Teruglopend koelvloeistofniveau 405 '93

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Teruglopend koelvloeistofniveau 405 '93

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2006, 11:03

Hallo,

Bij mijn 405 uit '93 gaat nu regelmatig het lampje van de koelvloeistof branden. Als ik dit bijvul met water is het weer uit (totdat het weer gaat branden). Het bijvullen met water kan in "nood" toch gewoon? De auto is altijd bij de Peugeotdealer in onderhoud, en daar zal ik nu ook weer naartoe gaan.

Wel vreemd is dat er in de garage helemaal niks onder de auto ligt qua vloeistof. Waar zou het dan lekken?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Mark » 10 jun 2006, 11:22

Niks onder de auto? Dan denk ik aan twee mogelijkheden: lekke koppakking (hoop ik niet voor je, kan je aan de conditie van de olie en de uitlaatpluim zien) of (veel minder erg, hoewel soms wel lastig bij te komen) een lekkende kachelradiator. Wat die lekt kan tamelijk onzichtbaar verdwijnen in de vloerbekleding/isolatiematten (ruikt de auto eigenaardig of hebben de ruiten de neiging te beslaan?).

Ja hoor, bijvullen met water is geen enkel probleem, tenminste als tijdelijke oplossing.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2006, 12:42

Ik denk dat het dan de tweede mogelijkheid is, want de auto ruikt vanbinnen ergens naar. Soort van luchtverfrisserachtig luchtje. Dit zou dus de kachelradiator moeten zijn dan. Bedankt voor je antwoord!
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor 403B-1963 » 10 jun 2006, 13:30

Hallo BertPleizier ,

Een luchtverfrisser geur in de auto ?? Bij een lekkende kachel krijg je meestal een muffe kelderlucht.

Kan ook een (onschuldig) lekkende pakking zijn bvb van de waterpomp.
Als het lek maar klein genoeg is zie je geen sporen op de garagevloer. Want het lekkende water verdampt meteen op de hete motor.
Wel zou je dan ergens op het motorblok een aanslag (kalk bij gewoon water) of een verkleuring (achtergebleven kleurstof uit de koelvloeistof)
moeten zien.

Ik hoop ook voor je dat het geen lekkend kop is want de reparatie kan best wat geld kosten .

Tot je het lek gevonden hebt in ieder geval regelmatig bij vullen. Liefst met koelvloeistof (zit nl. korrosiewerende stoffen in) en inderdaad als noodoplossing water (kan korrosie veroorzaken en geeft in de winter geen bescherming tegen vorst) Dus voor die tijd moet jouw probleem zijn opgelost.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2006, 17:17

Hallo,

Ik heb het lek inmiddels gevonden: op de vloer bij de bestuurder is de bekleding op de bodem helemaal vettig en een beetje nat. Dit is denk ik de koelvloeistof. Maandag gaat mijn vader even met de auto naar de Peugeotdealer.

De koppakking is het niet, want de olie is nog helemaal helder (is 2 mnd geleden nieuwe olie in gegaan bij de kleine beurt).

Wat betreft het gebruik van water: voor de winter (is net geweest) is het probleem wel verholpen :lol: .

Bedankt voor jullie antwoorden.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Mark » 10 jun 2006, 17:51

Nattig/vettig, dat is zeker weten: koelvloeistof :!: Mooi, ook alweer bijna opgelost. Nog een tip tot slot: soms wordt 'automatisch' de radiator vervangen terwijl alleen maar een koppeling van slang aan radiator (noemen ze geloof ik "kraan") lekt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2006, 18:59

Hallo,

Ok, daar zal ik inderdaad even op letten, dat er geen onderdelen "vervangen moeten worden" die nog in orde zijn.

Ik weet niet of het onderdeel al een keer is vervangen, er staat nu 360.000 op de teller. Als dit de eerste nog is, is het wellicht beter om hem ook gelijk te vervangen, maar dat hangt van de staat af.

Bedankt!

UPDATE: @ MARK

Wat betreft het beslaan van de ruiten heb je ook gelijk!! Twee weken geleden, toen het zo erg regende, moest ik met mijn vader weg, en de ruiten die waren constant beslagen. Mijn vader zei toen nog: "ik moet eens naar de ventilator laten kijken, want volgens mij blaast ie niet op de ruiten". Dit is dus gewoon te verklaren door de lekkende koelvloeistof op de vloerbekleding / isolatiematten, die toen natuurlijk begonnen is. Alles wordt ineens duidelijk!

Mvg
Laatst bijgewerkt door BertPleizier op 10 jun 2006, 23:24, in totaal 2 keer bewerkt.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor knutsul » 10 jun 2006, 21:25

als een 405 binnen in de auto lekt kan het maar 2 dingen zijn , ofwel je kachelradiateur of de aansluitpijpjes, in het laatste geval is het een redelijk snelle reparatie en aan onderdelen (2 rubber o-ringen) ben je weinig kwijt, een kachel radiateur is echter wel behoorlijk wat werk.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor BertPleizier » 10 jun 2006, 23:26

Hallo,

Ik heb nog een vraagje over de kachelradiateur, waar we het hier steeds over hebben: wat is het en wat doet het?

Ik weet wel dat er vooraan in het midden een radiateur / radiator zit, waar het water doorheen stroomt en afkoelt, maar wie kan mij vertellen waar een kachelradiateur voor is en wat hij doet?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 11 jun 2006, 00:18

De kachelradiateur is in principe hetzelfde als je radiateur voor, maar veel kleiner. Er gaat dus ook koelvloeistof door. De lucht die je kachelventilator de auto inblaast wordt door dat radiateurtje geblazen, in meer of mindere mate, al naar gelang je je temperatuurschuif van de kachel zet. (die bedient weer een klep in de luchtpijp)

Hij zit middenonder het dashboard ongeveer ter hoogte van je voeten, zeg maar achter de radio.

Als je bij het gaspedaal onder het dash kijkt zie je onder de middenconsole twee pijpjes uit het schutbord komen, die zitten dus aan dat radiateurtje.
Met een beetje geluk is inderdaad alleen die aansluiting lek, dan kan je het redelijk makkelijk oplossen.

Als het radiateurtje lek is, is het inderdaad een bult werk om te vervangen.

Is wel zelf te doen, maar een geduld- en prutsklusje. Vooral de eerste keer, want dan weet je nog niet waar alle verborgen boutjes en schroefjes zitten, het hele dashboard moet los, de middenconsole leeghalen, dashboard een stuk naar achteren/omhoog trekken, dan pas kan hij naar links eruitgeschoven worden. Koelvloeistof natuurlijk eerst volledig aftappen.
Komt verder ook een hoop bij kijken: middenconsole rond de pook/handrem eruit, stuur eraf incl. poken ruitewisser/licht, klokkenwinkel eruit, kachelregelunit uit de middenconsole eruit, radio eruit, en met een beetje pech ook het ruitewissermechaniek/motor eruit, er zitten nog een stuk of 5 moeren onder het stuk plastic (parafan) onder de motorkap, direct onderaan de voorruit. Daar kom je heel slecht bij als je de ruitwissermechaniek laat zitten. Ik wwet zeker dat ik nu nog wel wat vergeten ben.....

Ik geloof, (Knutsul weet dat beter denk ik) dat er bij de peugeot-dealer 6,5 uur voor staat, mijn record is 3 3/4 uur, maar dat was pas na de 6e keer......

