel.
De paar keren dat ik er geweest ben: vaak hadden ze het niet, soms veel te duur. Vandaar dat ik wat sceptisch deed.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 mei 2006, 17:37

@Edzo; Ik heb vanmiddag Franse Auto nog maar eens gebeld of ze de tank van die 104 al leeg hadden. Was het geval, maar niet naar de kwaliteit gekeken.
Heb gevraagd hem in elk geval te bewaren tot a.s. zaterdag, eerder kom ik er denk ik niet aan toe zelf te gaan kijken, of ik moet morgen wat eerder van m'n werk kunnen. Anders zit ik weer tegen sluitingstijd te knoeien, ik wil liever vrij kunnen beslissen.

Wel vanmiddag na m'n werk het revisiebedrijf in Haren bezocht om de eigenaar even naar de motor te laten luisteren en het brandstofverhaal toe te lichten. Raadde me aan om als de gelegenheid zich zou voordoen meteen alles in te kopen wat ik later nog denk nodig te hebben, en niet alleen qua plaatwerk etc. Ook de tank, mits in goede staat, aanschaffen. Zit wel wat in. Later wordt alles toch alleen maar zeldzamer en dus duurder.

Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 06 mei 2006, 18:07, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 04 mei 2006, 18:10

Net een erg interessant artikel gelezen over benzinepompjes en filters enzo....... ik zal het eens vergelijken met jouw acties, maar nu een beetje weinig tijd....... Ik wil hem ook wel even voor je inscannen, of je kan het tijdschrift zelf kopen: Oldimer-Markt mei-nummer. Is alleen in het Duits.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor 403B-1963 » 04 mei 2006, 19:55

@M. van der Meulen

Hallo,
Ik heb je perikelen en alle antwoorden met belangstelling gelezen.

Alleen wil ik een opmerking plaatsen.
Je hebt het filtertje tussen benzinepomp en carburateur zitten en ik geloof ook een extra filter bij de branstof tank.

Het filtertje tussen brandstofpomp en carburateur kun je beter verplaatsen naar voor de brandstof pomp.

Reden: ik denk dat je zo'n klein kunsstof gevalletje ertussen hebt zitten, die komt dan wel onder de volle brandstofdruk te staan en dat in kombinatie met uitstralings warmte van de motor wil wel eens te veel voor zo'n filtertje zijn.

Bij mij zat hij ook op die plaats ( zat al zo bij aankoop). Tijdens een tussen stop van een langere rit even onder de motorkap gekeken en tot mijn ontsteltenis was het filtertje bolrond gaan staan. Kans op uitelkaar klappen was reeel aanwezig.
Nu zit hij voor de brandstof pomp en niets meer aan de hand. Tevens wordt meteen de brandstofpomp beschermd tegen vuil en niet alleen de carburateur.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Edzo » 04 mei 2006, 21:16

@ Bevaros: Juist daar stond iets interessants over in het artikel. Als de weerstand in de aanzuigleiding van de pomp te hoog wordt (bij toepassing van een fijn filter) kan hij dampbellen gaan trekken (vapour locks) voor de pomp. Als deze de pomp bereiken kunnen ze doordat ze daar weer imploderen, de pomp beschadigen (allemaal volgens dit artikel) Daar werd aangeraden een grof filter voor de pomp te plaatsen, en een fijnfilter erna.
Als jouw filtertje op ontploffen stond, was waarschijnlijk je pompdruk veel te hoog? Die schijnt, zelfs bij injectiemodellen, normalerwijs niet boven de 0,35 bar te moeten komen. bij carburateurmodellen is hij nog lager, omdat anders de afdichting van je vlotternaald de druk niet meer aankan.

Ik zal dat artikel wel scannen binnenkort, wel interessante kost.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 mei 2006, 23:24

@D-turbo en Bevaros

Het bestaande filter tussen pomp en carburateur, zoals het revisiebedrijf dat geplaatst had, heb ik, als gemeld, nu bij de tank. Het nieuwe filter heb ik van Lasaulec, de baliemedewerker heeft in zijn computerbestand het juiste filter voor een 104 opgezocht. Dit is groter als het eerste. Origineel uit Boulogne zat er een blind filter op, qua formaat zo'n beetje tussen beide in. Dit heb ik nog steeds, het bevat langs de onderste rand ook een kleine bruine "maansikkel" wat dus ook roest uit de tank zal zijn. Heb dinsdag nog overwogen dit weer tussen pomp en carburateur te zetten, vanwege de originaliteit zeg maar, kon alleen de slangen er niet zo gemakkelijk afkrijgen. Zou het wel zoveel verschil maken?

Als de wagen z'n 1000km-beurt gaat krijgen zal ik het met alle andere bijzonderheden melden bij het revisiebedrijf, zij gaan de beurt uitvoeren. Ben er vanmiddag even op bezoek geweest en heb de motor laten horen. Vertoont wat ratelende geluiden vanaf de bovenkant, in de buurt van het kleppendelsel. Draait verder prima, start ook makkelijk. Gebruikt volgens mij wel royaal benzine, maar dit was met opzet zo afgesteld omdat een oud type motor dan beter functioneert op de moderne loodvrije brandstoffen. Ook de klepstelling is voorlopig met opzet aan de ruime kant gehouden. Alle nieuwe en opgeknapte delen moeten zich gedurende de eerste 1000 km "zetten" en op hun plaats indraaien, zeg maar. Daarna kun je de afstellingen hanteren uit de technische handleidingen. Tenminste, dat werd mij verteld, en ik heb geen reden om aan hun expertise te twijfelen.

Gebruik en afgelegde kilometers is nog moeilijk te controleren omdat de snelheidsmeter en teller zo'n grote afwijking hebben. Komt door een andere overbrengingsverhouding tussen 205-bak/differentieel en 104-teller zou ik denken. Bij voldoende controles niet zo'n probleem nog, alleen een beetje ergerlijk. Ook het roffelende geluid vanaf het differentieel is storend, want onder het rijden duidelijk hoorbaar.

De tips betreffende overdruk en oververhitting zal ik ter harte nemen en geregeld controleren. Tot dusver niks abnormaals te zien gelukkig. Bij stationaire toeren zie ik een regelmatig druppelen, het filter staat ook niet steeds even vol, maar dat zal ook met de goede werking van het vlotterventiel te maken hebben, toch?

Wordt vervolgd, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten