radiateur lek, zit er een ontluchting op het koelsysteem?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

radiateur lek, zit er een ontluchting op het koelsysteem?

Berichtdoor serpentoflight » 25 jul 2006, 19:43

ik heb een 406 break 1800
maar mijn radiateur is lek nu heb ik van die troep gekocht om hem hopelijk te dichten....
mijn koelsysteem is inmiddels helemaal leeg gelopen, dus ik neem aan dat ik het moet ontluchten als ik het ga bijvullen
mijn vraag is: heb ik dat goed en zo ja waar zit die ontluchting?

vriendelijke groet

Rens
serpentoflight
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 25 jul 2006, 19:39

Berichtdoor peppo » 25 jul 2006, 21:31

Is dat niet gewoon vullen met koelvloeistof, daarna de motor starten en ongeveer een kwartiertje laten lopen met de vuldop van het koelsysteem open, waardoor de lucht dan kan ontsnappen en aan het eind bijvullen met koelvloeistof tot aan het maximum niveau?
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mark » 25 jul 2006, 22:46

Mag korter dan kwartiertje, dikke 5 minuten stationair laten draaien is goed. Let wel op dat je de kachel op warm zet, want ook in de kachelradiateur zit koelvloeistof (of lucht, maar dat willen we dus niet).
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Gerard2 » 25 jul 2006, 22:58

Pas heb ik de koelvloeistof vervangen bij mijn 205. Waarschijnlijk verschilt het per auto maar bij de 205 zit er een ontluchtingsbout op het thermostaathuis en er zit een kunststofwieltje t.b.v. het onluchten op de waterleiding naar de interieurverwarming. Haynes gaf aan, koelvloeistof rustig in het systeem gieten, onluchtingsbouten dicht draaien als er koelvloeistof uit stroomt, dan een paar minuten warm draaien met de dop niet op het koelvloeistofreservoir (het niveau daalt bijna tot het minimum niveau), bijvullen tot juiste niveau en dop op het reservoir draaien. Vervolgens motor warm laten draaien tot de ventilator aanslaat en weer uit gaat.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor serpentoflight » 25 jul 2006, 23:51

dus zit er nou wel of geen ontluchting op ? :P en waar zit het termostaat huis? ergens....
serpentoflight
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 25 jul 2006, 19:39


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten