Hoe erg is het om met kapotte radiateur te rijden?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hoe erg is het om met kapotte radiateur te rijden?

Berichtdoor schrips » 27 jun 2006, 20:37

Hoe erg is het om met kapotte radiateur te rijden?

Ja, beetje gekke vraag natuurlijk. Het blijkt dat ik met mijn J7 al een tijdje met een lek (waar? weet ik nog niet) in/aan de radateur rijd.
Het rook al zo raar naar antivries...

Nu heb ik m bijgevuld. Bij een garage geinformeerd of ze die radiotor kunnen afpersen, om het lek te kunnen vinden. (De grote Peugeotgarage alhier (Nefkens) haalt zijn neus op voor zo'n oude auto, ik hoefde niet eens langs te komen, daar begonnen ze niet meer aan..... :? :? )

Morgen hebben ze tijd voor dat afpersen. Die monteur zei dat het erg riskant is om er dan toch nog mee te rijden, omdat de druk niet meer hoog genoeg zou worden, en dus de motor niet overal goed gekoeld.

Wie weet daar meer van?

Verder heb ik het verhaal gelezen van BertOrbons, en hoop dat hij positieve ervaringen heeft met de revisie van zijn radiateur bij dat bedrijf in Hilversum. Want ik ga er nu maar vanuit dat ik morgen krijg te horen dat er een nieuwe in moet....

Carin
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

allemaal blablabla..

Berichtdoor znoek » 27 jun 2006, 21:11

ik heb hetzelfde voor gehad met men 205je
wat je zeker moet doen :
als je nog wilt blijven rijden zonder een zwembad te kweken:
de twee darmen die van je motor, waterpomp, naar het binnegedeelte gaan, aan de plek waar ze naar binnen gaan losmaken, en in die twee darmen twee dikke bouten indraaien. ( gwn ergens bouten zoeken van die maat, indraaien en vastmaken met de klemmetjes die zobizo op die darmen zaten)
Dat verhaal van die druk heb iik ook al gehoord maar persoonlek vind ik dat dikke zever...
Het radiator circuit is met die bouten kort gesloten en zowel ik als men vader hebben zo een hele tijd met een wagen rondgereden... je merkt er niks van.
nu kan je dus rondrijden en terwijl werken aan je radioator zonder dat het nog lekt...
achteraf haal je de bouten er gewoon weer uit en sluit je de twee darmen weer aan...
zonder die ingreep blijven rijden = onder je bekleding liggen dikke matten die zich volzuigen met koelvloeistof, eens dat het geval is zal je wagen nog een half jaar stinken... ik spreek uit ervaring :wink:
al bij al is een radiator vervangen niet zo moeilek
reken op vier uur werk (+ smurrie opkuisen, onder matten enz)
greetz
erik
Avatar gebruiker
znoek
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 jun 2006, 14:42
Woonplaats: Sint katelijne waver

Berichtdoor ceegee » 27 jun 2006, 21:13

Met een lekke radiator rijden is net zo gek als rijden met een lekke band t kan wel maar geen mens doet het. Je kon ooit een spulletje kopen wat je in de radiator kon gooien om de boel ( tijdelijk ) te dichten.

Ik denk dat je beter maar eens iemand (een deskundig clublid?) naar je kar kunt laten kijken en inventariseren wat er allemaal aan mankeert en een begroting maken om de klus te klaren ipv her en der heen te karren en met geld te strooien.
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 jun 2006, 22:10

Dacht ik ook, het enige wat je (in deze periode) misschien straffeloos kunt afsluiten is het gedeelte van de interieurverwarming. De rest is van invloed op het koelcirquit van de motor zelf, en daar moet je als je geen schade wilt rijden zeker geen grappen mee uithalen, vooral niet op een hete zomerdag als je de prestaties van het koelsysteem moet aanspreken. Even in de file staan kan al fataal zijn, vooral als de thermostaat, de contacten van de thermosensor en die van de koelvin bijvoorbeeld ook niet meer zo best zijn, soms komen alle problemen tegelijk. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Brownie » 27 jun 2006, 22:46

Lijkt mij ook zeer onverstandig. Ik had ook een lek in die van mijn 505. Solderen lukte niet, dus hebben we er ook maar zo'n busje in gegooid. Maar is dat maar tijdelijk? De man die mij dit aanraadde zei dat hij weer potdicht zou zitten, maar dat als ik het vijf keer zou doen, dat er niks meer doorheen gaat. Moet ik nu wel uit gaan kijken naar een nieuwe radiateur?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 27 jun 2006, 23:18

Carin, je was toch al eens bij HansPeugeot geweest?? vraag daar eens? Straks buigt-ie zich met z'n peukje even over jouw motorruimte, en doet weer een hele handige suggestie, is vaak wat goeds uit voortgekomen.... :mrgreen:

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

peukje

Berichtdoor schrips » 27 jun 2006, 23:25

Ja, dat zou ik wel willen, de vraag is alleen:
kan ik nog 2x 30 km rijden met die radiateur? Ik heb hem natuurlijk wel bijgevuld, en kan dat ook wel even blijven doen, maar is dat VERSTANDIG?
De mensen die zo aardig zijn geweest om te reageren, en ik vind dat echt hartverwarmend, :wink: die raden het mij ten zeerste af!
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Edzo » 27 jun 2006, 23:32

Want ik ga er nu maar vanuit dat ik morgen krijg te horen dat er een nieuwe in moet....


Nooit direct geloven wat Nefkens Noord beweert...... :mrgreen:

Beter Hans bellen morgen, (na 10:00 :wink: ) zal vast ook een mening hebben.

Feit blijft dat rijden met een lek koelvloeistofsysteem een beetje riskant kan zijn......(luchtbellen op gekke plekken) maar ik heb het ook gedaan met een 405 diesel, (een paar weken) en is goed gegaan,
Als Jan (eend) dat ding vult en ontlucht, kan er op die 30 km. niet echt veel verkeerd gaan denk ik. (is maar een suggestie hoor, Jan :mrgreen: )

Succes carin!
gr. edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

nefkens niet

Berichtdoor schrips » 27 jun 2006, 23:35

Nee, je begrijpt het even verkeerd, ik belde Nefkens maar die wou mij niet, en dus ging ik naar een andere garage. Dekker, in Helpman. Lijkt wel aardig, maar dat zullen we morgen zien. En dan kan ik altijd nog naar Hans Peugeot.
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Edzo » 27 jun 2006, 23:40

Er zit nog een goede in Helpman, een goede kennis van HansPeugeot: Jaarsma auto's zit aan de Jullensstraat, (verlengde van de Helperwestsingel) 50 meter na de BIM. linkerkant de steeg in.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

nieuwe radiateur

Berichtdoor schrips » 28 jun 2006, 11:52

Autoradiateurenservice West
Vliststraat 36
3044ET Rotterdam
Tel: 010 4370706

Ik kreeg een bijzonder aardige man aan de telefoon, die mij de gegevens gaf, waarmee ik gewoon hier (Groningen) via een RadiateurenService bij de Nederlands Radiateuren Fabriek eentje kan bestellen.

Voor een J7 uit 1980, benzinemotor is het ordernummer:
507121

RadiateurenService in Gron. gebeld, aan de Koningsweg.
Hij denkt dat het ding morgen al bij hem bezorgd zal worden.
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor schrips » 29 jun 2006, 23:57

Edzo schreef:Er zit nog een goede in Helpman, een goede kennis van HansPeugeot: Jaarsma auto's zit aan de Jullensstraat, (verlengde van de Helperwestsingel) 50 meter na de BIM. linkerkant de steeg in.

gr. Edzo


die man heb ik even gebeld maar zijn garage is niet hoog genoeg voor een J7, helaas, want hij leek me wel heel geschikt
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

klaar is Kees

Berichtdoor schrips » 30 jun 2006, 00:03

Vanmorgen om 9 uur een telefoontje van Autotemp aan de Koningsweg, de radiateur lag al klaar. Bleek het de laatste zijn die ze daar (NRF) op voorraad hadden. Geweldig, zo snel Toen garage Royal aan de Kapteynlaan gebeld, of zij m erin konden zetten. Ja, en wel meteen.
Kleppen ook nog gesteld, en nu rijdt ie prima-de-luxe!
Het enige wat nog vaagjes brandt is het ronde lampje.....
Waarom nou....
Zie item 'het mysterie van de brandende lampjes'
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Edzo » 30 jun 2006, 01:01

Royal?? past die bus in dat kleine hokje dan??? :mrgreen:

gr, Edzo

ps. als je echt wat in groningen zoekt, (naast de deur dus) probeer Jaarsma dan, Jullensstraat (helpman) , die doet ook wel dingen samen met Hans Peugeot.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

helaas niet

Berichtdoor schrips » 30 jun 2006, 01:03

zoals ik hierboven al schreef, over Jaarsma aan de Jullensstraat, die man heb ik even gebeld maar zijn garage is niet hoog genoeg voor een J7, helaas, want hij leek me wel heel geschikt
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Edzo » 30 jun 2006, 01:05

Pardon :oops: even niet goed genoeg gelezen......

maar hij is geschikt ja.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Re: Hoe erg is het om met kapotte radiateur te rijden?

Berichtdoor Dee » 11 aug 2006, 13:39

schrips schreef:Hoe erg is het om met kapotte radiateur te rijden?


Bij mijn 205 1.6 automatic was het 'erg': ergens in het koelsysteem in de motor bleef lucht hangen, waardoor een deel van de motor te heet werd en een van de kleppen enorm ging tikken... De motor koelde dus wel, maar niet op de juiste plekken! En ik maar water bijvullen... Ook radiateurlek-dichtmaakgoedje 'Bars Leaks' hielp niet.

Ondertussen radiateur vervangen voor een bijna nieuwe van de sloop. Goed ontluchten!! (witte schroefdopje op zwart rubber waterdarmpje tegen het schutbord). En het tikken was weg! Motor loopt nu veel rustiger en verbruik zal ook iets uitmaken denk ik. Heb voor de zekerheid het koelsysteem gespoeld met een speciale vloeistof. Er zat natuurlijk veel troep in de kanalen door de oude roestige radiateur.

Dus: beter niet te lang rondrijden met een kapotte radiateur. Gewoon vervangen.
Dee
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 mei 2006, 19:37

ik heb een nieuwe

Berichtdoor schrips » 11 aug 2006, 13:57

Ik heb een nieuwe radiateur, via Rotterdam naar firma in Groningen en door garage erin laten zetten. En het lijkt allemaal heel goed te gaan!
Avatar gebruiker
schrips
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 25 dec 2005, 23:35
Woonplaats: groningen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten