Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door Elentinos » 02 jun 2006, 12:33
Ik heb met mijn 504 het volgende probleem. Wanneer de motor loopt perst de oliepomp olie langs het oliefilter naar buiten. Ik heb het oliefilter vervangen, maar ook met het nieuwe filter perst hij olie naar buiten. Ik denk dat het oliecircuit verstopt zit. Is dit een bekend probleem? En hoe op te lossen?
1969 Peugeot 504 cabriolet
-
Elentinos
-
- Berichten: 76
- Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
- Woonplaats: Kampen
door JT » 02 jun 2006, 17:33
Volgens het instructieboekje moet je dat oliefilter handvast erop zetten.
Da's een beetje vaag.Ik heb typehandjes, dus als ik dat doe dan lekt het bij mij ook.
Iets vaster, geen lekkage meer.
Dat eerst proberen, denk ik...
-
JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door peugeot-304 » 02 jun 2006, 21:29
Ben je zeker dat de oude rubberen pakking niet is blijven "plakken"?
Komt vaker voor. Dan heb je namelijk 2 pakkingen op elkaar zitten en voilà - lekkage.
Vooral ook de raakvlakken goed schoon maken.
Success
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé
Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
-
peugeot-304
-
- Berichten: 747
- Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
- Woonplaats: Limburg
-
door Paull en Paulla » 02 jun 2006, 22:09
Elentinos schreef: perst de oliepomp olie langs het oliefilter naar buiten.
Beste Elentinos,
Met één van onze 6
4's (V6) heb ik jaren geleden hetzelfde probleem gehad. Filter wisselen helpt niet.
Na lang zoeken bleek dat de drukregelaar van de oliepomp vastzat met black sludge. De enige remedie lijkt mij, oliepomp uitbouwen, drukregelaar demonteren en schoonmaken.
De betreffende 6
4 heeft sindsdien nog ruim een ton gedraaid.
Het is ongeveer een dagje werk.
Bij de V6 motor zit de drukregelaar aan de linkerkant achter de distributiedeksel.
Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
-
Paull en Paulla
-
- Berichten: 762
- Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42
-
door JT » 03 jun 2006, 10:04
Elentinos heeft een 2l inj.
Voor mijn beeldvorming: de oliepomp wordt toch door motor-toerental aangedreven. Het wordt door de kanalen omhoog gepompt en loopt daarna weer naar beneden? Wordt de olie eerst door het filter geperst tijdens het naar boven gaan, of wordt het gefilterd bij het naar beneden zakken?
@Elentinos: de rubberen ring met olie ingesmeerd voor montage?
Zeker als je een oliefilter-tang of -ketting hebt, zou ik eerst proberen 'm er iets vaster op te draaien.
-
JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
door Elentinos » 10 jun 2006, 17:15
Het is een 1800cc injectie.
Ik heb de rubberring inderdaad met olie ingesmeerd en de oude rubberring zit aan het oude filter.Ook heb ik de aansluiting goed schoon gemaakt (doe ik altijd wanneer ik een oliefilter vervang).
Trouwens het is geen normale lekkage. De olie spuit echt met forse kracht langs het filter eruit. Ik heb hem handvast gedraaid en ik heb redelijk kracht in mijn handen. Ik zou het inderdaad nog even met een oliefiltertang kunnen proberen, maar ik ben bang dat in hem te vast draai. Wanneer het echt een verstopping is dan heb ik liever de olie langs het oliefilter naar buiten komt dan dat het een paar keerringen op zijn weg naar buiten meeneemt oid...
Ik wist niet dat er een drukregelaar bij de oliepomp zit. Goede tip. Ik ga eens kijken. Dan moet het carter eraf neem ik aan?
1969 Peugeot 504 cabriolet
-
Elentinos
-
- Berichten: 76
- Geregistreerd: 03 dec 2005, 17:50
- Woonplaats: Kampen
door Bert » 24 jun 2006, 21:08
de oliedruk wordt ook gedeeltelijk bewaakt door het oliedruk ventiel( waar het draadje van je oliedruklampje op zit), als dat vastzit kan er ook olielekkage optreden via het oliefilter ( dat kan zelf uit elkaar klappen)
-
Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door JT » 25 jun 2006, 10:06
Elentinos schreef:Het is een 1800cc injectie.
Sorry, dan is het een hele vroege...
Ik wist iig dat het geen v6 was (model van voor 75)..
Ik heb een reservemotor liggen (met alle toeters en bellen, lees: drukregelaars, ringen) dus ik zou makkelijk wat kunnen uitwisselen, maar Kampen, da's wat ver weg...
-
JT
-
- Berichten: 3775
- Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
- Woonplaats: Bladel
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten