Probleem met brandstoftoevoer? 505GTI 1986

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Probleem met brandstoftoevoer? 505GTI 1986

Berichtdoor Brownie » 15 mei 2006, 17:03

Mijn 505 GTI heeft een poosje stilgestaan, maar ik heb hem maar weer eens van stal gehaald met dit mooie weer. Helaas lijkt hij een probleem te hebben met de brandstoftoevoer. Na het starten loopt hij slecht stationair. Nauwelijks 500 toeren. Bij het indrukken van het gaspedaal komt hij in eerste instantie wel een beetje op toeren, maar na ca. 5 seconden pakt hij hem pas goed op. Bij een stoplicht direct weer hetzelfde probleem. Met warme motor gaat het wel iets beter, maar het lijkt me dat hij maar moeilijk brandstof krijgt bij lage toeren. Waar moet ik de oorzaak zoeken?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

505GTI stationair lopen

Berichtdoor tjark63 » 15 mei 2006, 19:26

Hallo Brownie,

Slecht stationair lopen van een 505GTI kan aan veel dingen liggen, maar aangezien dit probleem zich voordoet na een lange periode van stilstaan, en bij zowel warme als koude motor zou ik het in eerste instantie zoeken in een haperende injector of bougie. Eerste experiment: bij draaiende motor beurtelings de stekkers van de injectoren losnemen, zodra het toerental niet veranderd heb je de cilinder gevonden die niet 100% meewerkt. Kan dan nog aan de bougie of aan de injector liggen, bougie vervangen is het simpelst. Geen verbetering merkbaar: injector hapert, kun je horen door een grote schroevendraaier met de punt op de injector te plaatsen en je beste oor op het handvat te plaatsen, je moet dan een regelmatig tikken horen. Zoals gezegd zijn er (helaas) nog veel meer oorzaken aan te wijzen (bypass klep, luchtmassameter, ontsteking slecht, en het moeilijkst op te sporen: aanzuigen van valse lucht door een lekje ergens in het inlaat systeem). Het laatste was bij mijn GTI het geval en kwam bij toeval aan het licht toen de cilinderkoppakking moest worden vervangen, 1 van de inlaatpakkingen tussen spruitstuk en cilinderkop was gescheurd. Succes!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Brownie » 16 mei 2006, 09:52

Bedankt voor de tips. Ik zal dat nalopen als het zich weer voordoet. Maar gistermiddag, nadat hij een dag in de zon stond, was het probleem niet meer aanwezig. Ook vanochtend vanuit mijn koele garage was er geen probleem meer. Misschien was hij nog niet helemaal wakker uit zijn winterslaap. :mrgreen:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten