306 gekocht en men wil de distributieriem niet vervangen!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 gekocht en men wil de distributieriem niet vervangen!

Berichtdoor Vive la France » 20 sep 2006, 14:11

Hallo allen,

Zaterdag a.s. wordt aan ons een Peu 306 geleverd.
Bij ondertekening van het contract is afgesproken dat de distributieriem zou worden nagekeken, d.w.z. gekeken of hij dient te worden vervangen.

Nu belt men mt de mededeling dat Peugeot 120.000 opgeeft of 5 jaar (ik heb zelf een 406 gehad, dus dat wist ik wel), maar dat hij er "nog goed uitzag" en ook de lokale Peugeot delare gezegd zou hebben "dat gaat nog wel", terwijl de auto op 98.000 km zit en uit 98 stamt.

Ik vind dit eigenlijk ongehoord voor een erkend BOVAG dealer (van Renault). Wat vinden jullie, is dit achterstallig onderhoud, m.a.w. kan ik eisen dat deze wordt vervangen of afzien van de koop?

Merci bien!
Vive la France
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2006, 14:01
Woonplaats: Valkenburg LB

Berichtdoor Fritschy 605 » 20 sep 2006, 14:23

Je geeft je eigen antwoord al. Word hij niet vervangen, of er wordt niets aan gedaan dan mag je altijd afzien van de koop. Ik denk dat je even rustig moet gaan praten met de dealer en anders gewoon zeggen dat je afziet van de koop. Ik denk dat hij het dan wel wil vervangen :lol:
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Jeetje » 20 sep 2006, 14:33

Bovag leveringsvoorwaarden er eens goed op nazien!

Ik vind persoonlijk dat een distributieriem die er al sinds 1998 opzit inmiddels wel een keer vervangen mag/moet worden.

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om de staat van zo'n distributieriem optisch te bepalen (men kijkt vaak -alleen- naar zogenaamde 'droogtescheurtjes' en als die er niet/nauwelijks zijn, is men al snel geneigd om aan te nemen 'dat 't nog wel kan').

Bij mijn Porsche hebben ze het ook op die manier gedaan en die zat er 'pas' 4 jaar op en 'slechts' 70.000 km (aantoonbaar). Tóch brak 'ie terwijl hij 2 weken daarvoor nog bij de grote onderhoudsbeurt 'optisch was geïnspecteerd'.

Gelukkig reed ik stapvoets toen het gebeurde en heb ik de auto meteen uitgezet. Uiteindelijk nauwelijks schade (geen kromme kleppen etcetera) en na het monteren van een nieuwe distributieriem was/is alles weer okidoki...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Fritschy 605 » 20 sep 2006, 15:40

Jeetje schreef:Bovag leveringsvoorwaarden er eens goed op nazien!

Ik vind persoonlijk dat een distributieriem die er al sinds 1998 opzit inmiddels wel een keer vervangen mag/moet worden.

Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om de staat van zo'n distributieriem optisch te bepalen (men kijkt vaak -alleen- naar zogenaamde 'droogtescheurtjes' en als die er niet/nauwelijks zijn, is men al snel geneigd om aan te nemen 'dat 't nog wel kan').

Bij mijn Porsche hebben ze het ook op die manier gedaan en die zat er 'pas' 4 jaar op en 'slechts' 70.000 km (aantoonbaar). Tóch brak 'ie terwijl hij 2 weken daarvoor nog bij de grote onderhoudsbeurt 'optisch was geïnspecteerd'.

Gelukkig reed ik stapvoets toen het gebeurde en heb ik de auto meteen uitgezet. Uiteindelijk nauwelijks schade (geen kromme kleppen etcetera) en na het monteren van een nieuwe distributieriem was/is alles weer okidoki...


Had je een engeltje op je schouder zitten toevallig! :shock:
Geluk hebben :P
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor JT » 20 sep 2006, 18:31

Misschien heeft de garagist meer info, weet hij dat de riem recenter vervangen is... (lijkt me sterk, maar... )
Praten met de garagist dus!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Edzo » 20 sep 2006, 18:44

Gaat het om een 306 benzine , of diesel? bij een diesel zou ik er op staan om een riem uit '98 te vervangen. Die krijgt aardig op z'n donder.

Een benzine (1.4 TU-blok) riempje heeft daarentegen niet veel te lijden.

Bij een TU blok gaat het vrijwel ook nooit fout geloof ik, als de riem breekt. de kleppen gaan dan altijd vrij van de zuigers .

Des te meer reden om hem bij een diesel WEL te vervangen, die loopt kapot als de riem breekt.

Wat voor een diesel geldt, geldt overigens ook voor de zwaardere benzinemotoren (de XU-blokken. 1.6 en hoger )
Succes!

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor knutsul » 20 sep 2006, 19:01

bij een 1.4 of andere tu blokken, komen de zuigers ook tegen de kleppen is de meeste gevallen.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Edzo » 20 sep 2006, 19:03

ja? ojee...... :oops:

gr.Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Bowler » 20 sep 2006, 19:07

lage kilometer stand zegt trouwens ook niet alles.
Bij de 206 van m;n moeder (1.1) is hij laatst verschoven, alle kleppen krom, als de garage dit zou moeten repareren kwamen we op 1500 euro te staan. Dus hebben we het zelf maar gedaan, kop was er al afgehaalt door de garage (garage eigenaar is een goede vriend van m'n vader, hij koopt al jaren z'n auto's daar en onderhoudt ook). De nieuwe kleppen erin laten zetten, en hem er zelf weer opgezet. Opzich wel haalbaar, maar je moet wel de goede klemmetjes op de goede plaatsen zetten, en nog belangrijker, ze moeten goed vast. Enige tijd hierna stond de 1.1 dus in een plas benzine, omdat een stekkertje niet goed zat, en was losgeschoten.

Het rare is dat deze 206 maar 5000 km per jaar loopt, hij had dus nog maar 25.000 km gelopen, maar toch verschoof de distibutieriem
Bowler
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 sep 2006, 20:01
Woonplaats: Hurdegaryp (Friesland)

Berichtdoor Dick » 20 sep 2006, 20:47

Mn moeder heeft een 206 gehad (SW 1.6 XS) die bij 30.000 kilometer compleet aan stront liep. Een nieuwe auto is geen garantie dat je geen problemem krijgt dus. Ik zou de hele handel gewoon laten vervangen, en als de verkoper het daar niet mee eens is is dat jammer, hij is niet de enige die Peugeot 306 verkoopt.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Vive la France » 22 sep 2006, 08:39

Allemaal hartelijk dank!

Hier is hoe het is afgelopen.
Ik heb na beraad met een bevriend monteur besloten hem niet te kopen als men de riem niet zou vervangen. Het gaat trouwens om een 1.6.
Met die wetenschap de garage gebeld. Zij hebben na even wikken en wegen beslotern toch kosteloos tot vervanging over te gaan. Goed opgelost dus! Dankzij de adviezen van jullie allen.

Ik ga de wagen morgen halen. Heb zelf jaren 205, 206 en 406break gereden en prima ervaringen met Peu (heb nu een ANDERE auto als "eerste auto" :oops: ). Ik ben dus errug beniwud hoe dit model gaat bevallen! De 306 wordt (helaas) vooral voor mijn vrouw.
Vive la France
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2006, 14:01
Woonplaats: Valkenburg LB

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2006, 08:48

Zorg dat je wel ergens hebt staan (bijvoorbeeld op de aankoopfactuur) dat de distributieriem vervangen is.

Vraag ook even of je de oude riem 'even mag zien'...

Het klinkt heel l*llig, maar door schade en schade ben ik wijs geworden wat garagebedrijven betreft!

Je zou niet de eerste zijn bij wie ze zéggen dat ze iets hebben vervangen, maar waarbij in werkelijkheid helemaal niets is vervangen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Vive la France » 22 sep 2006, 14:52

Goeie tip, Kurt Cobain :D
Vive la France
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2006, 14:01
Woonplaats: Valkenburg LB

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2006, 15:12

Vive la France schreef:Goeie tip, Kurt Cobain :D


:shock:

eeeh... Die snap ik niet...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Vive la France » 22 sep 2006, 16:00

"It's better to burn out ...."
Da's een quote van iemand die Kurt heet :D
Vive la France
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2006, 14:01
Woonplaats: Valkenburg LB

Berichtdoor Jeetje » 22 sep 2006, 16:21

Oh... :oops:

Het is ook een quote uit de film 'Highlander' met Christopher Lambert...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Vive la France » 25 sep 2006, 07:17

Tsjezus!
Weer iets off-topic bijgeleerd! :o
Vive la France
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 sep 2006, 14:01
Woonplaats: Valkenburg LB


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten