distributieketting

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

distributieketting

Berichtdoor Brownie » 21 sep 2006, 11:47

Klopt het dat je aan de motor kan horen of hij een distributieketting heeft? Bij mijn 305 hoor je hem tikken. Is dat een slecht teken?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor knutsul » 21 sep 2006, 12:03

je 305 is toch een diesel? dan is dat toch de xud en die heeft een riem ipv een ketting
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Brownie » 21 sep 2006, 12:32

knutsul schreef:je 305 is toch een diesel? dan is dat toch de xud en die heeft een riem ipv een ketting


Ja, het is een 1500 diesel als ik het goed heb. Maar er komt wel een soort getik bij de distributie vandaan. Zijn dat mogelijk grote problemen?
Zeker weten dat het een riem is? De 2300 motor van de 505 heeft wel een ketting toch?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Bowler » 21 sep 2006, 12:52

Zijn het niet de kleppen?

daar heeft onze (oude) auto ook last van, dan hoor je hem de hele tijd tikken als de motor loopt.
Bowler
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 sep 2006, 20:01
Woonplaats: Hurdegaryp (Friesland)

Berichtdoor Brownie » 21 sep 2006, 15:50

Bowler schreef:Zijn het niet de kleppen?

daar heeft onze (oude) auto ook last van, dan hoor je hem de hele tijd tikken als de motor loopt.


Dat lijkt me erg ongezond. Moeten ze dan afgesteld worden? Is er wat aan te doen?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Bowler » 21 sep 2006, 16:05

wij gaan de kleppen binnenkort stellen, omdat we er makkelijk bij kunnen (restauratie landrover(1964) zonder bodywork).

je kunt ze, lijkt mij, het best gaan stellen, in de haynes manual staat vast wel hoe dat moet. Bij de laro is het niet moeilijk en kan zelfs ik het (17 jaar, en toen wist ik nog niets van kleppen stellen)
Bowler
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 sep 2006, 20:01
Woonplaats: Hurdegaryp (Friesland)

305

Berichtdoor J.Loffeld » 23 sep 2006, 00:08

een 305 diesel heeft een ketting
er is niet een 305 diesel of benzine met een riem
J.Loffeld
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 nov 2004, 20:21

Berichtdoor knutsul » 23 sep 2006, 16:47

ik weet dat in de 2e serie 305 de xud 8 of de xud 9 diesel was gemonteerd, ben niet op de hoogte van de eerste types met diesel.

maar om zeker te zijn wat voor geluid het is zal je er een deskundig oor bij moeten halen, ben je in de buurt mag je altijd ff langskomen hoor.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Re: 305

Berichtdoor Jerroen » 23 sep 2006, 18:29

J.Loffeld schreef:een 305 diesel heeft een ketting
er is niet een 305 diesel of benzine met een riem


O jawel hoor, mijn pa had een 305 break waar toch degelijk de distributieketting van geknapt was. Deze lag er overigens toen nog maar 2000 km op.. :shock:

Gelukkig garantie van Peugeot Nederland..
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Brownie » 24 sep 2006, 22:08

Bedankt voor alle reacties. Ik ben er inmiddels ook achter dat het eerste type 305 diesel de 1548cc XID motor heeft. Ook met een ketting dus. Maar is het normaal dat je die hoort tikken bij een draaiende motor?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor bonjour » 26 sep 2006, 12:55

Wellicht iets met de kettingspanner?

Succes
Avatar gebruiker
bonjour
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 14 jun 2005, 16:47
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten

cron