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor knutsul » 11 jun 2006, 09:42

hoeveel tijd er precies voor staat weet ik zo niet maar als het allemaal meezit is het ergens tussen de 3,5 en 4,5 uur werk idd
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Gilletti » 11 jun 2006, 10:40

Oef, dan was ik met de 205 CTI gelukkiger uit.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor BertPleizier » 11 jun 2006, 11:39

@ 403B-1963

Ook jij hebt gelijk wat betreft de muffe geur. Mijn moeder rijdt altijd in haar eigen autootje, maar laatst ging ze met de auto van mijn vader weg en toen zei ze dat ie zo muf rook van binnen ("komt zeker doordat ie altijd in de garage gezet wordt 's avonds"). Maar deze geur kwam natuurlijk door de kachelradiator. Alleen nu is ie zo gaan lekken, dat de geur van de koelvloeistof sterker is geworden is dan die muffe geur.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor 403B-1963 » 11 jun 2006, 13:03

Hallo BertPleizier,

Gelukkig is de oorzaak nu bekend. Kan wat ik uit voorgaande berichtjes las dus een lastige klus worden of een fluitje van een cent zijn.
Wees maar blij dat het niet een lekke kop is waar in eerste instantie aan werd gedacht.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor BertPleizier » 11 jun 2006, 20:58

Hallo,

Hoe zou ik de vloerbekleding weer (redelijk) schoon kunnen krijgen, want ik kan me zo voorstellen dat koelvloeistof een redelijk agressief goedje is. Is het daarom ook schadelijk voor onderliggend metaal / plaatwerk? Het voetenmatje was al aan vervanging toe, dus daar bestel ik gelijk een nieuwe voor (nouja, je zal ze wel alle vier moeten kopen :? ).
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Mark » 11 jun 2006, 22:07

Nee hoor, geen zorg, koelvloeistof is absoluut niet agressief voor metalen. Zou niet zo best zijn immers in radiateur en koelkanalen van het motorblok. Je zou het dus lekker kunnen laten zitten. Nieuw matje eroverheen en klaar is Klara.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Edzo » 11 jun 2006, 22:48

De ellende met koelvloeistof is dat het niet droogt.
Verder kan het geen kwaad. Ik weet niet waar/hoe je woont, ivm. diefstal, maar bij mijn 405 heb ik de matjes eruitgehaald en de auto met aanhoudend warm weer (zoals vandaag) met de ramen op een kier flink in de zon geparkeerd. Dan droogt hij langzaam, duurt wel een weekje. De vaste vloerbekleding en isolatie is vrij dik, het wil ook nog wel helpen om de auto schuin zijwaarts een dijkje op te rijden ofzo, en even te wachten. Dan loopt alles wat in de bekleding zit aan de ene kant tegen je dorpel en aan de andere kant tegen de middenconsole, waarschijnlijk kan je er dan wel wat uitdweilen. Scheelt altijd weer een litertje ofzo, wat anders moet verdampen.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BertPleizier » 11 jun 2006, 23:48

Natuurlijk is het zo dat koelvloeistof niet schadelijk is voor metaal, had ik kunnen weten, anders roest heel het motorblok natuurlijk weg.

Ik leg nu een dikke laag kranten op de bodem, zodat daar een groot deel van de gelekte koelvloeistof in kan trekken, en de rest probeer ik met een sopje een beetje schoon te maken (niet helemaal nat maken natuurlijk). Daarna moet tijd de rest maar doen.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor BertPleizier » 12 jun 2006, 14:35

Mijn vader is met zijn auto even langs de dealer gereden en inderdaad: het was de kachelradiator (was ik zelf nooit achter gekomen.. :lol: ).

Alleen kan mijn vader volgende week woensdag pas voor de reparatie terug komen.

Nu moet ik mijn vader dus nog even uitleggen dat hij tot die tijd beter even van auto kan ruilen met mijn moeder, want haar werk zit 2,5 km verderop, en dat van m'n vader 20. Als mijn vader dus nog een week lang blijft rijden met z'n eigen auto, dan zit straks heel de vloer onder de koelvloeistof omdat de koelvloeistof op een reis van 20 km lekker rondgepomp wordt (en dus lekker kan lekken en in de bekleding kan trekken). Nu zit de koelvloeistof alleen nog bij de voeten van de bestuurder.

Mvg
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten