205je generation-kort oplichten temperatuur waarschuwing

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205je generation-kort oplichten temperatuur waarschuwing

Berichtdoor HF4WD » 22 sep 2006, 11:54

Ik heb sinds een week een 205je generation. Prima wagentje en meteen een beurtje gegeven. Alle filters en vloeistoffen vernieuwd.

Echter opde 1e rit flikkerde het stop/temperatuur lampje heel lichtjes af en toe. Gestopt en koelsysteemgecontroleerd. Geen lekkeages en voldoende gevuld.

Het ging aan als je harder dan 120 wilde blijven rijden. Bij 110 geen enkel probleem.

Voor het vullen van het koelsysteem de behouder gereinigd omdat hier "bruine" troep in zat. Behouder hoger geplaats ( +/- 25 cm ter hoogte van de voorruit) en systeem gevuld. Dit ging erg langzaam. Toen uit beide ontluchtingen koelvloeistof kwam deze gesloten en motor gestart. Op temperatuur laten komen en de koelvloeist bijgevuld tot max. Hierna dop op het vaatje geplaatst en weer even warm laten worden. Nogmaals ontlucht maar geen lucht meer in het systeem.

Gisteren 2e langere rit gemaakt en ook hier flikkerde af en toe het lampje weer een beetje. Motor is wel warm tot heet. Radiateur ook helemaal zover ik kan voelen.

Las ergens de tip dat het in de vlotter vande radiateur kan zitten maar verwacht het dan ook bij koude motor en dat gebeurd dus niet.

Zit nu te denken om de thermostaat te vervangen maar problemen ontstonden pas na het vervangen van de koelvloeistof.

Tips zijn van harte welkom. Bij voorbaat dank.
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor 403B-1963 » 22 sep 2006, 17:43

Hallo HF4WD,

Ik denk toch aan lucht in het systeem.
Als je motor warm is kijkdan eens VOORZICHTIG boven in de radiator .
Zie je vloeistof stromen of komt het er met horten en stoten uit?

Heb je de kachel op de warme stand gezet bij het vullen?
Moet je wel doen anders komt er geen vloeistof in.

En je had het over drab. Zit die ook niet in de rest van het systeem.?

Even alles aftappen (zo bespaar je koelvloeistof), vullen met water en zo'n blikje of flesje Radflush of soortgelijks erin mikken. Kwartiertje rijden tot alles warm is even laten staan en aftappen.
Eventueel met de tuinslang het hele systeem doorspuiten. Je zult versteld staan wat een rotzooi er nog uit kan komen.

Succes.
Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor HF4WD » 25 sep 2006, 20:19

Dank voor de tips en het meedenken.

Ik heb eerst de sensor boven op de radiateur losgehaald en die een paar keer goed op en neer getikt in de beperkte ruimte tussende slotbalk.

Hier bleek toch wat lucht in te ziten vandaag gecontroleerd en nergens meer last van.
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor HF4WD » 08 jan 2007, 15:39

Helaas nog steeds niet opgelost.

Inmiddels thermostaat vervangen maar ook dit was niet de oorzaak. Zowel de oude als de nieuwe thermostaat getest en beiden gaan keurig open in een pannetje heet water.

Radiateur doorgespoeld maar ook met de kraan vol open had ik geen problemen. Radiateur wordt ook volledig warm dus verwacht geen verstopping.

Nogmaals ontlucht en temperatuur sensor schoongemaakt maar ook dit mocht niet helpen. Bij het afvullen opnieuw afvullen steeg het koelmiddel spontaan de houder uit. Bleek daarna veel lucht in het syteem te zitten dus opnieuw begonnen. 1e rit geen problemen 2e rit wel. Ra ra

Gereden tot lampje aanging en toen gestopt ( lampje gaat altijd uit zodra je de voet van het gas haalt) Stekkertje van niveau vlotter losgetrokken en weer doorgereden. Wederom lampje aan. Het probleem zit hier dus niet en de motor lijkt echt te warm te worden.

Ik snap het echt niet. Ik kan het niet voor elkaar krijgen om het lampje te laten branden als ik stil sta.

Geef ik als ik net gereden heb thuis met de hand wat extra gas bij dan slaat de radiator fan in.

Haal ik dan de dop van het expansie vat dan staat er wel druk op.

Geef ik dan wat gas bij dan stijgt het niveau en onstaan er uiteindelijk luchtbelletjes... Lijkt wel alsof de boel dan kookt maar geen rood lampje.

Ik zie zelf nu 3 opties.

1-temperatuur sensor is stuk en geeft te vroeg aan.
2-de waterpomp geeft niet voldoende flow. Wat natuurlijk raar is en niet makkelijk te controleren.
3-koppakking kapot maar tot nu toe geen waterof olie verbruik geconstateerd.

Alvast bedankt voor nieuwe tips
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor HF4WD » 10 jan 2007, 11:29

Gisteren geprobeerd of ik door het stekkertje op de bovenzijde vande motor met de massa te sluiten het lichtje kon laten aan gaan.

Helaas dat werkte niet. Het zelfde ook geprobeerde voor de niveau schakelaar inde radiateur en ook hier zorgde doorverbinden niet voor het oplichten van het lampje.

Beide geprobeerd met draaiende motor.

Het losnemen van de 2 draad's sensor die onder het thermostaat huis zit gaf ok geen rood lampje, wel het verwachte toename van het motortoerental.

Toen toch maar de 1 draads sensor/schakelaar op de bovenzijde van het blok vervangen.

Bij het testen bleek dat het lampje nu pas aan te gaan bij een hogere snelheid en dat constant 130 (122 echte km's volgens gps) geen probleem is.

Het oplichten is nu ook niet meer fel maar eerder een beetje zeurderig geflikker.

Bij een bevriende garage ook even getest of er uitlaatgassen in het koelmiddel zaten of hieruit omhoog kwamen maar dat was niet cq nauwelijks het geval.

Ontluchting gecontroleerd bij de verschillende nippels maar ook hier kwam niks meer uit.

Nu blijft dus de vraag wat is het dan wel ?

Er zijn in elk geval meer mensen met dit probleempje.
http://www.pug205.nl/view.php?pid=2&fid ... p=1&page=1
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor HF4WD » 10 jan 2007, 11:44

Als ik dit zo lees ben ik bang dat ik dus de sonsor van de temperatuur meter heb vervangen door een schakelaar ?

Zal de oude sensor eens testen in heet water en met een multimeter.
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor Peu204 » 06 maart 2007, 23:04

Ben geen specialist maar ben er achtergekomen dat je de niveauopnemer van het koelvloeistofniveau er uit moet halen, aansluiten en op zijn kop moet houden om het lampje te laten branden. Dit lampje brandt niet als het contact aanstaat. Je weet dan in ieder geval dat het verklikkerlampje in het dashbord werkt. De niveauopnemer spoel ik door onder een warme kraan terwijl er flink geschud wordt. Komt aardig wat drab uit.

Een andere temperatuursensor zou ik op de sloop halen en uitproberen.
Misschien helpt het ook om de spanning er af te halen zodat de ECU zich zal resetten. Vaak zit de storing ook wel in de stekkeraansluitingen van de kabelboom. Schoonmaken, krabbben, borstelen en contactspray er op.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor HF4WD » 07 maart 2007, 09:06

Bedankt voor de tip met de niveauschakelaar. Zal het eens proberen. Ben nl wel benieuwd of het dan werkt.

Na het testen van de waterpomp, het doorspoelen vande radiator en het meten van de verschillende temperaturen heb ik inmiddels de temperatuur zender op de voorzijde van het blok vervangen door een nieuwe temperatuur schakelaar.
Dit hielp natuurlijk niet want op het thermostaat huis zat de temperatuur zender voor eeen eventueel in het dashboard geplaats metertje. Na wat verder zoeken en advies van een peugeot monteur kwam ik er achter dat er aan de zijkant van de kop verstopt onder het thermostaathuis en de achter de kabelboom de te vervangen schakelaar zat.

Deze vertoonde sporen van koelvloeistof lekkage. Deze kon ik echter op dat moment niet zo snel vervangen vandaar dat ik de stekkers van de foutief vervangen temperatuur zender en deze schakelaar heb omgewisseld.

Sinds 2 weken nu geen rood lampje meer op de snelweg. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik de temperatuur zender terug plaatsen en de kapotte schakelaar vervangen.

Bedankt voor alle tips en het meedenken. Als iemand behoefte heeft aan een plaatje waar de schakelaar verstopt zit kan ik deze toesturen.
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor Bert » 07 maart 2007, 11:42

werkt dit lampje toevallig ook op het remvloeistof niveau?? dan zou er wel eens net iets te weinig remvloeistof in het reservoir kunnen zitten
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor HF4WD » 07 maart 2007, 12:04

Dank voor de reactie.

Remvloeistof controleer ik regelmatig maar dit is voldoende en zakt niet.

Ik denk dat de lekkende temperatuur schakelaar voor het storende lampje gezorgd heeft. Ik blijf het in de gaten houden en zal het bij de volgende beurt even omwisselen zodat alle schakelaars / zenders weer op de juiste plaats zitten
HF4WD
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 sep 2006, 11:40

Berichtdoor Gerard2 » 07 maart 2007, 22:58

Voor het remvloeistofniveau en de aangetrokken handrem is er een separaat lampje op het generation dashboard.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten