Olieverversen 104 hoe en wat

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olieverversen 104 hoe en wat

Berichtdoor Monique-104 » 26 nov 2006, 17:01

Ben de auto keuringsklaar aan het maken en moet nu olie verversen want dat ziet eruit alsof er water bij inzit dus willen wij het vernieuwen.
Maar weten niet exat hoe en waar, we hebben nu wel een dop gevonden waar een vreemd stuk spons met een soort draadspons of zoiets inziet moet ik hier inderdaad de olie vernieuwen???
Help help.

Monique.
Laatst bijgewerkt door Monique-104 op 22 dec 2006, 10:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Monique-104
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 nov 2006, 18:15
Woonplaats: 's-Heerenberg

Berichtdoor knutsul » 26 nov 2006, 22:10

dat i8s inderdaad je vuldop, maar eerst zul je de olie af moeten tappen, midden onder de moter zit een zwart deksel met daar in een ronde aftapplug, deze moet met een vierkante dop/sleutel los worden gedraaid, let op wel een nieuwe "holle" dichtring monteren, anders heb je zeker lekagge
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 nov 2006, 18:49

Monique,

Als er daadwerkelijk koelvloeistof door je olie zit moet je meer doen dan alleen verversen. Bij een garage het koelsysteem laten nakijken dus. Mocht een eventuele lekkage zijn opgetreden als gevolg van b.v. een lekke koppakking of de pakkingen onder de cylinderbussen zul je de pakking van de cylinderkop / -bussen moeten laten vervangen. Als je dit achterwege laat kun je er op wachten dat er opnieuw vloeistof naar het smeercirquit lekt, met mogelijk het vastlopen van de motor tot gevolg, en dan wordt reparatie al snel heel kostbaar. Koelvloeistof in het expansievat is nog mooi heldergroen van kleur? Of olieachtig?

Het kan natuurlijk ook zijn dat er alleen wat condensvorming is opgetreden door het vaak korte stukjes rijden waarbij de motor voortdurend niet volledig op temperatuur komt. Dit geeft bij de vuldop/ carterventilatie wat bruine smurrie. Aan wat er aan de oliepijlstok hangt kun je zien of je je echt zorgen moet maken. Als dit eruitziet als bruine appelmoes is het foute boel!

Ook als het niveau van het expansievat steeds daalt moet je maatregelen nemen. In de gaten houden dus. En zorg dat je een instructieboekje krijgt, worden op Marktplaats volop aangeboden, tevens Vraagbaken voor de 104. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten