404: Koelfan springt niet aan >> kokende koelvloeistof

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

404: Koelfan springt niet aan >> kokende koelvloeistof

Berichtdoor Jeetje » 15 sep 2006, 21:12

Vandaag heb ik zo'n 250 km gereden met de Peugeot 404 (Griselle) en alles leek oké...

Toen we stilstonden in de rij voor de drive-through van de Burger King (ja, ja... ik weet 't :oops: ) attendeerde iemand mij erop dat er koelvloeistof met grote kracht onder mijn auto uit spoot.

Dat was natuurlijk even schrikken!

De dop van de radiator floot en de koelvloeistof spoot onder uit het ontluchtingsslangetje dat langs de radiator naar beneden loopt.

Een check op de koelvloeistoftemperatuurmeter wees al snel uit dat die temp ruim boven de 90 'C (tegen de 100 'C aan)...

Toen ik de motorkap opentrok bemerkte ik al gauw dat de fan niet/nauwelijks draaide (ondanks die hoge temperatuur). Hij beweegt vrij en kan met de hand gestopt worden en je voelt dan geen enkele weerstand...

Volgens mij hoort dat niet, maar zou die fan als een gek tekeer moeten gaan, toch?

Waar kan 't aan liggen dat die fan niet draait?


Oh ja, voor degenen die 't niet weten:

Griselle is een 404 uit 1962 (eerste type) met 1600 cc benzinemotor...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 403B-1963 » 15 sep 2006, 21:52

Hallo Jeetje,

De 404 is uitgerust met een zgn zelfdenkende vertilator.
Het in en uitschakelen wordt gestuurd door een temperatuursensor,
die zich meestal in de radiateur bevindt.
Kan ook zijn dat hij ergens in het mororblok zijn signaal oppikt.
Maar radiateur lijkt meest waarschijnlijk. Hiervandaan loopt een draad naar het draaiende deel wat achter de ventilator zit. Deze draad zit met een koolstift (soort sleepkontakt) bevestigd aan de electromagneetspoel in het draaiende deel.

6 mogelijke oorzaken voor het niet aanslaan zijn in volgorde van meest waarschijnlijke oorzaken:

1. Koolstift gebroken of maakt geen contakt of zit vast en kan dus niet vrij op en neer bewegen. Let op stift is vaak moeilijk los te krijgen (corrosie tussen stifthouder en motorblok) en oude kuststofhuisjes breken ook snel.
2. Sensor in radiateur stuk of vervuild. Eruit halen op de aansluitingen een lampje met batterij of een multimeter aansluiten en in heet water leggen als de temperatuur oploopt moet op een gegeven moment het lampje gaan branden of de multimeter moet geen weerstand meer meten.
3. Draadbreuk in toe of afvoerdraad van het thermokontakt. Kontroleren met een multimeter.
4. Luchtspleet tussen achterzijde van ventilator en het draaiende deel is te groot. Moet meestal zo'n 0,4 mm zijn (Voelermaat gebruiken om op te meten)
5. Slechte massa vebinding tussen sleepcontakt via magneetspoel en massa. Doormeten met multimeter.
6 Magneetspoel in draaiende deel is defect, is een mogelijkheid maar heb ik nog nooit gehoord dat dat gebeurd is.

Als je het helemaal niet kunt vinden kun je als noodmaatregel de 3 boutjes die zich achter de ventilator bevinden aandraaien. Zo maak je er dus een continu meedraaiende ventilator van. Let wel is noodoplossing. Door altijd zo door te rijden belast je de lagers van de waterpomp veel meer dan normaal en gaan ze eerder kaduuk.

Ik zal even kijken of ik een afbeelding uit een 403 handboek kan scannen en posten. Principe van de 403 en 404 zijn in deze identiek.
Als e.e.a. lukt dan komt dan in een volgend berichtje
Succes

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor 403B-1963 » 15 sep 2006, 22:25

Hallo jeetje

Ik hoop dat het lukt en dat het plaatje en de tekst nog leesbaar zijn.

Afbeelding

Niet echt dus maar de belangrijke delen had ik dik onderstreept dus gebruik je fantasie.
De vastzetboutjes zitten dus niet achter maar voorop het ventilatorblad het zijn de drie met de vierkante kopjes.

Normaal wordt er geklaagd dat de afbeeldingen te groot zijn, nu kan ik hem niet groot genoeg krijgen.


Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Mockenrue » 16 sep 2006, 00:11

Ik weet niet hoe veel kandidaten zich reeds opgegeven hebben, maar als je lid bent van de 404 Vereniging dan kun je je als 'slachtoffer' opgeven voor het technisch evenement van de 404 Vereniging op 7 Okt. Dan worden namelijk de koelproblemen van de 404 behandeld.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Jeetje » 16 sep 2006, 00:14

Daar heb ik inderdaad aan zitten denken :wink:

Wilde er sowieso naartoe, dus dan komt dat mooi uit!

Ik vraag me alleen af of ik nog zo lang door kan rijden met een fan die 't niet doet... 8)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 16 sep 2006, 00:24

met een fan die 't niet doet...


gewoon die 3 boutjes van 403b-1963 aandraaien joh, dan haal je dat wel hoor.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor 403B-1963 » 16 sep 2006, 09:36

Hallo Jeetje,

Als je naar het 404 magazijnevenement gaat zou ik inderdaad tijdelijk de boutjes vastzetten.
Met mijn opmerking van niet te lang mee doorrijden bedoel ik dat de noodmaatregel niet bij gebrek aan een echte oplossing als definitieve oplossing wordt gebruikt. En dat komt toch regelmatig voor.
Een paar maanden kan je er wel mee doorrijden maar geen jaren.

Succes met de oplossing als je naar het evenement gaat. wel even te voren aanmelden dat je jouw auto als sleutelobject wil gebruiken.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor 404musicboy » 16 sep 2006, 11:12

Hallo Jeetje,

Heb je afgelopen zondag even gesproken op die parkeerplaats waar jullie verzamelden voor de mpp tocht.

Heb zelf een zwarte 404 uit 1963 en bij mij is er in de auto een tuimelschakelaar geplaatst waarmee ik handmatig de vin in kan schakelen. Gebruik dit niet veel maar stond vorig jaar een keer in een file op de a2 met 32 graden en terwijl de een na de andere nieuwe auto in de berm stond tjoekten wij rustig voort.

let op de vin is dus niet vast gezet maar blijft bij inschakeling gewoon volop draaien.

Groet.
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor Mark » 17 sep 2006, 11:37

Met boutjes vast, geen enkel probleem. Enige nadelen daarvan zijn dat de fan meeloopt als het niet echt nodig is, waardoor de motor minder snel opwarmt (en swinters helemaal nooit op temp komt) en het kost een pk of 6 vermogen (dus hoger verbruik). Geen zorgen maken dus! Er zijn Peuzen die al jaren met een vastgezette fan rijden. J7 heeft overigens een zelfde koelsysteem, dus jij leert hier dubbel van.

Bij Jeanne is het hele koelverhaal voor aflevering nog nagezien door Stephan. En daar was ik dus erg blij mee: beetje warm, dan WOESH.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 17 sep 2006, 12:38

Inmiddels heb ik me aangemeld voor het technisch evenement en ik heb Griselle ook maar meteen als proefkonijn opgegeven! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor ron » 17 sep 2006, 14:35

Edzo schreef:
met een fan die 't niet doet...


gewoon die 3 boutjes van 403b-1963 aandraaien joh, dan haal je dat wel hoor.

gr. Edzo


Kan dat ook bij de 605?
ron
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 aug 2006, 16:40

Berichtdoor Edzo » 17 sep 2006, 21:46

Kan dat ook bij de 605?


ik vrees van niet...... :wink: is een wat geavanceerdere auto...... :mrgreen: dat is soms ook het probleem van een 605, en de reden dat sommige monteurs er liever niet aan werken.....

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Koelfan vastzetten

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 sep 2006, 19:59

Fan vastzetten als je rustige rijder bent niet zo'n probleem hoor, met lpg is het iets meer oppassen, motor komt niet snel genoeg op temperatuur.
Alleen 's winters is het verekte ongezellig kachel wordt niet warm en als je last hebt van wintertenen wordt je er niet vrolijker van.
Ik heb genoeg auto's meegebracht uit Z-Fr, waar ik preventief maar meteen de ventilator doorschakelde.Onderweg moest er dan soms ook de thermostaat nog uit, een busje radiateur ontstopper erin en de kachel op volle toeren.Vaak is het thermocontact onder aan de radiateur kapot, of schakelt pas bij een te hoge watertemperatuur,na langdurige stilstand zit er vaak roest in de radiateur en de voelerstif die tegen de poelie v/d waterpomp loopt is ook niet bepaald het meest uitgekiende deel.
Bij Z-Fr 404's en 504's is in 75% van alle auto's die je daar aantreft de fan elektrisch of mechanisch doorgeschakeld.Aantal kapotte koppakkingen loopt zo'n beetje synchroon.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 24 sep 2006, 22:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Peu204 » 24 sep 2006, 20:22

In de 504 zit hetzelfde vernuftige systeem, dat je altijd verplicht je temperatuur meter te controleren. Bijna net zo vaak als de snelheidsmeter....zou ik aanraden.

Je kan ook het thermocontact kortsluiten. Het handigste gaat dat met een soort driedubbelstekker opsteekcontact. Een vrouwtje en twee mannetjes. (verplicht onderdeel in de 504 e.a.). Of wel de twee thermokoppeldraden samen op 1 pootje van het thermokoppel vastmaken.

Als het kortgesloten is dan hoort de fan direct na het starten te werken. De bedrading naar de koolstift en de koolstift zijn dan in orde.
Zoniet dan kan je verder zoeken bij de koolstift en de bedrading en als laatste de 3 boutjes aandraaien.

Het kan ook zijn (was bij mij het geval) dat alles funktioneert. Maar dat het zeker na een lange rit of filerijden toch fout gaat. Het thermokoppel schakelde wel de fan in maar veel te kort en soms ook niet.
Na het vervangen van het thermokoppel was het bij mij over.

Ik gok op het thermokoppel omdat je anders al veel meer last had moeten ondervinden.

Ben benieuwd.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 24 sep 2006, 21:20

Zolang ik blijf rijden, blijft de temperatuur onder de 80 'C. File-rijden en met draaiende motor stilstaan, kan echter niet. Dan loopt de temperatuur al gauw op.

Ik heb de fan -dus- nog niet vastgezet, omdat de motor tijdens het woon/werkverkeer niet te heet wordt.

7 oktober zal ernaar gekeken worden en zal een en ander ongetwijfeld weer perfect werken...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jan Bert » 24 sep 2006, 22:06

Omdat mijn 504 break het altijd moet doen en ik niet nog een keer mijn koppakking wil vervangen, heb ik een een ledje in mijn dashboard geplaatst dat gaat knipperen op het moment dat het thermokoppel doorslaat. Dan weet ik zeker dat het koelmechanisme moet gaan werken en dus de temperatuur meter weer moet gaan zakken. Als je hier mee werkt weet je ook hoe lang het ongeveer duurt totdat het thermokoppel weer af slaat. Ik garandeer jullie dat ik hiermee al een tweede nieuw koppakking reparatie heb voorkomen omdat een relatief nieuwe thermokoppel te snel weer afsloeg en vervangen moest worden.
Zorg dat je een koolstiftje altijd in reserve hebt, of gereedschap waarmee je de fan kan vast zetten tijdens een rit.
Groeten Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

kan weg

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 sep 2006, 22:53

kan weg
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten

cron