motor 404 houdt soms in... Wat kan dat zijn???

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

motor 404 houdt soms in... Wat kan dat zijn???

Berichtdoor Jeetje » 04 sep 2006, 11:57

Griselle rijdt als een droom en dat is eigenlijk nog onverminderd het geval.

Onlangs voelde ik dat -met name bij lage toeren- ze soms even 'hapert' (alsof ze 'een klap mist'), maar daarna rijdt ze weer superbe... Zeker in de hoge toeren (bijvoorbeeld bij 110-120 km/uur).

Ook als ik even gas loslaat en ik geef daarna weer gas bij, lijkt ze zich geregeld (niet altijd) even 'te verslikken' om daarna gewoon lekker op te pakken en goed te rijden...

Het lijkt daarbij overigens niet uit te maken of ik op gas of benzine rijd.

Ik heb alles even optisch gecontroleerd: vloeistoffen zijn oké, laadstroom is goed, bougie-kabels zitten goed...

Er kwamen 2 dingen in mij op: de bougies of de verdeler(kap).

Toen ik de verdelerkap loshaalde, constateerde ik dat van de 4 contactpuntjes in de kap er eentje best aardig beschadigd is. Het zijn van die nokjes waar een koperen contactpunt inzit en uit een van die nokjes is een stukje geslagen/gebroken en voelt ruw. Het lijkt erop dat de rotor dat stukje eruit geslagen heeft. Het stukje was verder nergens te bekennen. De rotor lijkt verder onbeschadigd...

De bougies heb ik (nog) niet uitgehad.

Het líjkt aan de verdelerkap te liggen.

Duiden de klachten die ik heb inderdaad op een defecte verdelerkap?
Zou het nog wat anders kunnen zijn?
Komt iemand deze klachten bekend voor en wat was 't?


p.s. Griselle is overigens een 404 Berline uit 1962.... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 04 sep 2006, 13:30

Klinkt inderdaad als iets in de ontsteking.

(tijdstip goed afgesteld ???)
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 04 sep 2006, 14:08

Griselle doet dit 'vrij plotseling'.

Kan het tijdstip van de ontsteking zichzelf 'ontregelen'? Dat zal toch niet?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 04 sep 2006, 17:26

lijkt me niet, maar als ie iets te vroeg staat kan er af en toe gedonder zijn, afh van motortemp en luchtvochtigheid etc.

wat ook kan is dat de vonk weglekt als het ware. Dan moet je je kabeld, kappen en bobine even goed nazien. ook dit kan af en toe optreden.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor oldtimer » 05 sep 2006, 22:24

De 404 reageert zo als de ontsteking iets te laat staat. Ik weet het, volkomen onlogisch maar toch is het zo.
Verder de aansluitingen van de kabels in de verdelerkap en een iets te krap afgestelde carburateur. CO mag rustig 2 tot 4 % zijn stationair.
En als je op gas rijd, let dan vooral op de afstelling van de kleppen, zonder koprevisie elke 10.000 km stellen en als de kop gereviseerd is toch nog elke 20.000 km kontroleren.
Vakmanschap ? 20% kennis 80%geluk.
ervaring ? de som van alle gemaakte fouten.
oldtimer
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 14 mei 2006, 12:32
Woonplaats: Heerhugowaard


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten