loodvrije benzine

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

loodvrije benzine

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 aug 2004, 23:23

Ik rijdt ongeveer 80.000km per jaar in enkele 504's.
Ongeveer 40.000km daarvan met een GLD de rest met een GL en/of Ti op benzine.De laatste jaren alleen op super 98, gaat prima nooit gezeur gehad, met lpg(veel schraler) zonder geharde klepzetels, krijg je na ongeveer 50.000km last van pingels,rammeltjes en bijgeluiden.
Volgens Jonkhart, toch de expert,hebben alle 504 GL's van na 77 "harde klepzetels". Als ik vroeger(ongeveer 27jr geleden) met mijn 404 of 504 gewone benzine(normaal) tankte i.p.v super, begon de motor altijd te pingelen zo kan ik me nog goed herinneren.
Met een 504L uivoering kon je wel "normaal" tanken.
Van DS en Renault 16 weet ik dat op lpg rijden minder problemen gaf, (d.w.z duurde stuk langer voordat deze insleten) met klepzetels.
Octaangetal van Super 95 is in principe ongeschikt volgens de geldende norm, kun je vergelijken met vroegere normale benzine.
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(1*)
205 1.4,97(1*)
Peus 504GL,76,brun mét
2*Peus 504GL aut,gris fumée 77, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504 Coupé,71,argent
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2166
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: loodvrije benzine

Berichtdoor Marcel » 17 aug 2004, 11:20

Wim van Boekel schreef:Volgens Jonkhart, toch de expert,hebben alle 504 GL's van na 77 "harde klepzetels".


Had een keer gelezen dat 504's, in de loop der jaren een andere cilinderkop hebben gekregen. Zoek het even op....

...
Uit de Vraagbaak, rubriek aanvullende gegeven '77-'79

"Vanaf onderstaande serie-nummers wordt een gewijzigde cilinderkop gemonteerd:

XM 7: 2 919 976
XM 1: 2 942 043
XN 2: 2 913 306
XN A: 2 914 043

Deze cilinderkop, herkenbaar aan de twee vriesplaten aan de achterzijde met een diameter van 44 i.p.v. 60 mm, kan op de voorgaande motortypen worden gemonteerd.
"

Er staat niets bij over gelode of ongelode benzine, maar het is *nu* wel erg aannemelijk dat ze vanaf deze serie-nummers geschikt zijn voor ongelode benzine.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten