Welke sensor???

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Welke sensor???

Berichtdoor The Doctor » 20 jun 2006, 18:39

Ik heb een paar weken geleden een 306-je Xsi aangeschaft uit 1996 en toen ik hem kocht leek alles prima te lopen. Enige nadelen waren dat na ongeveer een minuut stationair draaien (zwalkend tussen de 900 en 1100 toeren) telkens het motormanagementlampje aansprong (nadat de motor eventjes stotterde en daarna meteen weer prima liep) en dat de auto af en toe een beetje inhoudt bij het optrekken. De laatste week gebeurde het ook dat het lampje ging branden tijdens het rijden en ook viel de auto soms plotseling uit na het intrappen van de koppeling. Dus ik even een monteur laten kijken en die stelde vast dat er geen sprake was van valse lucht. Ook heeft hij de stationair stappenmotor even schoongemaakt. Na het terugplaatsen daarvan liep de motor ineens totaal niet meer stationair. Dus de schroef die de gashendel bovenop het gasklephuis bediend maar even 2 slagen naar binnen gedraaid. Gevolg; de auto draaide 2000 toeren stationair maar bleef wel draaien :) . Dus ik dacht eventjes gered maar dat ging maar even goed. Nu draait hij soms weer gewoon stationair en soms draait hij prima totdat ik een keer gas geef en dan blijft hij continue uitvallen als ik de koppeling induw en de toeren onder de 1000 komen . Erg fijn als je midden tussen het spitsverkeer in
tilburg zit :evil: . Maar goed, nu lees ik hier allemaal verhalen over verschillende sensoren zoals de luchttemperatuursensor, de brandstoftoelaatsensor, koelvloeistoftempsensor en de stappenmotor maar welke is nou degene die het meeste kans maakt om kapot te zijn? Sorry voor het lange verhaal maar misschien dat dit wat duidelijkheid verschaft... en een antwoord. Bedankt alvast in ieder geval!
The Doctor
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 jun 2006, 17:46
Woonplaats: Tilburg

Berichtdoor 205GTi 1.9 kat » 05 aug 2006, 20:23

Doctor , :lol:

Een brandend motor management lampje geeft aan dat dat er een storing is opgeslagen in de inspuitcomputer. Het verstandigst is dan om de storing uit te lezen vooraleer je allerlije onderdelen op de gok gaat vervangen. Het verstellen van de gasklep met de schroef is geen geval aan te raden. Dit is een gecalibreerde afstelling. De gasklep schakelaar wordt hierdoor ontregelt en dan weet de computer niet meer of je gas geeft of dat de motor stationair draait. Dus bepalen welke sensor of wat dan ook doe je door te beginnen met uitlezen.
Er zijn wel een paar dingen die je kan controleren, Is de uitlaat gasdicht tussen motor en katalysator ? De bedrading van de lambda sonde of de lambda sonde zelf gaat nog wel eens stuk.
Ik zou de computer resetten door de accu 5 minuten los te nemen. vervolgens aansluiten, 1 minuut het kontakt aan en niet starten. vervolgens auto warm rijden en wachten tot de koelventilator inslaat.
Door deze procedure wordt de stappen motor opnieuw ingeleerd .
Dit alles doen nadat je de gasklep weer terug in de oude positie gezet hebt. :wink: Daarna eventueel uitlezen. Alvast succes gewenst
Beter spijt hebben van wat je wel hebt gedaan dan van wat je niet gedaan hebt .
205GTi 1.9 kat
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 aug 2006, 19:42
Woonplaats: Retranchement


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JM505 en 75 gasten