door M. van der Meulen » 02 mei 2006, 22:20
Op deze vrije middag heb ik van mijn 104SL het brandstofsysteem van achter tot voor gereinigd. Na de motorrevisie van afgelopen februari vertoonde de motor nu en kuren zoals op onverwachte momenten afslaan of niet willen starten, koud of warm. Bij de revisie is ook een nieuw filter geplaatst tussen pomp en carburateur. In dit filter verzamelde zich gaandeweg steeds meer troep, ook werkte de benzinepomp nu en dan niet omdat dezelfde zooi zich ook tussen de pompventielen nestelde, met als gevolg dat er geen goede afsluiting tot stand kwam. Een behoorlijk aantal keren liet de wagen me onderweg in de steek, soms was met een paar kunstgrepen de zaak weer aan de praat te krijgen, maar zeker vijf keer heb ik een sleepkabel moeten vastmaken om met behulp van een buurman of zelf met de BX de Peugeot naar huis te slepen.
Het was inmiddels duidelijk dat er wegens het lange stilstaan met een bijna lege tank er binnenin een vervelend roestproces op gang was gekomen. Het mooie lenteweer te baat nemend heb ik vanmiddag alles losgehaald. Eerst de tank leeg laten lopen, stop d'r weer in, filter bij de tank en de slangen bij het motorfilter en de pomp losgehaald. Leiding doorgeblazen en gespoeld, carburateur uitgebouwd, gespoeld in de emmer met benzine, vlotterdeksel opengemaakt, vlotterkamer gereinigd, beide helften nog eens goed uitgespoeld, onderventiel uitgedraaid en schoongeblazen, acceleratiepompinjecteur uitgenomen met z'n kleine glazen of kunststof kogeltje, ook schoongeblazen, daarna alles weer inelkaar gezet. Carburateur weer gemonteerd, en alle slangen en kabels weer aangesloten. Pomp verwijderd en uitelkaar gehaald, schoongespoeld en drooggeblazen. Zat heel veel rommel tussen, geen wonder dat er dan storingen optreden! In de motorruimte alles weer gemonteerd, ook de schone pomp, en de koelvloeistof aangevuld.
Voor de zelfknutselaar: het is verstandig een deel van de koelvloeistof, +/- 3 liter, af te tappen, zodat er bij het wegnemen van de carburateurvoorverwarming geen vloeistof op de motor weglekt, zeker bij de 104 niet omdat het meteen op de platte motor terecht komt. Is me nu niet helemaal gelukt, maar met het snel indraaien van een schroef in de slangeinden viel dit wel mee. en natuurlijk direct de gemorste vloeistof netjes weggehaald.
Inmiddels liep het al tegen zessen, dus eerst maar een pauze ingelast en wat gegeten. Daarna de tank onder de wagen vandaan gehaald. Niet moeilijk; de twee bouten links uitdraaien, klem rond de vulslang boven in de wielkast loshalen. Dan de bout aan de rechterkant losdraaien, daarbij de tank een beetje ondersteunen, vulslang wegtrekken, voeding van de tankvlotter uit het klemmetje, daarna voorzichtig het geheel laten zakken. Stekkertje van de tankvlotter nemen, daarna kun je met schoonmaken beginnen. Tank eerst buitenom schoonborstelen en met motorreiniger schoonpoetsen. Ik heb vervolgens de vlotter verwijderd, beter is het om de tank eerst te spoelen zodat je (bijna) geen brandstof gaat morsen.
Geen vergeefse arbeid, na zeven keer spoelen had ik zoveel gruis verzameld dat het leek of ik er een 16-kops koffiefilter had uitgehaald. Het lijkt ook op koffiedik, maar het zijn dus allemaal kleine roestschilfers. De vlotter was zo te zien op sterven na dood, gaf ook geen signaal meer naar de meter, veel te lang drooggestaan natuurlijk. De contactstrip van stekkeraansluiting naar de voeler was flinterdun geworden, en is ondanks voorzichtig schoonmaken afgebroken. Exit vlotter. Het vlotterhuis zelf ook één bonk roest, het geheel niet te repareren, dus moet er een nieuw exemplaar komen. De aanwezige roest zo goed mogelijk afgeborsteld en om de zaak weer dicht te krijgen voorlopig maar weer gemonteerd, na de rubberafsluiting te hebben ingevet. Vervolgens de tank nog tweemal gespoeld, en het geheel weer onder de wagen vastgezet. Het filter bij de tank schoongespoeld en doorgeblazen en weer aangebracht tussen tank en brandstofleiding.
Toen een paar liter schone benzine in de tank, en de aansluitingen, ook die van het koelsysteem, gecontroleerd op eventuele lekkages. Vervolgens het grootste deel van de afgetapte brandstof weer in de tank laten lopen. Deze voorraad heb ik een hele tijd laten staan om mogelijke vervuiling zoveel mogelijk te laten bezinken. Onderin de emmer had zich ondanks filteren door een dubbele doek toch een dunne bruine aanslag gevormd, en dit wilde ik natuurlijk niet in de tank! Daarmee was de hele operatie wel zo'n beetje afgerond. Eerst even rusten na alle gedane werk, en maar hopen dat de motor straks een beetje vlot wil starten. Wat schetst mijn verrassing...hij(zij) doet het!! Vlotte start, eerst wél even choken, maar zodra de motor warm begint te worden draait-ie als een naaimachientje! Ook de pomp doet naar behoren z'n werk, de eerste benzine is niet helemáál helder, maar wát een weelde! Kijk, dát schept nog eens voldoening, na alle ondervonden hindernissen! Nu nog een nieuwe vlotter, want zonder brandstofmeter de weg op kan ook voor verrassingen zorgen, en daarvan heb ik mijn portie voorlopig wel gehad.
De eerste testrit verliep wonderbaarlijk, een genot om ontspannen zo een rit te maken. Ik wilde meteen mijn oudere broer in Groningen bezoeken, (deze is met me meegeweest de 104 uit Frankrijk te halen) maar hij was helaas niet thuis. Een volgende keer dan maar.
Alle brandstof-problemen lijken nu eindelijk van de baan, heel prettig, want eind deze maand hoop ik de meeting bij Antwerpen te bezoeken en pech onderweg doe ik liever zonder!
Voldane groet, M.
Laatst bijgewerkt door
M. van der Meulen op 03 mei 2006, 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73