Pagina 1 van 1

motor 205 schokt en uitlaat ploft

BerichtGeplaatst: 03 sep 2004, 10:15
door ancotje
hallo mensen,

ik heb een peugeot 205 xr lacoste 1.4 uit 1986, het probleem is als volgt als ik normaal rij laag in de toeren dan schokt mn autotje nogal als ik op de snelweg rij of accelereer dan vrijwel niet alleen af en toe als ik optrek. ik heb de bougies al vervangen kleppen gesteld brandstofpomp gecotroleerd maar niks lijkt te helpen. als ik niet rij en de motor gewoon laat lopen of gas geef tijdens het stil staan lijkt hij goed te lopen. allen achter bij de uitlaat maakt hij een ploffend geluid. als iemand dit probleem kent of enig iedee heeft waar het aan ligt laat het me alsjeblieft weten. ik word er gek van dat ik niet weet wat het probleem is.

alvast bedankt

anco

BerichtGeplaatst: 03 sep 2004, 11:18
door Jeetje
Even voor de goede verstaander...

Is je auto een carburateur-versie?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2004, 11:20
door ancotje
Jeetje schreef:Even voor de goede verstaander...

Is je auto een carburateur-versie?


jah..sorry dat had ik er nog niet bij vermeld!!
is inderdaad een carburateur-versie

BerichtGeplaatst: 03 sep 2004, 11:35
door Jeetje
Dat vermoedde ik al. Uit wat je schrijft lijkt het erop dat de ontbranding van de brandstof niet helemaal jofel is. Bij knallen en pruttelen in de uitlaat denk ik altijd meteen aan de carburateur.

Ik heb inmiddels al heel wat auto's met carburateurs (kevertjes, Porsches, BMW's en nu de J7) gehad en als er geploft en geprutteld werd, lag het altijd aan de carburateur.

Vaak helpt het al om een carburateur-reiniger (die je bij de goede automaterialenhandel kunt kopen) bij de benzine te doen, maar niet altijd.

een carburateur is vrij eenvoudig te demonteren. Dat moet je eens doen en dan eens bovenin kijken (waar normaliter de luchtfilter zit). Zit daar aanslag? Zo ja: even goed schoonmaken met wasbenzine en een tandenborstel. Zit er veel bezinksel in? Schoonmaken! Kijk ook even of het klepje dat bovenin zit (als je van boven in de carburateur kijkt) goed werkt. Dat zorgt namelijk voor een goede lucht/brandstof-verhouding en als die niet goed werkt, krijg je een verkeerd mengsel (met alle gevolgen van dien).

Ik ben geen techneut en heb -als jurist- weinig verstand van motoren. Ik weet dus ook niet hoe al die onderdelen heten van de carburateur. Ik ben een 'learning-by-doing-guy' en ik weet dus -uit ervaring- dat de problemen die je beschrijft wellicht door de carburatie worden veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2004, 15:36
door jon
Is het niet de ontsteking die niet helemaal op tijd staat?
Zomaar een ideetje..

Groet, Jon.

euhm ik durf het bijna niet te zeggen

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 16:23
door aernout
ik heb het eens met een golf gehad .. (sorry) na alles tot aan de lambda sonde vervangen te hebben bleek het toch dat de onsteking niet helemaal geweldig op tijd stond!

ploft ie uit de uitlaat bij stationair, hoorbaar alsof ie een slagje overslaat?
stel eerst eens de onsteking met en stroob op de juiste manier!!!

bij mij heeft het toen wonderen gedaan!

succes

Aernout

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 16:41
door jon
Het is niet echt een recent geplaatst bericht, dus ik weet niet of het probleem er nog is...

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 22:02
door aernout
:mrgreen: oeps ......

ik heb wel een recent probleem, zie hetzelfde forum ...
greetz

BerichtGeplaatst: 16 jul 2005, 23:14
door Mark
jon schreef:Het is niet echt een recent geplaatst bericht, dus ik weet niet of het probleem er nog is...

Groet, Jon.

Maar, wie weet heeft een ander dan toch nog wat aan dat antwoord.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2005, 20:51
door knutsul
ik zou de bougies eens controleren/vervangen

BerichtGeplaatst: 17 jul 2005, 23:15
door GoodOldDiesel
Lage toeren schokken... cq 3 pootjes.. hoge toeren goed..

Ligt aan je ontseking...

Rotor, verdelerkap, bougie kabels en bougies zijn de vitale onderdelen..

Rotor / verdelerkap.. zijn ze niet ingebrand oid, zit er een plastic hoesje om tegen opspattend water... / vocht

Bougie kabels... onbeschadigd.. Lekken ze door, dit is te behandellen door in te spuiten met speciale bougiekabel spul uit een spuitbus...
Verder hoe sluiten ze af op het blok... Of loopt er olie in de bougie gaten, dit is vooral een probleem met de oude motoren waar de versnellingsbak aan de motor zit in combinatie met "kloon" kabels.. orginele peugeot kabels dekken de schacht beter af...

Bougies.. Zit er een bruine rand / roest op het porselijn?? Zijn ze vettig van olie.. zijn ze zwart??

Vonk controlle.. draai 1 bougie eruit en zorg dat metalen zijkant. op blok ligt... start motor nu moet die regelmatig vonken.. doe dat 1 voor 1 met alle boegies.. let op ze kunnen rake klappen uitdelen als je ze beet pakt tijdens starten...

Zo aub een boekje...

BerichtGeplaatst: 01 aug 2005, 00:39
door splinter
hetzelfde probleem bij onze renault
ik heb de bougie kabels vervangen en nu loopt die als een trein geen schokken ploffen enz. kijk eens of de kabels goed vastzitten je moet een klik horen als hij er goed opzit bij de verdeler ook nog eens aandrukken

BerichtGeplaatst: 03 aug 2005, 00:40
door Peter van den Bosch
Vervang de condensator op de ontsteking eens voor een nieuwe, kost bijna niets. Na veel zoeken, schoonmaken, en vervangen, bleek dit bij mij het euvel te zijn.

Groetje: Peter. :wink: