205 automatic: met of zonder oliekoeler?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 automatic: met of zonder oliekoeler?

Berichtdoor Dee » 13 aug 2006, 01:12

Ik heb sinds kort een 205 1.6 automatic uit 1987. Motor: 8-klepper met Weber carb aan de voorzijde en luchtfilter boven uitlaatspruitstuk aan de achterzijde (schutbordkant).

Nou krijg ik het vermoeden dat er ook een oliekoeler in hoort, die er bij mij niet inzit... Namelijk: bij mijn zoektocht naar een radiateur, werd mij bij verschillende slopen verteld dat mijn 205je automatic een 'radiateur met oliekoeler' heeft... (???). Ik weet wat een oliekoeler is en bij mij zit er zeker geen op.

Maar ik twijfel: misschien had de vorige eigenaar een beunhaas voor garagist die de (misschien kapotte en toch overbodige) oliekoeler vervangen heeft voor een oliefilter...

Mijn Haynes handboek geeft ook geen duidelijkheid. :?

Hebben alle 205jes automatic een oliekoeler??
Dee
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 mei 2006, 19:37

Berichtdoor knutsul » 13 aug 2006, 07:31

als ik me niet vergis, zit er bij een 205 automaat uit 87 geen oliekoeler op maar waarschijnlijke een warmte wisselaar, die via slangen verbonden.die warmtewisselaar zit dan tussen je moterblok en je oliefilter.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Dee » 13 aug 2006, 12:34

knutsul schreef:als ik me niet vergis, zit er bij een 205 automaat uit 87 geen oliekoeler op maar waarschijnlijke een warmte wisselaar, die via slangen verbonden.die warmtewisselaar zit dan tussen je moterblok en je oliefilter.


Ok, klopt: Haynes heeft het dan over het verschil tussen een op het cylinderblok gemonteerde 'oliekoeler' en een externe, voor de radiateur gemonteerde versie. Beiden komen voor bij de XU motoren.

Bij mij zit geen van beide... Kan dat? :-|
Dee
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 mei 2006, 19:37


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten