205 1.1 U9 uit 1991. Motor lijkt te verzuipen bij gas geven.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 1.1 U9 uit 1991. Motor lijkt te verzuipen bij gas geven.

Berichtdoor roelofsz » 06 mei 2006, 13:26

Dit "verzuipen" komt vooral voor bij lage toerentallen en in lage versnellingen als de motor koud is. Nu met dit weer niet zo'n probleem meer, maar in de winter was het lastig wegrijden.
Heb gehoord dat er een soort vacuum pompje aan de onsteking vast zit dat de timing regeld bij het gas geven. Dit even getest door aan het slangtje te zuigen(op advies van iemand anders) en het is mogelijk om er lucht door heen te zuigen. Zou het probleem opgelost kunnen zijn door dit pompje te vervangen? En zo ja, waar haal ik een nieuw pompje...
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor roelofsz » 10 mei 2006, 19:48

Komt hier nog wel eens iemand???
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 mei 2006, 20:08

Jazeker, er zijn nu al 25 forummers op bezoek geweest. Welke carburateur heb je op de 205, eentje met automatische of handbediende choke? Welk motortype? Kijk eventueel op het 104 topic of het Haynes handboek op je eigen 205/309 forum. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor roelofsz » 11 mei 2006, 12:57

Het gaat om een 1.1 uit 1991. Het is een U9 dus dat zal injectie zijn(weet ik eigenlijk wel zeker ;)

Heb begrepen dat er dus een pompje of iets anders is waarmee de ontsteking iets wordt vervroegd bij het gas geven om de extra benzine te kunnen verbranden. Voor en na ontsteking zeg maar.
Is dit de acceleratiepomp?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 mei 2006, 16:52

Dat denk ik wel, er zal op de carburateur ongetwijfeld een aparte sproeier zitten, maar zonder nadere carburateur-gegevens kan ik er niks zinnigs van zeggen. Kun je in het online Haynes-boek geen gegevens vinden? Staat op het 205/309 topic. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Mark » 11 mei 2006, 22:01

Genoemde manual vind je in deze topic:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=939
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor tjark63 » 11 mei 2006, 22:43

roelofsz schreef:Het gaat om een 1.1 uit 1991. Het is een U9 dus dat zal injectie zijn(weet ik eigenlijk wel zeker ;)

Heb begrepen dat er dus een pompje of iets anders is waarmee de ontsteking iets wordt vervroegd bij het gas geven om de extra benzine te kunnen verbranden. Voor en na ontsteking zeg maar.
Is dit de acceleratiepomp?


De acceleratiepomp spuit een straaltje benzine in de venturi als het gas wordt ingetrapt, ook als de motor niet loopt en is vaak de oorzaak van het verzuipen tijdens de start. Op een injectiemotor zit geen acceleratiepomp, de benodigde extra benzine tijdens accelereren wordt toegediend door het verlengen van de pulstijd(en) van de injector(en), dit wordt gesignaleerd door de luchtmassameter die de centrale regeleenheid aanstuurt die weer de injectoren stuurt. E.e.a heeft niet direct te maken met het vervroegen van de ontsteking tenzij er een Motronic motormanagement systeem aanwezig is. De Jetronic systemen regelen alleen de benzinetoevoer, vervroeging van de ontsteking gebeurt via het motorvacuum middels een slangetje tussen inlaatspruitstuk en ontstekingshuis, en is geheel mechanisch. Hopelijk heb je hier iets aan!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor roelofsz » 12 mei 2006, 12:50

vervroeging van de ontsteking gebeurt via het motorvacuum middels een slangetje tussen inlaatspruitstuk en ontstekingshuis, en is geheel mechanisch. Hopelijk heb je hier iets aan!


Dit vacuum, is dat een slangetje dat vanaf het ontstekingshuis naar een klein vierkant blokje bij de linkerschokbreker ophanging gaat en vanuit daar naar het inlaatspruitstuk? Ik heb iemand er een keer aan zien zuigen en die zei dat er daar een kleine lekkage zat. Hij kon er een beetje lucht doorheen zuigen wat niet zou moeten kunnen.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor tjark63 » 12 mei 2006, 14:06

roelofsz schreef:
vervroeging van de ontsteking gebeurt via het motorvacuum middels een slangetje tussen inlaatspruitstuk en ontstekingshuis, en is geheel mechanisch. Hopelijk heb je hier iets aan!


Dit vacuum, is dat een slangetje dat vanaf het ontstekingshuis naar een klein vierkant blokje bij de linkerschokbreker ophanging gaat en vanuit daar naar het inlaatspruitstuk? Ik heb iemand er een keer aan zien zuigen en die zei dat er daar een kleine lekkage zat. Hij kon er een beetje lucht doorheen zuigen wat niet zou moeten kunnen.


Hoe het slangetje precies loop bij jouw auto kan ik niet zeggen, maar het zit inderdaad tussen ontstekingshuis en inlaatspruitstuk. Als je de verdelerkap loshaalt en krachtig aan het slangetje zuigt (loshalen aan de kant van het inlaatspruitstuk!) moet je iets zien bewegen (draaien) in het ontstekingshuis, maar als je makkelijk lucht aan kunt zuigen zit er een lek. Overigens heeft een beetje garage wel een stroboscooplamp waarmee de werking van de vervroeging kan worden gecontroleerd.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor roelofsz » 24 mei 2006, 13:10

Voor zover ik weet heb ik een Bosh Mono-Jetronic A2.2

Ik heb het contact van de selenoid valve(blz 119 van hynes) schoongemaakt en dat lijkt iets te helpen. Als het de komende dagen even droog is loop ik alle elektra even langs. Verder liggen er ook nogal wat losse contacten rond de motor. Ik zie geen duidelijke aansluitmogelijkheden, dus ik denk dat dit bedrading is voor andere types.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor john » 24 mei 2006, 20:08

roelofsz schreef:
vervroeging van de ontsteking gebeurt via het motorvacuum middels een slangetje tussen inlaatspruitstuk en ontstekingshuis, en is geheel mechanisch. Hopelijk heb je hier iets aan!


Dit vacuum, is dat een slangetje dat vanaf het ontstekingshuis naar een klein vierkant blokje bij de linkerschokbreker ophanging gaat en vanuit daar naar het inlaatspruitstuk? Ik heb iemand er een keer aan zien zuigen en die zei dat er daar een kleine lekkage zat. Hij kon er een beetje lucht doorheen zuigen wat niet zou moeten kunnen.


Volgens mij is dat blokje je map sensor. Als het goed is, zit er op dat blokje ook een stekker. Als het bij de map sensor lekt krijg je inderdaad problemen met je stationair.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor roelofsz » 25 mei 2006, 11:05

map sensor = selenoid valve?
Het lijkt alsof het weer mee zit vandaag. Zal eens kijken of ik een lekkage kan vinden.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor john » 25 mei 2006, 12:35

map= manifold absolute pressure. De map meet de onderdruk in je inlaatspruitstuk.Die wordt hoger naarmate je gas geeft, en laag bij stationair.
Bij een luchtlek klopt die meting voor geen meter. :D
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor roelofsz » 26 mei 2006, 13:15

Als het nou een keer droog wordt...........
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor roelofsz » 08 aug 2006, 14:54

Na een aantal maanden rijden is me opgevallen dat de motor het beste loopt bij warm vochtig weer. Tijdens de laatste warme periode maakte hij meer lawaai en liep slechter dan nu. Toen het weer om sloeg en het door een aantal buien erg vochtig werd had hij nergens last van en leek het ook wel alsof er meer vermogen in zat.
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22

Berichtdoor roelofsz » 23 sep 2006, 17:07

iemand nog een idee? Hij gaat maandag voor de keuring en als dat allemaal goed gaat vervang ik het luchtfilter en alle slangen. Denk zelf dat er ergens een gaatje zit.
Is het verstandig om er ook maar nieuwe boegies in de draaien?
roelofsz
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 11 jul 2005, 21:22


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten